Ordfører gjør opprør mot ferjefinansiering

I FØRERSETET: Ordfører Odd Helge Gangstad i Midsund kommune står i spissen for et kystopprør mot manglende penger til ferjedrift.
I FØRERSETET: Ordfører Odd Helge Gangstad i Midsund kommune står i spissen for et kystopprør mot manglende penger til ferjedrift. Foto: Arne Rovick/TV 2.
MIDSUND/MOLDE (TV 2) Med ordfører Odd Helge Gangstad bak rattet gjør nå en rekke kystkommuner opprør mot den statlige finansieringen av ferjedrifta.

– Nå blir det så dyrt å ta ferje at folk flytter fra øya, sier Odd Helge Gangstad til TV 2.

Han er Sp-ordfører i øykommunen Midsund som fra nyttår blir en del av nye Molde kommune. Nå får han og resten av innbyggerne merke en takstøkning på opp mot 70 prosent på ferjene i Møre og Romsdal.

– Det er svært sterke reaksjoner på den foreslåtte takstøkningen i Møre og Romsdal. Men dette en en problemstilling som gjelder langs hele kysten og handler om kraftig underfiniansiering av ferjedriften, sier Gangstad.

Underfinansiert

Han har derfor engasjert seg i et kystopprør i regi av nettverk for fjord- og kystkommuner (NFKK).

– Med stortingsvedtaket om overgang null og lavutslippsferjer så fulgte det ikke med penger. Vi er nødt til å få finansiert opp ferjedrifta på samme måte som andre kommunikasjonsmiddel i landet slik at hele kysten har et godt nok tilbud, sier Odd Helge Gangstad til TV 2.

Ifølge NFKK er underfinansieringen i fylkene Vestland, Møre og Romsdal og Nordland på nærmere 800 millioner kroner neste år.

– Dette er ikke bare et opprør hos øykommuner. Ferjestrekningene er akkurat like viktig i fjordstrøk. Vi håper å få med oss brorparten av kommunene langs kysten fra Rogaland og til Finnmark. Dette er tverrpolitisk og det er en kjempeviktig kampsak, sier Gangstad.

Nabokommunen Aukra har signert på oppropet.

– Vi betaler bompenger til evig tid i form av ferjebilletter. Dette er en stor ekstrakostnad for hele samfunnet og vi reagerer kraftig på underfinansieringen, skriver ordfører Odd Jørgen Nilssen (H) i Aukra.

Vestlandsrådet krever også i en felles uttalelse mer statlige penger til ferjedrifta. Ifølge statssekretær Atle Hamar (V) ligger det i dag 100 millioner kroner i inntektssystemet til fylkeskommunene som kompenserer for økte ferjeutgifter,

– Så har Regjeringa i handlingsplanen for grønn skipsfart sagt at en skal se nærmere på kostnadsnøklene i inntektssystemet nettopp for å møte de kommende anbudene på nettopp ferjer og hurtigbåter. Det skjer ting, men jeg lover ikke annet enn at vi går inn og ser på dette, sier Atle Hamar i Klima- og miljødepartementet til TV 2.

Tusenvis protesterer

Og forslaget om kraftig økning i ferjetakstene i Møre og Romsdal har skapt sterke reaksjoner. Joachim Orvik har startet sin egen protestaksjon og fått 18 000 medlemmer i løpet av 14 dager.

AKSJONSLEDER: Johachim Orvik på ferjekaia i Molde. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2.
AKSJONSLEDER: Johachim Orvik på ferjekaia i Molde. Foto: Kristian Haug Hansen/TV 2.

– Hvis dette forsetter så blir det det nye bompengeopprøret her langs kysten. Takstøkningen får store konsekvenser for både private, pendlere og næringsliv. Dette må vi få stoppet, sier Orvik til TV 2.

I tillegg til økte takster må politikerne kutte i rutetilbudet. Den fylkeskommunale økonomien i Møre og Romsdal er også så krevende at det vil gå ut over videregående utdanning. Alle kuttforslag skal endelig behandles i fylketinget 9. desember.

Passasjerene reagerer også sterkt på de foreslått takstøkningene. På ferja mellom Molde og Vestnes sitter Stein Larsen.

Stein Larsen.
Stein Larsen.

– Her burde staten holdt kommunikasjonen gående for folk og fe. Dette må være en del av infrastrukturen som samfunnet vårt bør sørge for. Tilrettelegg skikkelig for skattlegging av de som er rike, så har vi råd til skikkelig kommunikasjon over fjordene, sier Larsen.

Marthe Sofie Motland.
Marthe Sofie Motland.
Jostein Strand.
Jostein Strand.

På samme ferje sitter Marthe Sofie Motland.

– Det er ganske kjipt da for folk som tar ferja ofte for det vil bli dyrt. Jeg tar ferje med og uten bil så det vil gå ut over meg, sier Motland.

På ferja mellom Brattvåg og Dryna litt lenger vest møter vi Jostein Strand som er storforbruker av ferje.

– Jeg reiser hver dag mellom Hareid og Sulesund og får neste år over 50 000 i ferjekostnader. Prishoppet som er foreslått er hårreisende, sier Strand.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook