KRAFTIG ØKNING: Netthandelen har skutt i været under koronakrisen. Eksperter tror at trenden kommer til å fortsette også etter at krisen er over.
KRAFTIG ØKNING: Netthandelen har skutt i været under koronakrisen. Eksperter tror at trenden kommer til å fortsette også etter at krisen er over. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Eksperter tror denne trenden vil fortsette – også etter koronakrisen

Omsetningen til landets nettbutikker har økt med over 60 prosent under koronakrisen. Eksperter tror trenden vil fortsette og ingenting vil bli som før krisen traff oss.

Da Norge stengte ned i midten av mars, sto det meste av landet stille.

Men da alle måtte holde deg innenfor husets fire vegger, var det én bransje som tok helt av: netthandelen.

Ferske tall fra hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen, Virke, viser at 61 prosent av norske nettbutikker har økt omsetningen som følge av koronakrisen.

Hver fjerde nettbutikk har hatt over femti prosent økning i omsetningen, opplyser administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke til TV 2.

Salget gikk til himmels

Én av nettbutikkene som går disse tallene en høy gang, er Dyrekassen.no. Etter koronautbruddet melder de om en økning i omsetningen på opp mot 350 prosent over normalen.

– Da Norge stengte ned merket vi en heftig økning i salget vårt fra dag én, sier daglig leder Roger Holthe Olsen i nettbutikken Dyrekassen.no, som er landets største dyrebutikk på nett.

Han mener at de har hatt litt flaks med produktet de selger: dyrefôr til landets rundt én million husstander med katt eller hund. Men Holthe Olsen mener at den ekstreme økningen også kommer av at de over lang tid har satset riktig i forhold til markedsutviklingen, med nettsalg og hjemkjøring av varer.

– Vi har hatt en stor omsetningsøkning de siste årene, og vi så tidlig at koronakrisen ville sørge for gode tall hos oss, sier han.

VOLDSOM VEKST: Daglig leder Roger Holthe Olsen i nettbutikken Dyrekassen.no har opplevd en formidabel omsetningsøkning etter koronautbruddet. Foto: Dyrekassen.no.
VOLDSOM VEKST: Daglig leder Roger Holthe Olsen i nettbutikken Dyrekassen.no har opplevd en formidabel omsetningsøkning etter koronautbruddet. Foto: Dyrekassen.no.

Trenden vil vedvare

Holthe Olsen tror at den kraftige økningen i nettsalg og hjemlevering kommer til å vedvare også etter koronakrisen.

Det er senioranalytiker Eirik Melle i Danske Bank helt enig i.

– Den trenden vi har sett over lengre tid, at stadig flere handler over nett, har nå fått en kraftig økning. Den kommer nok til å fortsette også etter at denne krisen er over, sier Melle som er ekspert på varehandel.

Melle mener at når butikkene åpnes igjen, og folk begynner å ferdes mer rundt, kommer de fysiske butikkene til å merke en oppgang i handelen mens nettbutikkene da vil få en nedgang.

Et skifte

– Men vi vil nok få et skifte etter koronakrisen. De som alltid har handlet mye på nett, vil nok fortsette med det. Mens de som i løpet av denne krisen har begynt mer med netthandel, og ser at det fungerer, vil nok fortsette å bruke nettet framover, sier Melle som tror at utviklingen vi ser nå uansett ville ha kommet snart.

Varehandeleksperten tror at det fremdeles vil være behov for fysiske butikker fremover, men da må de være villige til å omstille seg til markedet.

– For at de fysiske butikkene skal kunne leve videre er de nødt til være tilstede både på nett og med fysisk butikk. De fleste butikkene vil nok trenge mindre fysiske areal i framtiden, da mer av salget vil bli nettbasert. Bransjen må kunne levere en totalpakke med både bra varer samt å levere godt på service – både på nett og i fysisk butikk, sier Melle.

– Ingenting blir som før

Reidar G. Mueller, som er varehandelsekspert og partner i Varde Hartmark, sier at vi fortsatt vet lite om hva som vil endres fremover. Han mener at det eneste vi vet med sikkerhet, er at ingenting kommer til å bli som før.

