SAS fjerner reklame etter totalslakt – mistenker koordinert angrep

– Hva er virkelig skandinavisk? Absolutt ingenting, sier SAS i reklamevideoen som ble fjernet fra nett etter mindre enn ett døgn.

«Hvem har laget og godkjent denne «reklamen» hvor dere tilgriser og devaluerer alt som er skandinavisk? Trodde først at det var en sarkastisk spøk... men nei!»

Slik lyder en av de mange hundre kommentarene som det siste døgnet har tikket inn på SAS' Facebook-side.

Årsaken er flyselskapets nyeste reklamefilm, hvor de sier følgende:

«Hva er virkelig skandinavisk? Absolutt ingenting».

Etter at filmen tirsdag kveld ble spredt i sosiale medier og fikk mange til å rase, ble videoen fjernet fra nett.

Da hadde den ligget ute i mindre enn ett døgn.

BRÅK: SAS lanserte onsdag kampanjen, hvor de blant annet opplyser om at foreldrepermisjon ikke stammer fra skandinavia. Foto: SAS
BRÅK: SAS lanserte onsdag kampanjen, hvor de blant annet opplyser om at foreldrepermisjon ikke stammer fra skandinavia. Foto: SAS

Frykter koordinert angrep

Til NTB sier pressesjef John Eckhoff at de fjernet reklamen etter det de mistenker er et «koordinert angrep».

– Når vi ser på mønsteret og antallet reaksjoner, er det grunn til å mistenke et koordinert angrep på vår kampanje. Vi vil ikke risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke selv kan stå for. Derfor har vi for øyeblikket tatt ned filmen fra våre kanaler og vurderer nå neste skritt, sier han.

Han legger til at selskapet står bak budskapet i filmen, som han mener handler om at reiser beriker oss.

– Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn, sier han.

– Alt er kopiert

I reklamevideoen vises det frem fletter, norske bunader, bursdagskake med svenske flagg på, og en mann som har tatovert «København» på brystkassa.

«Alt er kopiert. Vårt demokrati? Æren går til Hellas. Foreldrepermisjon? Takk, Sveits. De ikoniske skandinaviske vindmøllene? De ble faktisk oppfunnet i Persia,» sier fortellerstemmen i reklamefilmen.

En dansk mann spør: «Hva med rugbrød?».

«Det er tyrkisk,» svarer fortellerstemmen, og forteller at Skandinavia «ble bragt hit bit for bit av hverdagslige folk som fant det beste i vårt hjem, vekk fra sitt hjem».

Eckhoff sier til VG at de står inne for reklamen, selv om de da altså har fjernet den fra nett.

– SAS er et skandinavisk flyselskap som flyr reisende til, fra og i Skandinavia. Vi står bak budskapet i filmen som handler om at reiser beriker oss, sier han.

Raser på Facebook

«Dere pisser på deres største målgruppe,» kommenterer en kvinne på Facebook-siden.

«Hva er SAS? Absolutt ingenting,» skriver en mann.

«Hvorfor hater SAS skandinaver?,» spør en annen.

Markedsføringsekspert Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania sier til TV 2 at SAS bør si unnskyld.

KRITISK: Rektor Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania mener at SAS bør si unnskyld.
KRITISK: Rektor Trond Blindheim ved Høyskolen Kristiania mener at SAS bør si unnskyld. Foto: Jan Kåre Gåsemyr

– Dette vil jeg si er en helbom. Her har SAS bommet på store deler av sin målgruppe, sier han.

Han mener at selskapet burde ha tenkt seg godt om før de rokket ved den skandinaviske stoltheten.

– Med all denne innvandringsdebatten og polariseringen vi har her i Skandinavia, så burde SAS ha tenkt seg godt om. Nå regner jeg med at de snart kommer på banen og sier unnskyld, fortsetter han.

Han sier at han kan forstå hva SAS tenkte da de laget filmen, men at noen burde ha stanset dem.

– Det er mange som blir provosert. Det er jo nesten sånn at 17. mai ikke er norsk og kongehuset er dansk. Til og med bunaden er ikke norsk, sier han.

Bryr seg om Skandinavia

Lederen for den svenske pilotforeningens SAS-avdeling, Wilhelm Tersmeden, sier til Expressen at han er kritisk til reklamefilmen.

– Reaksjonene fra våre kunder på SAS' siste reklamefilm viser at man er opptatt av og bryr seg om det skandinaviske varemerket, sier han til nettstedet.

Og:

– Vi deler deres oppfatning, og med irske fly, spanske piloter og baltisk kabinpersonale, så føles det skandinaviske fjernere og fjernere.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook