slutt for vy om få uker:

Slik vil togpassasjerene merke at Go-Ahead tar over

NYE KOSTER: 15. desember inntar britiske Go-Ahead Kristiansand stasjon. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB scanpix
NYE KOSTER: 15. desember inntar britiske Go-Ahead Kristiansand stasjon. Foto: Tor Erik Schrøder/NTB scanpix
Snart er det slutt for Vy på Sørlandsbanen.

15. desember klokken 06.47 skrives det samferdselshistorie i Norge når det første toget fra Go-Ahead kjører fra Stavanger med kurs for Oslo S.

Jernbanedriften i Norge er satt ut på anbud, og Vy, som fra 1883 til 2019 var kjent under navnet NSB, ble slått i konkurranse med Go-Ahead.

Britisk selskap

Fram til 2027 skal Go-Ahead kjøre fjerntogene på Sørlandsbanen fra Oslo S via Kristansand til Stavanger.

Selskapet får også ansvaret for lokaltog på strekningen Stavanger-Sandnes-Egersund og regiontogene på Arendalsbanen.

Mye står på spill for Go-Ahead. Om de klarer å kjøre togene i rute det første driftsdøgnet, får selskapet en bonus på 30 millioner kroner. Ledelsen mener de er godt forberedt på det som kommer.

– Det er veldig hektisk nå, men i Go-Ahead gjør vi alt vi kan for å være i rute. Og vi gleder oss til å starte et nytt tog-eventyr, uttaler administrerende direktør Cathrine Elgin i Go-Ahead Norge i en epost til TV 2.

Nye uniformer

I starten vil kundene etter planen ikke merke så mye til endringen. Togene er de samme som Vy har brukt, og de ansatte følger også med fra Vy til Go-Ahead.

– Det første passasjerene vil merke etter 15. desember, er våre ansatte i våre nye flotte uniformer. Det er også ny meny i kafeen med innslag fra flere lokale leverandører langs Sørlandsbanen, forklarer Cathrine Elgin.

Go-Ahead vil på samme måte som Vy leie tog fra selskapet Norske Tog. Togsettene skal bygges om og får ny dekor, men dette arbeidet vil ikke starte før til neste år.

Mer barnevennlig

Etter hvert ønsker selskapet å legge bedre til rette for barnefamilier og forretningsreisende, opplyser Elgin.

SØRTOGET: Omtrent slik vil Go-Aheads tog se ut i ny drakt. Selskapet presiserer at dette er en foreløpig illustrasjon av toget. Illustrasjon: Go-Ahead Norge
SØRTOGET: Omtrent slik vil Go-Aheads tog se ut i ny drakt. Selskapet presiserer at dette er en foreløpig illustrasjon av toget. Illustrasjon: Go-Ahead Norge

– Blant annet ønsker vi å få til et opplegg med Kaptein Sabeltann på toget til Kristiansand, skriver Go-Ahead-sjefen.

Slik svarer Go-Ahead på TV 2s spørsmål om det nye togtilbudet:

Hvordan blir rutetidene?

– Vi er forpliktet til å følge dagens ruteplan (R19) det første operasjonsåret. Først fra desember 2020 har vi mulighet til å komme med endringer. Ruteplanprosessen ledes av Bane NOR, og til den skal vi komme med forslag til endringer og forbedringer.

Hvordan skal passasjerene finne rutetidene? Har dere en egen app?

– De reisende vil finne vår egen billettkanal. I tillegg kan eksisterende løsninger fra både Kolumbus, Entur og Vy fortsatt benyttes.

Hva blir prisene?

– Vi har lovet et bedre togtilbud. Prisene blir hovedsakelig de samme som før. Vår makspris er eksakt den samme som Vys makspris. I handlingsrommet under makspris prøver vi oss fram med noen endringer.

Lavprisbillettene på de lengste strekningene, for eksempel Stavanger-Oslo, blir noe dyrere enn Kristiansand-Oslo. Våre prisendringer er henhold til trafikkavtalen med staten.

Staten ved Jernbanedirektoratet har fastsatt en maksprisramme. Innenfor denne rammen står vi fritt til å sette prisene selv, slik også Vy og SJ kan.

Bergensbanen neste

Svenske SJ er tildelt kontrakten for det som kalles Trafikkpakke 2 Nord. Pakken omfatter blant annet persontrafikk på Dovrebanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen. SJ tar over disse strekningene 7. juni 2020.

Kontrakten for Trafikkpakke Vest skal signeres i midten av desember 2019. Denne pakken omfatter Bergensbanen og Vossebanen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook