FRYKTER FOR SESONGEN: Ottar Statle og Camilla Sørlundsengen har familiebedriften Statles rorbu- og konferansesenter i Lofoten.
FRYKTER FOR SESONGEN: Ottar Statle og Camilla Sørlundsengen har familiebedriften Statles rorbu- og konferansesenter i Lofoten. Foto: Andreas Dahlmo/TV 2

– Norsk turisme vil ikke veie opp tapet

Mange nordmenn forbereder seg på tilværelsen som turist i eget land. Ingen tror imidlertid at det vil veie opp tapet av utenlandske turister.

På Mortsund i Lofoten driver ekteparet Ottar Statle og Camilla Sørlundsengen familiebedriften Statles rorbu- og konferansesenter.

De så frem til en rekordsommer med fullt belegg og turister fra hele verden til sine rorbuer i øyparadiset.

Nå har de mistet flesteparten av bookingene sine i tiden fremover, og tror ikke at norske turister vil kunne veie opp for tapet.

– Sannsynligvis er det ikke nok til å fylle opp alle rorbuer og det som ellers er rundt i Lofoten. Men vi håper at det kommer en del, slik at vi i hvert fall kan berge noe av sesongen, sier Statle til TV 2.

Turiststansen som følge av koronakrisen fører til at reiselivsbransjen i Norge nå forbereder seg på en sommer uten innreisende turister.

– Situasjonen er svært krevende. Selv om flere nordmenn vil være turister i eget land, vil ikke det veie opp for at utenlandske turister uteblir, sier Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Frykter store tap

TV 2 har tidligere skrevet om at to av tre reiselivsbedrifter frykter konkurs.

Turistbygden Flåm frykter at reiserestriksjonene som følge av koronaviruset, vil føre til en tap i omsetning på over 100 millioner kroner i året.

– For reisearrangørene som tilbyr reiser på tvers av landegrensene ser det helsvart ut. Pakkereisearrangørene trenger en egen kompensasjonsordning for å komme gjennom våren og sommeren, fortsetter Horneland Kristensen.

SKEPTISK: Administrerende direktør i Virke, Ivar Horneland Kristensen, tror ikke at den norske reiselivsbransjen vil reddes av nordmenn. Foto: Marianne Løvland/
SKEPTISK: Administrerende direktør i Virke, Ivar Horneland Kristensen, tror ikke at den norske reiselivsbransjen vil reddes av nordmenn. Foto: Marianne Løvland/

Søker seg til Norge

Kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, sier at flere nordmenn nå søker etter norske reisemål.

– På topp ti-listen i forrige uke over hvor man søkte på flyreiser til, var fem av ti byer norske. Vanligvis pleier kun tre, kanskje to, av byene på listen å være norske, sier han.

Berge forteller at de norske reiselivsbedriftene nærmest har gitt opp muligheten for å fly nordmenn over landegrensene.

– Sommeren er mer eller mindre avskrevet for Syden, så nå satser bedriftene på å få hjulene i gang fra høsten av. Selv om situasjonen endrer seg fra uke til uke, så blir nok dette en norsk turistsommer, spår han.

Finn Reise har ifølge Berge nå satt i gang flere prosjekter i samarbeid med hoteller og turistorganisasjoner i Norge, for å kunne tilby nye reisemuligheter innad i landet.

Også Virke oppfordrer til utforsking av eget land i sommer.

– Vi håper mange vil benytte sommeren til å oppleve eget land, gjennom å besøke hotell, serveringsteder og opplevelsesattraksjoner, sier administrerende direktør Horneland Kristensen.

NORGESFERIE: Terje Berge i Finn reise ser en tydelig trend i feriebestillinger. Foto: Privat
NORGESFERIE: Terje Berge i Finn reise ser en tydelig trend i feriebestillinger. Foto: Privat

Hotellindustrien stålsetter seg

Administrerende direktør i Scandic Norge, Asle Prestegard, vil ikke kommentere hvor mye penger hotellkjeden vil tape på at Norge ikke vil ha innreisende turister i sommer.

Han sier at imidlertid at hotellkjeden nå fokuserer på norsk turisme.

– Vi registrerer at helseministeren har oppfordret nordmenn til å utforske eget land i år, og vi ønsker selvfølgelig å legge til rette for dette. Vi har hoteller ved en rekke spennende destinasjoner og vil gjøre vårt ytterste for å tilby trygge og gode overnattingstilbud over hele landet.

TV 2 har tidligere skrevet om at Petter Stordalens hotellkjede, Nordic Choice Hotels, har opplevd en nedgang i bestillinger på 50 prosent under koronakrisen.

Pressevakt i Nordic Choice Hotels, Geir Økland, sier at hotellkjeden foreløpig ikke vet hvordan sommeren vil bli.

– Vi vet ikke når reiserestriksjonene letter, eller hvordan smittetallene påvirker opinionen i landet. Nå jobber de fleste med å få hotellene og selskapet gjennom denne fasen på en best mulig måte.