3,5 år siden helikopterulykken på TURØY:

Etterlatte venter fremdeles på erstatning

Drøyt 3,5 år etter Turøy-ulykken venter etterlatte fremdeles på erstatning fra Airbus Helicopters. Nå har advokaten til etterlatte stevnet helikopterprodusenten for fransk domstol og truer med rettssak.

Super Puma helikopteret var på vei fra Nordsjøen og kun minutter unna Bergen lufthavn hvor mannskap og passasjerer endelig skulle sette beina trygt på bakken.

Men i luftrommet over Sotra løsner plutselig helikopterets hovedrotor og tolv menn og en kvinne styrter i døden.

– Ikke hørt noe

Den 29. april 2016 mistet Anny Britt Telle ektemannen. Lyder Martin Telle var en av nordsjøarbeiderne ombord i Super Puma helikopteret.

Sorgen og minnene bærer hun med seg hver dag.

– Har dere hørt noe fra Airbus Helicopters etter ulykken?

– Nei, ingenting, absolutt ingenting. Jeg synes jo det er litt leit og ganske arrogant, sier Telle.

SAVN: Ektemannen Lyder Martin Telle var på vei hjem til familien da helikopteret styret fem minutter unna Bergen Lufthavn. Foto: Kåre Breivik
SAVN: Ektemannen Lyder Martin Telle var på vei hjem til familien da helikopteret styret fem minutter unna Bergen Lufthavn. Foto: Kåre Breivik

Familien Telle har i ettertid hverken mottatt en telefon, et brev eller en blomsterhilsen fra Airbus Helicopters i etterkant av ulykken hvor helikopterprodusenten fikk skarp kritikk fra Havarikommisjonen. Det ble konkludert med at et utmattingsbrudd i girkassen var årsak til ulykken.

Barna Ørjan og Anne Mette Telle som mistet sin far synes det er både leit og kritikkverdig at helikopterprodusenten har vært helt taus i ettertid.

– Det blir jo egentlig ganske sårt. Nå føler jeg bare at de tenker på seg og sitt, business rett og slett, sier Anne Mette.

– De kunne tatt kontakt slik at du får den anerkjennelsen at du eksisterer, tilføyer Ørjan.

TV 2 har kontaktet Airbus Helicopters, men ikke fått svar på spørsmål om hvorfor selskapet ikke har vært i kontakt med etterlatte i etterkant av ulykken.

Venter fremdeles på erstatning

I dag, 3,5 år etter styrten, venter fremdeles 11 av 13 etterlatte-familier på at helikopterprodusenten skal betale erstatning etter Turøy-ulykken i 2016.

Etter det TV 2 erfarer har én familie sagt at de ikke ønsker et erstatningsoppgjør. Én annen familie har allerede fått erstatning fra Airbus.

– Jeg kan bekrefte at etterlatte til én av de omkomne har fått erstatning fra Airbus Helicopters og at den saken nå er løst, sier advokat Stephan Eriksson i Astra advokater til TV 2.

Eriksson vil ikke si noe om hvem som har fått erstatning eller hvilken avtale som ble inngått.

– Det jeg kan si om denne avtalen er at vi fra et juridisk perspektiv klarte å komme til et oppgjør med Airbus på et høyt erstatningsnivå. Vi mener alle andre familier også bør få samme kompensasjonsnivå, sier Eriksson.

Stevnet Airbus for fransk rett

Advokaten forteller til TV 2 at slike prosesser normalt sluttføres på 1 til 1,5 år, mens det i denne saken allerede har gått 3,5 år.

– Hvorfor det har tatt så lang tid kan jeg ikke forklare. Jeg håper vi nå går inn i mer intensive forhandlinger med Airbus slik at vi kan sluttføre forhandlingene med et forlik innen to til tre måneder, sier Eriksson til TV 2.

Den svenske advokaten er optimistisk, men dersom han ikke lykkes med å få til en avtale med Airbus, er han tydleig på at saken vil havne i fransk domstol.

– Vi har stevnet Airbus for fransk rett fordi vi mener de etterlatte vil tilkjennes et bedre erstatningsoppgjør i Frankrike enn i Norge, forklarer Eriksson.

