Inngikk kompromiss under bygging – nå er det Oslos farligste kryss

ULYKKESKRYSS: I dette krysset i Oslo sentrum har det vært en rekke ulykker de siste årene. I forrige uke ble en mann overkjørt av en buss onsdag morgen.
ULYKKESKRYSS: I dette krysset i Oslo sentrum har det vært en rekke ulykker de siste årene. I forrige uke ble en mann overkjørt av en buss onsdag morgen. Foto: Politiet
Siden veien ble åpnet i 2014, har det vært 29 ulykker i den utsatte gaten, deriblant en dødsulykke.

Midt i Oslo sentrum ligger Dronning Eufemias gate. Gaten går gjennom Barcode mellom Operaen og Oslo S, og hadde en prislapp på 925 millioner kroner.

Den ble ansett som landets kanskje dyreste gate da en åpnet i 2014, men har også blitt beskrevet som en av de farligste strekningene i hovedstaden.

Overkjørt av buss

Bare den siste uken har det vært to ulykker i «Oslos farligste kryss».

Onsdag i forrige uke ble en 23 år gammel mann overkjørt av en buss. Mannen var på vei over fotgjengerovergangen da ulykken skjedde.

Han ble fraktet til sykehuset med alvorlige skader i nedre del av kroppen.

– Veldig krevende

Mandag denne uken var tre biler involvert i en ulykke på samme sted. Én av bilene dundret rett inn i et rekkverk på fortauet. En mann ble fraktet til legevakten med lettere skader etter hendelsen.

ULYKKE: Tre biler var involvert i denne ulykken. En person ble skadet.
ULYKKE: Tre biler var involvert i denne ulykken. En person ble skadet. Foto: Truls Aagedal / TV 2

– Det er et veldig krevende kryss fordi det er så mange ulike trafikantgrupper som skal gjennom. Vi forstår at det er utfordrende og vanskelig, men det er hovedtraseen for bussen, så den må frem. Det er vanskelig å få den til å fungere for alle, sier avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i Statens Vegvesen, til TV 2.

Inngikk kompromiss

Ifølge statistikk fra Statens Vegvesen har det vært 29 personulykker, der totalt 33 personer har blitt skadet, i Dronning Eufemias gate mellom 2014 og 2018.

I tillegg har det også vært en dødsulykke. I 2018 ble småbarnsmoren Karine (38) påkjørt og drept av en lastebil da hun var på vei hjem.

– At det blir en god del ulykker og farlige situasjoner følger av det er så mye trafikk. Da vegen ble bygd, ble det inngått et kompromiss mellom mange tiltakshavere, sier avdelingsdirektøren.

Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens Vegvesen, Guro Ranes.
Avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens Vegvesen, Guro Ranes. Foto: Knut Opeide / Statens Vegvesen

– Men skal dette gå utover trafikksikkerheten?

– Folk skal fortsatt føle seg trygge, selv om det er mye trafikk. Vi vet at krysset Dronning Eufemias gate/Nylandsveien er problematisk, men det er begrenset hva vi kan gjøre. Det er ikke mye plass å gå på, og særlig busstrafikken gjør det ekstra krevende, sier Ranes.

Bekymret

Administrerende direktør i Norgesbuss, Atle Rønning, sier til TV 2 at flere av deres sjåfører har uttrykt bekymring over trafikksikkerheten i Dronning Eufemias gate.

– Med så mange biler, trafikanter og syklister så er hele veien krevende. Når trikkene skal begynne å gå der i tillegg, kan det bli enda mer kaotisk, sier han.

Administrerende direktør Jan Volsdal i Nobina, deler Norgesbuss sin bekymring for trafikksikkerheten i Dronning Eufemias gate.

– Det er ikke noe tvil om at gaten er et tema for oss. Vi har et tett samarbeid med Ruter og etatene for å forbedre dette, sier han og fortsetter:

– Det å kjøre buss i Oslo generelt er en veldig ansvarsfull og krevende jobb. Dronning Eufemias gate er en av de mest krevende, men sjåførene er dyktige og har fått god opplæring.

ULYKKESKRYSS: Når trafikken er liten ser krysset uskyldig ut, men i rushtiden oppstår det ofte kaos og livsfarlige situasjoner.
ULYKKESKRYSS: Når trafikken er liten ser krysset uskyldig ut, men i rushtiden oppstår det ofte kaos og livsfarlige situasjoner. Foto: Mari Linge Five / TV 2

Oppfordring

Vegvesenet har gjennomført små og store tiltak for nærmere 10 millioner kroner siden det åpnet. Det viser en oversikt Aftenposten har laget. Ranes er ikke kjent med at det er planlagt noen helt konkrete ting i fremtiden for å sikre trafikksikkerheten.

– Hvis det skjer en utvikling i ulykkesbildet, vil vi gjøre vårt beste for å fange det opp for å se om det er noen ytterligere tiltak vi kan gjøre i gaten eller i krysset, sier hun og fortsetter:

– Jeg er veldig klar over at det er en krevende gate og utfordrende gate, og vi har stor forståelse for at myke trafikanter kan oppleve det som utrygt. Vi i Statens vegvesen vil gjøre det beste innenfor de rammene vi rår over, men vi vil også henstille trafikantene om at også de må være med å hjelpe til, slik at alle kan oppleve gaten som så trygg som mulig.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook