Trondheim  20190404.
Krølling av hår på en kvinne hos en frisør. Modellklarert.
Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

Frisørkjeden fikk 5800 bestillinger på et døgn

Det er travle tider hos landets frisørsalonger etter at de har åpnet dørene igjen for første gang på flere uker.

Flere nordmenn har de siste ukene tatt kjøkkensaksa i egne hender, i et desperat forsøk på å redde en dårlig hårdag.

Men mandag 27. april åpnet frisørene endelig dørene igjen, etter å ha vært stengt siden 12. mars.

Køene er imidlertid lange, og folk må smøre seg med en god dose tålmodighet før de får rettet opp i eventuelle tabber.

– Fullstendig kaos

Hos frisørkjeden Tango, som har 30 salonger på Sørøst-landet, har telefonen knapt stått stille etter at det ble klart at de kunne åpne dørene igjen.

På et døgn mottok de 5800 bestillinger.

– Vi ante ikke hvor mange som ville gå til frisøren, men omfanget var et sjokk for oss. Det var fullstendig kaos, så frisører er viktige for folk, det er det ingen tvil om, sier daglig leder Kai Ytredal til TV 2.

For å avlaste frisørsalongene, har alle bestillingene blitt sluset til hovedkontoret hvor et sentralbord har tatt i mot telefonene fra klippeklare nordmenn.

Flere uker ventetid

De neste ukene vil det dermed være vanskelig å få seg time i noen av Tangos salonger.

– Det er veldig få timer igjen før 17. mai, så folk må nok belage seg på flere uker ventetid. Men det kan være noen smutthull som åpner seg, sier Ytredal.

Den daglige lederen legger ikke skjul på at de siste seks ukene har vært krevende. Ytredal anslår at de har tapt 13 millioner kroner.

– Det er behagelig å kunne få litt omsetning igjen, og det var en nødvendighet å åpne.

Nå oppfordrer han kundene til å sette seg inn i tiltakene, slik at salongene kan fortsette å holde dørene åpne.

Forsiktig åpning

Frisørkjeden Påhåret har 22 salonger flere steder i Norge. De merker også godt at folk har savnet frisørene.

– Vi hadde veldig mange kunder som var opp satt opp på timer da vi stengte, så de er prioritert nå. De andre blir satt opp etterhvert som vi har tid, sier Hovde Krogdahl til TV 2.

Daglig leder i PÅHÅRET, Maj Britt Krogdahl.
Daglig leder i PÅHÅRET, Maj Britt Krogdahl. Foto: Privat

Hun kan fortelle at de første to ukene allerede er ganske fullbooket, men at det kan være mulig å få en time mot slutten av neste uke.

– Det som er utfordringen er at vi ikke vet helt sikkert hvordan ting utvikler seg. Vi har vært litt forsiktig med å sette opp for mye fremover og vi kjører med redusert bemanning i starten, sier den daglige lederen og fortsetter:

– Det som er viktig for oss er at vi får en god start, og at både ansatte og kunder føler seg trygge. Når vi ser hvordan det fungerer, så kan vi utvide mer.

Strenge retningslinjer

Helsedirektoratet har laget en veileder som beskriver hvordan de kan etterleve kravene og forebygge smitte. Hovde Krogdahl sier at de er litt spente på hvordan det går, men sier at partene i arbeidslivet har samarbeidet godt og laget gode retningslinjer.

– De aller fleste er veldig klar, og gleder seg til å starte igjen. Noen synes det er litt skummelt, men det er veldig få. Vi er veldig nøye på hvordan vi skal drive smittevern, hvordan vi skal jobbe med rengjøring og føler oss trygge på at det skal gå bra, sier hun.

I Trondheim har 120 ansatte ved H2-frisører de siste seks ukene gått arbeidsledige, og ventet spent på når de kan gå tilbake i jobb. Mandag kunne de også endelig åpne dørene igjen til sine ni salonger.

– Frisørene har gått og trippet. Det er ikke artig å bli stengt på tre timer varsel, og få yrkesforbud, sier daglig leder i H2 Henki Ofstad til TV 2.

– Prioriterer utseendet

Rundt 80 av 120 frisører er nå tilbake i jobb, og Ofstad sier han har ansatte som var på jobb klokka sju mandag morgen, og som ikke legger ned saksa før klokken sju i kveld.

– Den neste uken er det ganske fullt, men mot slutten av neste uke vil kapasiteten øke igjen, sier han og innrømmer at han har vært spent på om folk vil benytte seg av frisørene igjen under krevende tider.

– Men historien har vist at når det er nedgangstider og dårligere økonomi, så prioriterer folk utseendet over andre ting.

– Mulig å klippe seg

Frisørkjeden Adam og Eva har 23 salonger i Norge, hovedsakelig i Oslo og omegn. Administrerende direktør i Adam og Eva-gruppen Kristin Sandum Berre sier det er vanskelig å anslå hvor lang ventetid folk må belage seg på, men legger ikke skjul på at det er travelt.

– Allerede neste uke er det muligheter for å få time hos noen av våre frisører. Men smittevernsrutiner som vi følger gjør at vi er nødt til å jobbe på en litt annen måte enn tidligere, sier Sandum Berre.

Administrerende direktør i Adam og Eva-gruppen Kristin Sandum Berre.
Administrerende direktør i Adam og Eva-gruppen Kristin Sandum Berre. Foto: Norsk frisør- og velværeforbund

Frisørkjeden sier de har vært godt forberedt på tiltakene som ville komme, men de har likevel vært spente på hvor strengt det kom til å bli. Sandum Berre påpeker at majoriteten av deres ansatte er motiverte og klare til å gå tilbake i jobb.

– Vi har snakket mye om at når myndighetene sier det er greit, så må vi forholde oss til det. Men dersom noen er redde, kan de vente. Vi er vant til hygienetiltak, så vi er positive og klare til å stå på, sier hun.