Norwegians hovedkontor på Lysaker. Mandag avgjøres selskapets skjebne.
Norwegians hovedkontor på Lysaker. Mandag avgjøres selskapets skjebne. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix

tillitsvalgt i norwegian:

– Vi frykter det verste

I dag avgjøres Norwegians skjebne. Pilotenes tillitsvalgt, Alf Wilhelm Hansen, sier han er spent på utfallet.

Under den ekstraordinære generalforsamlingen som blir avholdt mandag morgen skal Norwegian-aksjonærene avgjøre flyselskapets skjebne.

Norwegian-sjef Jacob Schram la ikke skjul på hva som kommer til å skje om aksjonærene sier nei til deres redningsplan, en plan som vil redusere aksjeverdien til aksjonærene betraktelig.

– Får vi ikke ja i morgen er det «snipp, snapp, snute», uttalte han til TV 2 da.

– Flere med fra starten

Én av dem som håper at redningsplanen blir godkjent er Alf Wilhelm Hansen. Han er tillitsvalgt for pilotene i Skandinavia.

– Vi håper ganske enkelt på en løsning, det er det ingen tvil om. Dette er snakk om min og mine kollegers arbeidsplass, og mange av oss har vært med fra starten. Vi har bygd opp et eventyr, sier Hansen til TV 2.

Hele flybransjen er hardt rammet av reiserestriksjonene som er innført både innad i Norge og internasjonalt for å hindre spredning av koronaviruset. Norwegian var allerede før koronakrisen i en vanskelig situasjon med høy gjeld.

Norwegian har i flere uker arbeidet intenst med hvordan de skal skaffe nok egenkapital til å kunne utløse statlige kriselån på 2,7 milliarder kroner. Søndag var det flere utviklinger, og Norwegian kom blant annet til enighet med eierne av fire obligasjonslån.

– Vi frykter det verste. Men nyheten i dag gir oss håp, og det er gledelig, uttalte tillitsvalgt Hansen til TV 2 i etterkant av at nyheten ble kjent.

I tillegg gjorde en gruppe småaksjonærer som i utgangspunktet ønsket å stemme ned Norwegians forslag helomvending etter flere samtaler med Norwegian-gründer Bjørn Kjos.

Pilotenes tillitsvalgte sier at mange av de ansatte han snakker med forteller at de er triste og redde.

Mistet jobben over natta

– Mange har det kjipt, spesielt de pilotene som har mistet jobben i Sverige og Danmark. 450 personer mistet jobben over natta, og de er selvfølgelig veldig lei seg. Vi prøver å støtte dem, og håper vi skal fly der igjen, om og når man kommer seg på beina igjen, men man vet aldri, sier han.

– De norske pilotene er permitterte, og det er jo heller ikke hyggelig, men de blir ivaretatt av systemet. I Norge sikrer infrastrukturen mye, men mange er fortsatt redde og frustrerte, fortsetter han.

Hansen sier pilotene også forteller om mye støtte hos folk, og at det har kommet inn mange fine meldinger den siste tiden.

– Vi får tilbakemelding om at mange kjemper for oss, og overøses av hjerter og omtanke på nettet. Mange får også mye støttemeldinger tilsendt. Norwegian har vært et viktig selskap for Norge hittil, og har skapt mye reiseliv og reiseglede, sier han til TV 2.

– Frykter du å ha færre kolleger i fremtiden, om Norwegian overlever?

– At man nedbemanner er en naturlig frykt, men det er vanskelig å si noe om. Det er forståelig om selskapet må ta grep som gjør at man har bemanning utifra det vi kan produsere, sier han.

Han håper regjeringen ser til hvordan luftfartsutfordringene har blitt håndtert i USA og i Europa, og håper selskapet får tilgang til direktestøtte.

– Tilgang til lån er en helt annen ting enn direktestøtte, eller en form for kontantstøtte. Jeg tror ikke at staten tar eierskap i selskapet eller lignende, bare at en får litt albuerom, sier han.

Frykter hva som kan ta over

Hansen frykter hva som vil skje om aksjonærene sier nei under mandagens generalforsamling.

– I en vanlig situasjon ville nok noen plukke opp bitene. Men nå, med covid-19, er det lite trolig at noen går med enorme summer i bransjen. Jeg kjenner ikke markedet så godt, men det ser jo ikke ut til at så mange bransjer gjør det så bra om dagen, sier han.

Han frykter også, om Norwegian går konkurs og det kommer et nytt alternativ, at det vil potensielt være et selskap som ikke gir arbeiderne like gode rettigheter som hans nåværende arbeidsgiver.