Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet
Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

forbrukertilsynet:

– Noen bruker frykt for korona til å tjene penger

Forbrukertilsynet har varslet krig mot firmaer som bruker frykt for koronaviruset til å tjene penger. Fredag fikk et firma varsel om bot på 250.000 kroner.

– Det vi har sett den siste tiden er at noen prøver å utnytte frykten for koronaviruset til å tjene penger og markedsføre produkter og tjenester, sier Frode Elton Haug, juridisk direktør i Forbrukertilsynet.

Forbrukertilsynet har merket en sterk i økning i at flere bedrifter utnytter korona-krisen til å tjene penger. Tidligere i mars varslet tilsynet en «krig» mot selskaper som bruker frykt for viruset til reklame.

Bare på den siste tiden har de foreslått like mange vedtak som de normalt gjør på et helt år.

– I løpet av et vanlig år fatter vi kanskje opp mot fire eller fem vedtak om gebyr, så det er ikke noe vi gjør daglig. Men bare siden koronaviruset kom til landet har vi fem saker, hvor av tre av de allerede har endt med varslet gebyr på mellom 400.000 og 250.000, sier Haug til TV 2.

– Vi har mottatt mange tips om korona-relatert reklame. Sakene hvor vi har varslet overtredelsesgebyr er veldig klare lovbrudd, utdyper direktøren.

Forbrukertilsynet varsler firmaer om bot som firmaet må svare på. Etter dette bestemmer tilsynet om boten blir stående, basert på tilsvaret de får.

Hevdet vitaminer beskytter mot koronavirus

Tidligere i mars måned har tilsynet varslet to tiltak.Fredag får TV 2 opplyst at et tredje firmaet har fått et varsel om et nytt vedtak.

Altshop.no har fått varsel på 250.000 kroner i bot fordi de i en reklame hevder produktene deres beskytter mot koronaviruset, opplyser Forbrukertilsynet til TV 2.

– Det er et alvorlig brudd på markedsføringsloven når man bruker en hendelse i samfunnet til å aggresivt markedsføre et produkt. I denne situasjonen utnytter man at folk kan ha nedsatt dømmekraft fordi man frykter å bli smittet med koronavirus, sier Haug i Forbrukertilsynet til TV 2.

– Helsemyndighetene er klare, det finnes ingen produkter som gjør deg immun mot koronaviruset. Reklamen gir et inntrykk om at man kan kjøpe en pille, også er man beskyttet. Dette er lureri, sier Haug.

Eier av firma: – Urimelig høyt gebyr

Eier av Altshop.no, Anders Dreyer, sier de har fjernet reklamen etter at Forbrukertilsynet tok kontakt.

– Det var aldri vårt ønske om å bruke korona som et salgstriks. Vi har fått en del råd fra leger om at helsekostproduktet ville hjelpe kundene våres ved å styrke immunforsvaret. Vi vil alltid følge loven så godt vi kan, men her har det vært noen spesifikke ting som vi i utgangspunktet ikke trodde var overtramp på loven, forklarer eieren til TV 2.

Eieren synes likevel at gebyret på 250.000 var for mye.

– Vi er et lite firma, og det kravet fra Forbrukertilsynet synes vi er urimelig. Det er helt uhørt å få så stor bot. Vi skal nå se videre på hvor mye vi har solgt i forhold til annonsen og ha en god dialog med Forbrukertilsynet om hvordan vi løser det fremover, sier Dreyer til TV 2.

Forbrukertilsynet sier til TV 2 at bøtene har en sammenheng med hvor alvorlig det er. De poengterer videre at alle firmaene de har varslet vedtak mot, har stoppet markedsføringen.

Helsekostprodukter og varmepumper

Ifølge Forbrukertilsynet er det særlig to produkter som har skilt seg ut under korona-krisen.

– Det er de som selger helseprodukter, og det er helt klart den verste bransjen som spiller på koronafrykt. Men så har vi også en del klager på varmepumper.

Ifølge tilsynet har de opprettet to saker mot selskaper som selger varmepumper. De sakene er under behandling, og det er ikke varslet noen gebyrer ennå.

– Vi har startet saksbehandling på markedsføring av varmepumper. Her hevdes det blant annet at det er filter som motvirker virus og det er har en effekt mot virus, forklarer Dreyer til TV 2.

Varslet bøter på 900.000

Fra før har et firma fått et varslet vedtak på 400.000 kroner for grov overtredelse av markedsføringsloven fordi de hevder i en reklame at de har piller som beskytter mot koronavirus.

Tidligere denne måden har også Visjon Norge blitt varslet et gebyr på 250.000 kroner for salg av «virushemmende» kosttilskudd, skrev Dagen forrige uke.

Dette gjør at totalsummen på bøter mot firmaer så langt er oppe i 900.000 kroner.

Styreleder og pastor Jan Hanvold i TV Visjon Norge kommenterte ikke saken, men sier til Vårt Land at de vil komme med en redegjørelse til Forbrukertilsynet.