VIL BEKJEMPE SVINDEL: Seniorrådgiver Vidar Sandland i NorSIS jobber for at nordmenn skal bli bedre til å oppdage hva som er svindel.
VIL BEKJEMPE SVINDEL: Seniorrådgiver Vidar Sandland i NorSIS jobber for at nordmenn skal bli bedre til å oppdage hva som er svindel. Foto: Berit Roald / NTB scanpix // NorSIS

Urovekkende tall i svindel-undersøkelse: – Kriminelle har blitt utrolig dyktige

E-poster som er ment for å svindle nordmenn florerer. En fersk undersøkelse viser at mange lar seg lure.

Enkelte kan le av håpløse svindelforsøk som dukker opp i e-post-innboksen, men sannheten er at dette ikke er noen spøk.

Eksperter er enige om at svindlerne stadig blir mer utspekulerte. Det er ikke alltid lett å se forskjell på en reell e-post fra en seriøs avsender og en e-post som kun er ment for å lure deg.

I en fersk undersøkelse Kantar TNS har utført på oppdrag fra Telenor, svarer 93 prosent at de har mottatt en e-post de er usikre på om det er trygt å åpne.

14 prosent svarer at de har latt seg lure av slike e-poster.

– Jeg synes det er et urovekkende høyt tall. I antall mennesker blir dette enormt mange, og i kroner og øre blir det enda mer, sier seniorrådgiver Vidar Sandland i Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS).

Personaliserte svindelforsøk

I desember 2018 utførte YouGov en undersøkelse på vegne av NorSIS som underbygger funnene i Telenors undersøkelse. Av alle som den gang hadde mottatt e-poster med såkalt pornosvindel, svarte 16 prosent at de hadde betalt svindleren.

– Dette er et stort problem. Når folk betaler kriminelle, ser de kriminelle at det fungerer å svindle. Da kommer de til å fortsette og bare bli enda mer utspekulerte, sier Sandland.

Ifølge eksperten spiller svindlerne på tre følelser: Frykt, fristelser og tillit. De kan skremme deg til å tro at de sitter på sensitiv informasjon om deg, de kan friste deg med store pengepremier eller lure deg til å stole på dem.

– De kriminelle har blitt utrolig dyktige. Mange opererer som et hvilket som annet helst selskap som driver med tjenester, med ansettelser av folk og utvikling av nye metoder. En trend vi ser nå er stadig flere personaliserte svindelforsøk, der svindlerne sender en e-post som oppleves spesielt rettet mot deg, sier Sandland.

– Hold deg oppdatert

Trenden med stadig mer personaliserte svindelforsøk, er noe også Telenor opplever. Selskapet mener det også er tydelig hvordan svindlere har blitt bedre på å tilpasse seg det norske markedet.

– De sender ikke lenger ut en generisk svindel-e-post til hele verden, men lager i stedet noe som er målrettet mot norske forbrukere. For eksempel kan de bruke norske merkevarer som Elkjøp eller Telenor. Svindlerne kan også være mer målrettet mot deg, slik at det blir vanskeligere å avsløre svindelen, sier sikkerhetsdirektør i Telenor, Hanne Tangen Nilsen, til TV 2.

Nilsen mener tilpasningsdyktige svindlere gjør at man hele tiden må minne hverandre på å være oppmerksom.

– Sikkerhet er ikke en statisk kompetanse, du må hele tiden holde deg oppdatert.

– Vær kritisk

Alle kan oppleve problemer med å skille en reell e-post fra en svindel-e-post. Samtidig er det en kjensgjerning at de som i større grad bruker digitale verktøy i hverdagen, ofte er mer oppdatert på faresignalene man må se etter.

– Vi ser at de som tar kontakt for å rådføre seg om dette, ofte er del av den mer voksne befolkning. Hvis du sender e-post til en million mennesker, er det alltid noen som lar seg lure. Svindlerne har hele verden å ta av, og dette er billig «markedsføring», sier Nilsen.

Når folk lar seg lure av svindel, tror sikkerhetsdirektøren årsaken gjerne kan være at man ikke stilt nok kritiske spørsmål til om det som kommer frem er ekte.

– Ofte er det lagt inn et hasteelement, som gir deg inntrykk av at du har dårlig tid. Det skal hindre at du gjør gode vurderinger eller spør en venn. Vær litt kritisk, og ikke alltid tro at alle vil deg vel. Dersom noe virker for godt til å være sant, er det gjerne nettopp det, sier Nilsen.