Jon Georg Dale (FrP) medlem av energi- og miljøkomiteen, presenterer partiets reaksjoner på regjeringens forslag til ny forvaltningsplan for Barentshavet. Pressemøtet finner sted i Vandrehallen i Stortinget fredag.
Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Jon Georg Dale (FrP) medlem av energi- og miljøkomiteen, presenterer partiets reaksjoner på regjeringens forslag til ny forvaltningsplan for Barentshavet. Pressemøtet finner sted i Vandrehallen i Stortinget fredag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix Foto: Håkon Mosvold Larsen

Barn ble skjermet fra klimaundervisning:

– Skolen har bommet totalt med skremselspropaganda

I Larvik førte klimaundervisningen på en barneskole til at et barn på ni år kom gråtende hjem og fikk fritak fra klimaundervisning. Det får Frps energipolitiske talsmann til å tenne på alle plugger.

TV 2 fortalte onsdag om hvordan «Hanne» sikret at sønnen på ni år fikk fritak for fritak for klimaundervisning på skolen. Årsaken var at niåringen hadde blitt så skremt av undervisningen at han hadde kommet gråtende hjem fra skolen.

– Han har opplevd en stor frykt for at verden snart skal oversvømmes, og at alle vil drukne. Vi voksne må ta ansvar for barna, de klarer ikke å sortere sånne sterke inntrykk på samme måte som voksne gjør, og noen barn er også mer sensitive enn andre, forteller moren til TV 2.

I en SMS som TV 2 har sett, bekrefter skolen at eleven kan få gjøre andre ting dersom det skal være klima på timeplanen.

Stortingsrepresentant: – Totalbom

Historien får Frps energipolitiske talsmann på Stortinget, Jon Georg Dale, til å reagere.

– De som legger opp undervisningsopplegget har bommet totalt. Om de skremmer bort ungene fra undervisningen, så fører det bare til at barna ikke ser løsninger på klimautfordringene, sier Frps energipolitiske talsmann på Stortinget, Jon Georg Dale til TV 2.

– Er det ikke viktig at man lærer om klima på skolen?

– Vi kan ikke ende opp med en undervisning som blir like dårlig nyansert som den offentlige debatten på Stortinget og enkelte partier står for. Da taper vi muligheten til å tjene oss rike på redusering av utslipp som fremtiden teknologi kan gjøre. Jeg tror ikke vi lærer barna og ta fornuftige miljøbevisste valg ved å fortelle at verden er håpløs, sier Dale.

– Det er de som går på skolen i dag, som kommer til å lage morgendagens teknologi til å løse problemet. Vi har aldri løst en krise i verden ved å spre frykt, forklarer han videre.

– Kan ikke spre «skremselspropaganda»

Dale synes skolen burde tenke mer på løsning i stedet for å spre det han omtaler som «skremselspropaganda».

– Da jeg var ung på skolen, lærte vi at hull i ozonlaget var problemet. Hva gjorde vi da? Jo, vi fant teknologiske løsninger på det, og vi bytta bort gassene som førte til problemet. Det kan ikke være en skremselspropaganda i debatten, det må være være fokus på løsninger, sier han.

– Mener du det burde være mindre klima-undervisning i skolen?

– Lærerplanen er er ikke noe problem. Men innholdet må gi en frihet til kommunen slik at det blir en mer nyansert undervisning som ikke skaper frykt, sier Dale.

– Hvis elevene spør seg fri, da har man bomma helt fundamentalt i undervisningen. I saken til TV 2 har skolen definitivt bommet når noen må spørre seg fri fordi de er redde, sier Dale.

Oppvekstsjef : – Vi må vise ungene at det er håp

Oppvekstsjefen i Larvik kommune, Jan-Erik Norder, sier at klima er viktig tema, både lokalt og nasjonalt. Han opplever at barn og unge er opptatt av klima, og har ikke hørt om lignende utfordringer i kommunen.

– Jeg har aldri hørt om den problemstillingen før. Det er viktig å gi fakta om klimaet. Hvis en sitter med bekmørke tanker om fremtiden, så er ikke det intensjonen i undervisningen. Vi prøver å nyansere undervisningen, slik at man gir uttrykk for at det er håp om forandring også, sier oppvekstsjefen.

Norder har forståelse for at sønnen til «Hanne» ble nervøs.

– Sånn generelt har vi diskutert at medieoppslag og totalinntrykket gjør at ungene mister håpet. Her må skolen hjelpe til for å nyansere dette inntrykket, sier Norder.

Klima større plass i læreplan

Utdanningsdirektoratet bekrefter overfor TV 2 at klima blir viktigere på skolen fremover.

– Klima blir et enda tydeligere fremover, særlig fordi bærekraftig utvikling er prioritert i flere fag. Det er viktig at barn skal få kunnskap om klimaforandringene, men også at de lærer om at det nytter å jobbe med å finne løsninger. Det kan gi dem håp og vilje til å handle, sier Hedda Birgitte Huse, avdelingsdirektør for læring og vurdering i Utdanningsdirektoratet

«Barn og unge skal håndtere dagens og morgendagens utfordringer, og vår felles framtid avhenger av at kommende generasjoner tar vare på kloden. Globale klimaendringer, forurensning og tap av biologisk mangfold er blant de største miljøtruslene i verden», står det i læreplanen som er gjeldende høsten 2020.

– Jeg har forståelse for at det skremmende, men da er det også viktig at undervisningen er nyansert og at lærerne tilpasser undervisningen ut fra barnas tanker og følelser også sier Huse.