Ringes ned av koronafaste nordmenn:

– Kapasiteten vår er sprengt

Hos forsikringsselskapene er det så stor pågang at flere henvendelser kan bli liggende uten at noen har tid til å se på dem. I enkelte tilfeller har du uansett krav på alle pengene tilbake.

– Det er eksepsjonelt. Det ligner ikke på noe annet vi har opplevd tidligere, sier Ole Irgens som er kommunikasjonssjef i Tryg forsikring.

Koronaviruset herjer i store deler av verden, noe som fører til at grenser stenges og flyruter kanselleres.

Det har ført til at tusenvis av nordmenn står i fare for å bli strandet i utlandet. Mange av dem kontakter nå sitt forsikringsselskap for å forsøke å få dekket dyre hjemreiser og kansellerte flyvninger.

Tusenvis hver dag

Irgens sier til TV 2 at pågangen er så stor at de har et stort antall saker de ikke en gang har funnet tid til å se på.

– Saksbehandlerkapasiteten vår er sprengt. Vi får tusenvis av henvendelser hver dag, sier Irgens.

Han sier at selv om situasjonen oppleves som akutt for mange, må de nå oppfordre kunder til å smøre seg med tålmodighet.

– Man må regne med at det går noen dager eller kanskje uker før folk får svar. Vi må ta de som haster mest først, sier han.

Kommer til å koste mange millioner

Også andre forsikringsselskap TV 2 har snakket med melder om store kapasitetsutfordringer i koronakrisen.

DNB- og Sparebank 1-selskapet Fremtind mottar et sted mellom 1500 og 3000 telefoner om dagen, og anslår overfor TV 2 at oppgjøret for koronakrisen vil bli på omlag 75 millioner kroner.

De andre selskapene TV 2 har vært i kontakt med har ikke anslag på hva oppgjøret vil koste, men ingen legger skjul på at summen vil bli enorm.

Gjensidige forsikring opplyser til TV 2 at de fredag formiddag har registrert 14.000 forsikringssaker. Det er en økning på 75 prosent siden mandag. Samtidig er pågangen fra kunder på telefonen enorm.

– Det er fortsatt veldig stor pågang, selv om vi ser en tendens til en liten utflating. Vi får svært mange telefoner og klarer ikke å hjelpe alle kundene så raskt som vi ønsker, sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige.

Han oppfordrer alle som ikke har akutt behov for medisinsk hjelp til å melde skaden på nett, og ikke ringe selskapet.

– Det vil hjelpe fellesskapet, og vi kan sette inn ressursene der det trengs aller mest, sier han.

If forsikring ber også om at folk ikke ringer med mindre det er akutt og gjelder reiser som skjer den nærmeste tiden, eller om du står fast i utlandet.

– Vi må prioritere å hjelpe de som er strandet i utlandet, sier kommunikasjonsrådgiver Andreas Bibow Handeland.

Lover å hjelpe alle

Likevel bedyrer alle forsikringsselskapene at de vil hjelpe alle kunder. Men de ber kunder om forståelse for at ting kan ta noe tid.

– Det er ingen fare, vi skal håndtere krisen, og vi skal erstatte det som folk har krav på, sier Bibow Handeland.

Irgens i Tryg gjentar at han oppfordrer til tålmodighet i en vanskelig tid, men sier de lover å svare alle kunder.

– Alle får det de skal ha, sier han.

– Spesiell situasjon

Jurist Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier de får mange henvendelser fra bekymrede nordmenn.

– I utgangspunktet har man de samme rettighetene som ellers, men dette er jo en spesiell situasjon, sier Høst.

ULIKE KRAV: Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier man har krav på ulike ting avhengig av hva man allerede har kjøpt og betalt for. Foto: Forbrukerrådet
ULIKE KRAV: Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet sier man har krav på ulike ting avhengig av hva man allerede har kjøpt og betalt for. Foto: Forbrukerrådet

Mange selskaper har tatt forbehold om at de ikke refunderer billetter hvis det skyldes ekstraordinære forhold. Selskaper som selger billetter til store sportsarrangementer har ofte dette forbeholdet.

– Dette viruset utgjør et ekstraordinært forhold. Dersom selskapet ikke har dette forbeholdet, så har du i utgangspunktet rett på å få pengene tilbake, forteller Høst.

Reiser frem i tid

Reiseselskapet Ving og flere andre reiseselskap har lagt inn egne forsikringer for de som ønsker å booke seg en tur til et senere tidspunkt, med mulighet for å endre reisen om myndighetenes reiserestriksjoner blir forlenget.

Høst mener dette kan være en fin avtale å gjøre med byrået.

– I den veldig spesielle situasjonen vi er i, er vi alle tjent på at færrest mulig bedrifter kollapser. Har man bestilt en pakkereise vil man uansett ha krav på pengene tilbake i denne situasjonen, men dette kan være en god mulighet til å heller flytte på reisen, sier Høst.

Juristen sier man er godt sikret om man har bestilt en pakkereise, hvor man vanligvis har muligheter for avbestilling mot et gebyr.

– Hvis man har bestilt fly og hotell separat uten avbestillingsforsikring, så vil man ikke ha mulighet til å avbestille turer som ligger lenger fram i tid, sier Høst.