Push-varsler, kalendere med dagens gjøremål og fleksitid på arbeid er noen av faktorene som er med på å prioritere vekk søvnen. Det sier søvnspesialist ved Colosseumklinikken Medisinske Senter, Kornelia Beiske.

Ifølge tall fra Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer sliter én av tre nordmenn med søvn. I tillegg sliter 10-15 prosent av befolkningen med langvarige søvnlidelser.

Stress-mentalitet

Beiske peker blant annet på «alltid-tilgjengelig-mentaliteten», som mange har i dag.

– Siden hverdagen vår blir mer flytende enn hva den var tidligere, spesielt med tanke på arbeidstiden vår, er det vanskeligere å være avlogget, sier hun.

Hun mener søvn burde være et av punktene vi legger inn i kalenderen vår.

– Vi planlegger jo døgnet vårt med hva vi skal gjøre, det burde vi gjøre med søvn også, sier hun.

MINDRE FORBRUK: Søvnspesialist Kornelia Beiske mener søvn kan være et positivt tiltak for miljøet. Foto: Colosseumklinikken Medisinske Senter
MINDRE FORBRUK: Søvnspesialist Kornelia Beiske mener søvn kan være et positivt tiltak for miljøet. Foto: Colosseumklinikken Medisinske Senter

Piller ingen løsning

For å bli kvitt søvnlidelser er motivasjon alfa omega, mener Beiske.

– Det er ikke bare å ta en pille, det krever motivasjon, sier hun.

Søvnlidelser

Ifølge Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer har 10-15 prosent av befolkningen langvarige søvnproblemer. Én av tre nordmenn sliter med lettere søvnproblemer.

Insomni og søvnapné er de mest utbredte søvnlidelsene blant folk.

Ved insomni sliter man med innsovning, nattlige oppvåkninger og trøtthet utover dagen.

Ved søvnapné stopper man å puste flere ganger i løpet av natten. Ofte er det eldre, menn eller overvektige som opplever søvnapné.

Kilde: Nasjonal Kompetansetjeneste for søvnsykdomer (SOVno)

Hun sier ikke alle blir kvitt det, men forskjellige behandlinger kan minske problemene.

– Men er det ikke enklere å be om sovemedisiner av legen, enn å gå gjennom mer omfattende behandlinger?

– Det er jo opp til legen å avgjøre om sovemedisin er nødvendig, men slike medisiner burde kun brukes i akutte tilfeller, sier hun.

Dersom man sover nok, men fremdeles er trøtt og sliten, kan det være et underliggende problem, ifølge Beiske. Hun oppfordrer leger til heller å ta tak i de underliggende problemene som framprovoserer søvnproblemer, enn å skrive ut resepter på sovemedisin.

DROPP MOBILEN: Beiske anbefaler å legge igjen mobil og PC utenfor soverommet når man skal legge seg.
DROPP MOBILEN: Beiske anbefaler å legge igjen mobil og PC utenfor soverommet når man skal legge seg. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB Scanpix

Mer søvn, mindre forbruk

13. mars er det den internasjonale søvndagen. Formålet er å bevisstgjøre folk om å prioritere søvn. Årets slagord er «better sleep, better life, better planet».

– Tanken er at søvn også kan være et alternativt hjelpemiddel i klimakrisen. Sover vi en time mer, vil jo forbruket gå ned den timen. Det kan jo hjelpe, sier hun.

For bedre søvn har Beiske fem oppfordringer.

– Først og fremst bør man stå opp og legge seg til noenlunde samme tid hver dag, også i helgene. I tillegg bør man legge fra seg jobb, mobil og PC utenfor soverommet. Det kan forstyrre søvnen, sier hun.

Hun anbefaler å slipe inn dagslys på soverommet om morgenen for en naturlig oppvåkning. I tillegg bør man unngå koffein etter klokken 17.00.

Til sist har hun en klar oppfordring.

– Prioriter søvn!