HJEMME: Folksomt rundt kjøkkenbordet. Bildet er et illustrasjonsbilde.
HJEMME: Folksomt rundt kjøkkenbordet. Bildet er et illustrasjonsbilde. Foto: Sara Johannessen Meek / NTB scanpix

Slik bevarer du freden under korona-krisen

Barn og voksne må holde seg hjemme. Hvordan skal man klare å bevare roen og ikke gå lei av hverandre i hjemmet når alle er samlet over lang tid?

Myndighetene har bedt arbeidsgivere om å innføre hjemmekontor eller økt bruk av fleksibel arbeidstid for alle som ikke har samfunnskritiske jobber.

Samtidig er landets barnehager og skoler, samt øvrige utdanningsinstitusjoner, stengt.

Nordmenn er også anbefalt å holde avstand til hverandre, og offentlige arrangementer som konserter, fotballkamper, treninger og lignende er avlyst. Samtidig er treningssentre, svømmehaller og andre offentlige steder der folk samles stengt.

Folksomt

Det betyr at mange flere enn de som er i karantene må være hjemme, og at det generelt sett er folksomt i norske hjem i disse dager.

Mange par og familier må belage seg på en periode der man opplever sine nærmeste enda tettere enn vanlig.

Hvordan kan man unngå å gå oppå hverandre, krangle og bli lei av hverandre?

– Få alenetid

Eva Tryti, psykolog og samlivsekspert, har noen konkrete råd til hvordan du kan håndtere situasjonen med mange folk rundt deg innendørs over lang tid.

– Pass på å bevege deg litt på steder der man har nok avstand til andre, altså «alenesoner», eller alenetid inne, sier hun til TV 2.

Hun anbefaler å tenke over hva du gjør for å holde ut på hytteturer, som kan minne litt om situasjonen mange nordmenn befinner seg i nå.

For å unngå krangler og irritert stemning, er det også viktig at de voksne snakker godt sammen.

– Mellom voksne blir det også viktig å fordele husholdsoppgaver nøye og rettferdig, sier hun.

Se listen over tips nederst i saken.

Tryti tror en av nøklene for å unngå friksjon, kan være å håndtere barna på en god måte. For barna anbefaler hun å begrense skjermtid, støy og å finne fram stilleaktiviteter som barn kan gjøre inne.

– Bøker, spill, lego og maleustyr, kan være gode tips, sier hun.

– Er hyggelig

I tillegg til at det er en krevende situasjon mange befinner seg i, mener samlivseksperten det er viktig å se det fine i situasjonen også.

– Med litt klokskap og pusterom, er det jo hyggelig også, sier hun.

– Mange opplever for lite tid til hverandre i dag, og for mye stress, så litt tvungen nedstressing og gammeldags tid er jo også en gave, sier hun.

Bryt ut av rutinene

Familie- og samlivsekspert og psykolog Frode Thuen sier at hvis man klarer å omstille seg og løfte seg ut av de vanlige rutinene, kan dette virke positivt.

– Denne perioden kan være en mulighet til å være kreative sammen. Man kan spill brettspill, gå på tur eller ta en løpetur sammen. Man kan for eksempel gjøre ting litt som man gjør på hytta, sier psykologen.

Han forklarer at hvis man bruker denne tiden litt konstruktivt, kan det være en mulighet til å skape muligheter og samhold i familien.

– Det er mange fine ting man kan gjøre sammen som familie. Ting som er lett tilgjengelig, men som man har mistet rutiner på, sier Thuen.

Råd til skilte foreldre

Flere barn har skilte foreldre som deler på omsorgen seg imellom. Thuen tror det er mange gode løsninger for de familiene, men at det krever fleksibilitet.

– Jeg vil tro det er mange som kan praktisere det på en god måte. I krisetider krever det kanskje litt mer fleksibilitet, og at man er åpen for å finne gode løsninger sammen, sier han.

Han sier også at det kan være muligheten for foreldre som har kommunisert dårlig sammen til å løse dette bedre.

– Det er viktig å finne ut av hva som er bra for barna. Hvis man som foreldre har hatt dårlig kommunikasjon, bør man jo bruke dette til å få det til, sier Thue.

Stressende

Helsemyndighetene skriver på helsenorge.no at de forstår situasjonen mange nordmenn nå står i er stressende, at folk kan bli rastløse og ukonsentrerte om de blir tvunget til å være i karantene, samt at mange blir triste eller sliter med å sove.

De har laget følgende huskeregler for berørte av koronaviruset eller folk som blir tvunget til å være mye hjemme:

  • Hold deg oppdatert på nyhetsbildet – men ikke la det ta overhånd: Det kommer mye viktig informasjon og nyttige råd, men overdrevent fokus på nyhetsoppdateringer kan ta for mye plass i hverdagen og bidra til bekymring.
  • Lag struktur på dagen: I en hjemmesituasjon blir det viktig å skape nye rutiner. Prøv å opprettholde en normal døgnrytme. Skole og jobb bidrar for mange til struktur, mening og trygghet i hverdagen. Finn gode måter å gjøre arbeidet ditt på om du jobber hjemmefra. Det er også fint å aktivisere seg gjennom hobbyer.
  • Sørg for daglige doser fysisk aktivitet og dagslys: Livet i karantene kan lett bli preget av en stillesittende tilværelse innendørs. Fysisk aktivitet, turer i naturen og dagslys virker positivt inn på psyken og på søvn. Ved uteaktivitet, følg Folkehelseinstituttets retningslinjer, som særlig handler om å unngå nærkontakt med andre.
  • Oppretthold sosial kontakt: Selv om du er i hjemmekarantene eller isolasjon, er det muligheter for å snakke med andre gjennom sosiale medier og telefon. Lag gjerne faste avtaler om å holde kontakt med for eksempel familie, venner, medelever og kollegaer.

Helsemyndighetene oppfordrer også til å snakke med barna om situasjonen, være trygge med de man er sammen med og gjøre lystbetonte ting for å holde humøret oppe.