På årets Black Friday ble det gjennomført nesten 9,3 millioner fysiske kortkjøp, noe som er en økning på 3,5 prosent sammenlignet med Black Friday i fjor.

Dette viser nye tall for IT-konsertet Nets.

— Basert på kortstatistikken kan det virke som det var veldig mange som var ute og handlet allerede fra kl 10:00 og dette vedvarte store deler av dagen. Det var også betydelig mer kortbruk utover kvelden, helt frem til kl 23, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Årets Black Friday ble dermed den dagen med mest kortbruk noensinne.

Handlet for milliarder

Betalingskortene ble brukt til å handle varer og tjenester for mer enn 3,8 milliarder kroner, noe som er en vekst på 1,9 prosent sammenlignet med Black Friday i fjor.

I tillegg til BankAxept-kort, fordeler kortbruken seg på ulike internasjonale kort, kredittkort og elektroniske gavekort.

− På BankAxept var det nye rekorder både i antall transaksjoner og andelen kontaktløs betaling. Over 20 prosent tæppet når det betalte på fredag, sier Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps AS.

Stor økning på nett

Nets sine tall viser at netthandelen i løpet av denne dagen var 12 prosent høyere enn tilsvarende dag i fjor.

Samtidig viser Klarna, som også tilbyr netthandelsløsninger, til en økning i omsetningen på hele 19 prosent på Black Friday sammenlignet med samme dag i fjor. Det ble handlet mest i fylkene Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, sett i forhold til innbyggertallet.

Også Vipps på nett opplevde stor økning gjennom hele Black Week. Allerede torsdag ble det satt ny omsetningsrekord for Vipps på nett, men rekorden ble tangert neste dag – på selve Black Friday. Fra 2018 til 2019 var det 154 prosent økning i omsetningen på Vipps på nett under Black Friday.

− Veksten kommer både fordi du nå kan bruke Vipps på nett i flere og flere nettbutikker, og fordi flere og flere nordmenn bruker oss også når de handler på nett. Ved utgangen av året har vi 15 prosent markedsandel på nett, sier Hanne Kjærnes i Vipps AS.