NY INNPAKNING: Slik kommer ikke O'boy til å se ut lenger.
NY INNPAKNING: Slik kommer ikke O'boy til å se ut lenger. Foto: Produsenten

Nå forsvinner O'boy-boksen fra butikkhyllene

Freias eiere gjør store endringer, og nå skal O'boy-sjokoladepulveret få ny innpakning.

Helt siden 1961 har O'boy vært fast inventar i mangt et kjøkkenskap, men nå forsvinner den ikoniske røde og blå boksen fra butikkhyllene.

Mondelēz International, som eier norske Freia, er i full sving med en gigantoperasjon som innebærer store endringer.

Det var Børsen som omtalte saken først.

Brand Manager for O'boy i Norge, Eivind Hjermstad-Sollerud, sier til nettstedet at O'boy fremover skal pakkes inn i en miljøvennlig pose.

Etter at TV 2 omtalte emballasjeendringen, har det vært et enormt engasjement rundt O'boy på våre Facebook-sider.

– Det er fantastisk å se engasjementet rundt den nye emballasjen, og ikke minst at så mange er positive til en mer klimavennlig innpakning, sier Hjermstad-Sollerud til TV 2.

– Kommer dere til å lage en refillboks eller lignende som folk kan bruke?

– Vi ser at responsen fra publikum har vært stor, og vi har kanskje noen spennende planer.

NY EMBALLASJE: Slik skal O'boy se ut fremover. Foto: Produsenten
NY EMBALLASJE: Slik skal O'boy se ut fremover. Foto: Produsenten

De nye posene skal redusere materialforbruket med 60 prosent, og Hjermstad-Sollerud sier at Mondelēz International har foretatt «en stor investering».

Ellevill priskrig

I 2018 ble det rabalder i Sverige da O'boy-lagrene ble tomme.

En feil hos produsenten førte til at butikkhyllene ble tomme for sjokoladepulveret, og det oppstod en ellevill priskrig og bruktsalg av halvfulle bokser.

For å unngå at noe lignende skjer, har Mondelēz International oppdatert produksjonslinjen i Upplands Väsby.

– Vi ønsker virkelig å unngå at det samme skal skje igjen, sier Hjermstad-Sollerud til nettstedet.

Enstemmig seier til O'boy

Etter meldingene om O'boy-krisen, uttrykte mange at de ikke kunne leve uten O’boy, men kunne de egentlig hatt det like bra med Nesquik i glasset?

For å finne ut av det satte TV 2s «Matkontrollen» sammen to store testpanel til å blindteste sjokolademelk; ansatte ved Bring, og barn på Sommerskolen i Oslo.

Alle fikk utdelt to anonyme kopper med ferdigblandet sjokolademelk.

Oppgaven var veldig enkel; de skulle smake på begge koppene og stemme på den de likte best.

Det ble fort tydelig at barna og de voksne hadde ganske like smakspreferanser.

Det ble nærmest en enstemmig seier til O'boy. Det var 22 barn og 12 voksne som smakte.

20 av barna, og åtte av de voksne, stemte på O'boy.