Viruset sørger for tomme fly: – Fullstendig unødvendig

TOMT: Det var få passasjerer om bord i dette Singapore Airlines-flyet i februar.
TOMT: Det var få passasjerer om bord i dette Singapore Airlines-flyet i februar. Foto: Goh Chai Hin / AFP
På grunn av koronaviruset blir flyselskaper tvunget til å sette tomme eller nær tomme fly i luften. Nå vil flyselskaper og miljøorganisasjoner sette en stopper for «spøkelsesflyene».

Bestillingen av flyreiser har stupt etter utbruddet av koronaviruset covid-19.

Hos Finn reise har utbruddet blant annet ført til en nedgang på 30 prosent i utenlandsbestillinger i februar måned. Hos SAS har de merket en markant endring i etterspørselen.

SAS opplyser til NRK at de kansellerer åtte prosent av flyvningene sine i mars, som utgjør 2000 flyvninger.

Nedgangen fører samtidig til at flere fly nå tar av med nær tomme seter, skriver Business Insider. Det har vakt oppsikt hos både flyselskaper og miljøorganisasjoner.

Nå vil European Airport Coordinators Association (EUACA) sette en stopper for regelen som sørger for tomme fly i luften.

– Unødvendig

«Spøkelsesflyene» skaper bekymring hos miljøorganisasjon Framtiden i våre hender, som mener det er på sin plass å trykke på pauseknappen under virusutbruddet.

– Vi kan ikke ha så rigide regelverk at flyselskapene blir tvunget til å kjøre tomme fly, og slippe ut fullstendig unødvendige mengder klimagasser når vi vet at vi må halvere verdens klimagassutslipp, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, til TV 2

Hun mener regelverket burde endres slik at flyselskapene får mulighet til å kansellere avganger med få passasjerer, og samarbeide med andre flyselskap om å overføre passasjerene som skulle reist med avgangen.

– Vi tror det fins et potensial for utslippskutt i luftfarten også dersom flyselskapene gis større fleksibilitet, ikke bare i krisesituasjoner som nå, men ellers også, sier hun.

FLEKSIBILITET: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise mener flyselskapene burde få mer fleksibilitet. Foto: Renate Madsen
FLEKSIBILITET: Leder i Framtiden i våre hender, Anja Bakken Riise mener flyselskapene burde få mer fleksibilitet. Foto: Renate Madsen

Ønsker pause

De spesielle reglene som gjør at flyene tar av uten passasjerer handler om tildeling av start- og landingstider på visse flyplasser. Den såkalte 80/20-regelen sier at flyselskapene må fly 80 prosent av sine tildelte plasser over en fem ukers periode for å kunne beholde dem.

– På de fleste store flyplasser er det mange som vil reise samtidig, men det går ikke. Derfor får man en ankomst- og avgangsrettighet, forklarer flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.

Mandag ettermiddag sendte EUACA, som administrerer de spesielle plassene og tidspunktene hos flyselskapene, en melding til EU om å ta en midlertidig pause i praksisen.

I meldingen skriver de blant annet at flyselskaper nå kansellerer et signifikant antall flyavganger på travle flyplasser, og at selskapene er bekymret for sine «historiske rettigheter» til de tildelte tidene.

– Stor verdi

Elnæs sier flyselskapene mister rettighetene dersom de ikke brukes tilstrekkelig.

– Denne systemet har vært på plass i lang tid, og det har en veldig stor verdi for flyselskapene. Det er en katastrofe for flyselskapene som mister rettighetene sine, sier flyanalytikeren.

Elnæs mener det det er riktig å se bort fra regelen mens nær alle land i verden forsøker å hindre spredningen av koronaviruset covid-19.

– Jeg ser ingen grunn til at myndighetene ikke skal etterkomme dette innspillet. Det betyr at flyene ikke trenger å bruke «spøkelsesfly», noe som i utgangspunktet et tullete i situasjonen vi er i nå, sier Elnæs.

– Markant endring

Pressesjef i SAS, John Eckhoff, sier flyselskapet har merket en markant endring i etterspørselen etter flyreiser, og har iverksatt en rekke tiltak. Blant annet vil SAS redusere kapasiteten på ruter i Europa og Skandinavia de to neste månedene.

– Per nå flyr vi ikke med tomme fly, og vi har gjennom International Air Transport Association (IATA) appellert til EU-kommisjonen om unntak fra 80/20 regelen, sier Eckhoff til TV 2.

Pressesjefen sier IATA jobber videre med forespørselen.

– Frykter dere at SAS må fly med tomme fly?

– Det vil selvsagt være uheldig dersom det blir en realitet, og det er derfor vi har anmodet om unntak fra regelen, sier Eckhoff.

Skylder på virusutbrudd

Statssekretær for transport i Storbritannia, Grant Shapps, sørget for oppmerksomhet rundt ordningen da han torsdag sendte en forespørsel om å suspendere regelverket inntil videre. Han skriver at virusutbruddet er den direkte årsaken til «spøkelsesflyene».

Mandag sendte han samme forespørsel til EU kommisjonen.

Her skriver han blant annet at ordningen må stoppes under virusutbruddet, og at dette vil gagne både miljøet og verdens økonomi.

Et av flyplassene som aktivt bruker 80/20-ordningen er Heathrow flyplass i London, som er et av verdens travleste internasjonale flyplasser.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook