NYVINNING: Ertebasert kjøttdeig ble vist frem under presentasjon av Orklas nyheter før det store produktslippet i dagligvarehandelen.
Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
NYVINNING: Ertebasert kjøttdeig ble vist frem under presentasjon av Orklas nyheter før det store produktslippet i dagligvarehandelen. Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix

Klimaåret 2019 ga nye matretter på bordet

2019 omtales som det store klimaåret. Nå gjør plantebaserte kjøtterstattere sitt inntog i det norske markedet. – Tydelig trend det siste året, sier matforsker.

Torsdag lanserte Orkla sin nye vegetarserie Naturli', som er en rekke plantebaserte alternativer til kjøtt.

– Det er avgjørende at vi legger til rette for at folk kan prøve en endring i kjøttinntaket. Det er vårt ansvar å komme med gode produkter som gjør det enkelt for folk å bytte, sier markedssjef Hedvig R. Gjerde i Orkla Foods Norge til NTB.

Dropper kjøtt

6 av 10 nordmenn er villige til å spise mindre kjøtt som klimatiltak, ifølge en fersk undersøkelse fra Kantar.

2019 er omtalt som det store klimaåret, og timingen av lanseringen er derfor ikke tilfeldig, sier Gjerde.

Voksende trend

Klimaåret har definitivt satt sitt preg på norske matvaner, ifølge matforsker Sissel Beate Rønning ved matforskningsinstituttet Nofima.

– Særlig trenden med å spise plantebaserte kjøtterstattere har vokst det siste året. Disse produktene har nå blitt tilgjengelig i restauranter og dagligvarebutikker, og vi ser økende interesse for dette, sier Rønning til NTB.

Rønning forteller at Nofima vil fortsette arbeidet med kjøttalternativene.

ENGASJERT: Hedvig R. Gjerde, markedssjef i Orkla Foods Norge mener det er viktig med løsninger som kan minske kjøttforbruket.
ENGASJERT: Hedvig R. Gjerde, markedssjef i Orkla Foods Norge mener det er viktig med løsninger som kan minske kjøttforbruket. Foto: Ørn E. Borgen

– Vi kommer til å være med på å videreutvikle dette markedet fremover. Det var mye prat i 2019, og vi tror at 2020 blir handlingens år.

Ikke flere vegetarianere

Selv om stadig flere er villige til å bytte ut kjøtt med alternative produkter, er det likevel ingen økning i andelen vegetarianere i befolkningen. Den har ligget stabilt på 3 prosent i mange år.

Folks ønske om å redusere kjøttinntaket baserer seg som oftest på et ønske om mer grønnsaker og ikke nødvendigvis produkter som erstatter kjøtt, ifølge forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet SIFO på Oslo Met.

– Mange ønsker seg mer råvarebasert mat, og jeg er litt usikker på om slike etterligninger av kjøtt blir så stor suksess. Det er opplagt at forbrukerne ønsker å redusere kjøttinntaket, men ferdigmat har jevnt over lav status, sier hun til NTB.

Bugge forteller at det er flest kvinner og folk fra Oslo-området som sier at de ønsker å redusere kjøttinntaket. Det er også flere unge enn eldre, selv om eldre spiser mindre rødt kjøtt enn unge.