503 Backend fetch failed

Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 67901104


Varnish cache server

Innrømmer skattetabbe – 17.500 personer rammet

INNRØMMER: Skattedirektør Hans Christian Holte inrømmer at det har skjedd en tabbe.
INNRØMMER: Skattedirektør Hans Christian Holte inrømmer at det har skjedd en tabbe. Foto: Terje Pedersen
Skatteetaten har funnet 17.500 saker der folk har betalt tilbake Nav-penger uten å få igjen skattepengene de har krav på.

Skattedirektør Hans Christian Holte beklager til dem som har betalt tilbake ytelser til Nav uten å få tilbake skattepengene de har krav på.

– De har ikke fått korrigert sitt tidligere skatteoppgjør, slik de skulle. Det beklager vi og rydder nå opp, sier Holte.

Det var NRK som først omtalte saken.

Gjennomgang

I Skatteetatens gjennomgang av sakene om Navs feiltolkning av EØS-reglene er det oppdaget at ikke alle som har tilbakebetalt en ytelse til Nav har fått en korrekt skatteberegning.

Dette skriver Skatteetaten i en pressemelding.

I denne gjennomgangen har de funnet rundt 17.500 personer som siden 2016 har tilbakebetalt en ytelse til nav som ikke viser seg å være riktig.

Hvert år de siste fem årene har Nav krevd tilbake rundt én milliard kroner fra folk som er avhengig av ytelser fra Nav, ifølge NRK. Disse pengene er det trukket skatt av på samme måte som for andre lønnsinntekter.

– Dette ryddes det nå opp i, skriver Skatteetaten.

Vet hvem det gjelder

Skatteetaten skriver at de vet hvem de 17.500 personene som er rammet av feilen er. Disse vil bli kontaktet av Skatteetaten og motta nye skatteoppgjør.

– De vil få tilbake tidligere betalt skatt dersom de har krav på det, sier Holte.

De berørte trenger ikke gjøre noe selv og vil bli kontaktet før jul.

Skatteetatens undersøkelser viser at beløpet på sakene er i størrelsesorden fra 500 kroner til 5000 kroner per person i skatt. I tillegg er det noen beløp som trolig er betydelig høyere, skriver Skatteetaten.

– Alle saker vil få en individuell behandling i Skatteetaten, understreker skattedirektøren.

Mangelfulle rutiner

Skatteetaten innrømmer at de har hatt mangelfulle rutiner og at dette er grunnen til at ikke alle Nav-saker har blitt korrigert. Dette vil Skatteetaten nå endre på.

De har funnet flere eksempler på saker hvor det har vært mangelfull oppfølging. Skattetaten trekker fram en sak der det er tydelig at det ikke har vært ordentlig oppfølging.

I saken har en person fått 15 000 kroner i trygd fra nav og betalt 3000 i skatt. Personen fikk utbetalt 12 000 kroner av Nav, men fikk så beskjed om å tilbakebetale hele trygden, altså 15 000 kroner.

De 3000 skattekronene skulle blitt tilbakebetalt fra Nav, men det skjedde ikke. Skatteetaten har ikke fulgt opp saken og ser på dette som et eksempel på mangelfull oppfølging.

Særskilt behandling

Skatteetaten behandler nå rundt 2400 saker fra Nav i forbindelse med deres feiltolkning av EØS-regelverket.

De har stoppet innkrevingen i de pågående innkrevingsakene og følger opp skattemessige forhold ved etterbetaling av Nav-ytelser.

Skatteetaten skriver at disse sakene vil få en særskilt behandling.

I de sakene hvor det er en pågående krav om innbetaling som er feil vil innkrevingen nå bli stanset og beløpet tilbakebetalt til de berørte.

Skatteetaten har startet arbeidet og har begynt med utbetalinger.

(NTB/ TV 2)

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook

Har du fått med deg disse klippene?

503 Backend fetch failed

Error 503 Backend fetch failed

Backend fetch failed

Guru Meditation:

XID: 67901106


Varnish cache server

Vis mer