HOLDER SEG UNNA SKANNING: Finn Åsmund Johnsbråten mener eldre ofte glemmes når samfunnet digitaliseres og effektiviseres. Foto: Privat/Fredrik Hagen, NTB scanpix
HOLDER SEG UNNA SKANNING: Finn Åsmund Johnsbråten mener eldre ofte glemmes når samfunnet digitaliseres og effektiviseres. Foto: Privat/Fredrik Hagen, NTB scanpix

seniorer fortviler over selvbetjening:

– Sikker på at kundene ikke har blitt spurt

Finn Åsmund Johnsbråten har en privat boikott av selvbetjente kasser i matbutikkene.

– Så lenge det er betjente kasser å få tak i, vil jeg bruke dem, sier Johnsbråten til TV 2.

Han er leder for organisasjonen Senior Norge i Østfold og snakker stadig med eldre mennesker som føler på en usikkerhet rundt nye løsninger som blir introdusert i samfunnet.

Det handler blant annet om selvbetjente løsninger på flyplasser, automatiske telefontjenester og selvbetjente kasser i dagligvarebutikkene.

– Hvilke kunder har ønsket seg denne løsningen? Det man gjør er effektiviseringstiltak som man lanserer uten å ha spurt kundene, mener Johnsbråten.

Trykket på feil banan

TV 2 har i flere artikler fortalt om hvordan folk har opplevd ubehagelige episoder etter at de trykket på feil vare når de skulle betale i selvbetjeningskasser.

17 år gamle Othilie Erlandsen ble tatt med til butikksjefens kontor på Meny i Tønsberg etter at hun ble tatt for å ha betalt for feil type banan.

Erlandsen fortalte at hun måtte betale to kroner som manglet for bananen og at hun ble bedt om å skrive under på et dokument om at hun hadde forsøkt å stjele fra Meny.

Kjøpmannen ved Meny Farmanstredet har opplyst til TV 2 at saken er avsluttet fra deres side.

Les også: Valgte feil bolle på Coop – fryktet han skulle havne i fengsel

– Må rydde opp

Trine Lise Sundnes er forbundsleder i LO-forbundet Handel og Kontor, som blant annet organiserer ansatte i varehandelen. Hun mener sakene viser et behov for å gjennomgå rutinene.

– Jeg er helt sikker på at de som jobbet på det tidspunktet dette skjedde, bare har gjort det de har fått beskjed om. Men her må kjedene rydde opp. Hvis retningslinjene har en sånn utforming at man tvinger mindreårige til nærmest å skrive under på tilståelsesdommer og hopper bukk over at dette er umyndige personer, så borger det for en gjennomgang av rutinene, sier Sundnes.

Handel og Kontor mener for øvrig innføring av selvbetjente kasser er veldig positivt og ser på det som et gode for forbundets medlemmer.

– Dere frykter ikke at dette vil føre til behov for færre ansatte og sånn sett gå ut over deres medlemmer?

– Det er ikke innføringen av ny teknologi som setter varehandelen i fare. Vi er mye mer bekymret for regjeringens politikk på dette området, sier Sundnes, og viser til forslaget i statsbudsjettet om at man kan handle klær for inntil 3000 kroner fra utlandet uten å betale toll.

– Forskjell på å være 40 og å være 80

Selvbetjente kasser er bare ett av flere eksempler på digitalisering som skaper vanskeligheter, påpeker Finn Åsmund Johnsbråten.

– Det sitter 35-åringer og lager løsninger ut fra egne forutsetninger og glemmer at andre ikke har de samme forutsetningene. 40-åringer greier ikke å tenke seg hvordan en på 85 har det. Det er ikke alle som har kort en gang. Man tar som en selvfølge at alle har smarttelefon, men det er ikke sikkert, sier Johnsbråten.

BER OM AT DET TAS HENSYN: Marvin Wiseth er sentralstyreleder i Senior Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix
BER OM AT DET TAS HENSYN: Marvin Wiseth er sentralstyreleder i Senior Norge. Foto: Håkon Mosvold Larsen/NTB scanpix

Marvin Wiseth, sentralstyreleder i Senior Norge og tidligere profilert ordfører for Høyre i Trondheim, har selv opplevd trøbbel i selvbetjente kasser.

– Jeg regner meg selv for å være relativt oppegående, men jeg plages selv innimellom med bakervarer og andre ting uten strekkode, sier Wiseth til TV 2.

Han understreker at Senior Norge ikke er imot innføring av ny teknologi, men ønsker at det skjer på en hensynsfull måte.

– Slike ting skjer ofte uten at det tas hensyn til den store minoriteten som de eldre er. Det er ikke alltid enkelt å være såkalt gammel og ta inn over seg ny teknologi hele tiden, sier Wiseth.

Ønsker bedre merking

Frps forbrukerpolitiske talskvinne Silje Hjemdal reagerer på sakene TV 2 har omtalt de siste dagene.

– Nå må butikkene ta seg en bolle. Det er positivt at butikkene tenker nytt og innfører ordninger som gjør hverdagen enklere for folk, men det går ikke an å hudflette forbrukeren hvis en feil oppstår. Det blir helt urimelig, sier Hjemdal.

Hun ber butikkene merke varene på en slik måte at kundene ikke kan misforstå når de skal betale for seg.

– Det er åpenbart at slik merkingen er nå, er det veldig lett å gjøre feil. Dette bør butikkene ta høyde for. Enten får de merke varene bedre, eller så får de ha kontinuerlig bistand ved kassene, sier Hjemdal.