ENDRING: Varehandelsekspert og partner i Varde Hartmark, Reidar G. Mueller, tror ingenting blir som før koronakrisen. Foto:
ENDRING: Varehandelsekspert og partner i Varde Hartmark, Reidar G. Mueller, tror ingenting blir som før koronakrisen. Foto:

– Butikkene og konseptene som slet før koronakrisen, på grunn av trafikk og omsetningsnedgang, har tilnærmet alle fått ytterligere forsterket nedgang. Verst er det for sentrumsbutikkene, også i by-kjøpesentra. Usikkerheten nå er hvem og hvor mange som overlever krisen, og som utnytter mulighetene og dermed kommer styrket ut i den andre enden, sier Mueller.

Han mener at ingenting kommer til å bli som før, ubalansen i markedet forsterkes ytterligere og endret kundeadferd videreføres.

– Vi vil se flere konsolideringer, butikknedleggelser og konkurser, både innenfor butikk og netthandelen. Vi skal trolig inn i en resesjon og tilpasningsfase, hvor kun de beste og mest robuste kommer ut i den andre enden, sier Mueller.

– Sett kunden i fokus

Tilbake til dyrebutikkens varelager i Arna utenfor Bergen, hvor det pakkes dyrefôr til katter og hunder over hele landet, er sjefen tydelig på hva andre bedrifter bør gjøre for å lykkes i framtiden.

Holthe Olsen mener at lederne av de fysiske butikkene ikke kan sitte med hendene i fanget og forvente at nordmenn kommer springende tilbake når de åpner dørene igjen. Han syns de må begynne å følge med i tiden.

– Omstilling skjer under kriser. Og omstilling til mer netthandel hadde kommet uavhengig av korona, sier dyrefôrsjefen.

Holthe Olsen mener at bransjen er nødt til å omstille seg og sette kunden i større fokus. Da krisen endrer handlemønsteret vårt mener Holthe Olsen at butikkene i større grad må på tenke på hva de kan gjøre annerledes for å tilfredsstille kunden.

– Om du går i en klesbutikk og ønsker et plagg, men de har ikke størrelsen din, så skal du ikke måtte returnere til den butikken tre ganger før du får plagget du ønsker. Da bør butikken sende plagget til kunden med en gang de får det inn. På den måten vil kunden sitte igjen med en god handleopplevelse og trolig returnere til samme butikk neste gang. Større kundefokus er noe denne krisen kan lære oss, sier dyrefôrsjefen.

Omstillingsevne

Virke-sjef Horneland Kristensen synes alle bransjene har vist en imponerende omstillingsevne under denne krisen.

ØKNING: Administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke sier at 61 prosent av norske nettbutikker har økt omsetningen som følge av koronakrisen.
ØKNING: Administrerende direktør Ivar Horneland Kristensen i Virke sier at 61 prosent av norske nettbutikker har økt omsetningen som følge av koronakrisen.

– Treningsbransjen, som er helt stengt, tilbyr nettbaserte treningstimer og utendørstimer. Faghandelen har holdt på med drive-thru butikk og gratis hjemlevering, kinoene har startet opp med drive-in kinoer, mens konsertene flyttes til Facebook. I det hele tatt, i alle bransjer har man benyttet seg av digitale plattformer og omstilt seg i et rekordtempo. Det er både imponerende og helt uvirkelig. Men dessverre oppveier det ikke for det økonomiske tapet, sier Horneland Kristensen.

De bransjene som har totalt opplevd stor vekst som følge av koronakrisen er dagligvare og byggevarehandel og apotek.

– At dagligvare opplever vekst, er jo naturlig når samfunnet er stengt ned og vi trenger det mest essensielle i hverdagen. Samtidig ser vi at når folk er mye hjemme, øker salget av byggevarer til oppussing og hageprosjekter, sier Ivar Horneland Kristensen.

– Er det noen bransjer som har hatt uventet vekst?

– Jeg vet ikke om vi kan kalle det uventet, for hele korona-situasjonen er uventet. Men at nordmenn skulle strømme til byggevarehandelen i disse tider, er vel det som skiller seg mest ut. Samtidig er det bra og viktig at vi holder hjulene i gang, sier administrerende direktør i Virke.