Eriksson samarbeider med det amerikansk advokatselskapet Kreindler & Kreindler LLP i New York. Advokatselskapet har spesialisert seg på store ulykker, særlig innen luftfart.

For etterlatte kan det være snakk om å få både forsørgertapserstatning og såkalt non-economic erstatning, som eksempelvis følger som sorg etter tap.

– En uthalingsprosess

– Jeg føler meg helt maktesløs oppe i dette, jeg føler at det er en uthalingsprosess som vi ikke har noen innvirkning på. Vi er en liten dråpe i havet, forklarer Anny Britt Telle til TV 2.

Hun ønsker nå å legge saken bak seg.

EN DRÅPE I HAVET: – Vi føler oss ganske maktesløse og liten i forhold til helikopterprodusenten, sier Anny Britt Telle. Hun mistet ektemannen Lyder Martin Telle i ulykken 29. april 2016. Foto: Haakon Eliassen
EN DRÅPE I HAVET: – Vi føler oss ganske maktesløse og liten i forhold til helikopterprodusenten, sier Anny Britt Telle. Hun mistet ektemannen Lyder Martin Telle i ulykken 29. april 2016. Foto: Haakon Eliassen

– Føles det bittert å ikke ha hørt noe som helst fra Airbus Helicopters?

– Ja, det må jeg si, det hadde vært fint om vi kunne hørt fra selskapet, men vi har ikke hørt en lyd, verken jeg eller barna mine, forklarer Anny Britt.

– Har du tenkt på hvorfor du aldri er blitt kontaktet av selskapet?

– Det inntrykket jeg har av selskapet Airbus er at det skal være så profesjonelt, de ikke er inne på det menneskelige plan i det hele tatt. Jeg føler det kun snakk om penger. Det har jeg tenkt mye på, sier Anny Britt Telle.

Hun forteller at de etterlatte aldri hatt noen kontaktperson i Airbus, men all kommunikasjon har foregått via advokat. Anny Britt Telle synes også at tilbakemeldingene fra advokaten har vært svært begrenset.

Ingen konkrete tilbud fra Airbus

Eriksson forstår at etterlatte etterlyser fortløpende informasjon. Han opplyser til TV 2 at man har hatt noen få møter med Airbus. Det siste nå i sommer.

– Har dere fått konkrete forslag på bordet fra Airbus når det gjelder summer?

– Nei.

Eriksson tror ikke Airbus velger å la saken gå hele veien til retten.

– Det tror jeg er problematisk for Airbus, sier Eriksson, som begrunner dette med omdømmet og at Airbus har fått flere stygge riper i lakken de siste årene.

Ny Super Puma-ulykke

Sent i oktober styrtet nok Super Puma-helikopter i Sør-Korea og syv mennesker omkom. Dette var en Airbus H225, en Super Puma-modell helt lik den som styret ved Turøy.

Helikopteret styrtet i havet og foreløpig er ikke årsaken til ulykken kjent.

– Det var også en hendelse med et Airbus helikopter i Alta 31. august, og det var et nytt helikopter, minner Eriksson. Her omkom seks personer.

Disse sakene mener Eriksson vil øke det negative fokuset og sette ytterligere press på den franske helikopterprodusenten. Noe som igjen kan føre til at helikopterprodusentene nå velger å få på plass en rask avtale med de Turøy-etterlatte.

– Ulykken legger nok et ekstra press på Airbus, mener Eriksson.

Airbus: – Vi er i fortsatt dialog

TV 2 har kontaktet Airbus Helicopters og spurt om hvorfor man ennå ikke har kommet frem til en avtale med alle etterlatte.

– Airbus Helicopters er i fortløpende dialog med representanter for de berørte familiene. Dette er konfidensielle samtaler og vi kan ikke kommentere disse, skriver Kieran Daly, som er kommunikasjonsansvarlig i Airbus Helicopters UK.

TV 2 får ikke svar på spørsmål om Airbus Helicopters vil jobbe for å unngå at saken havner i domstolen. Airbus vil heller ikke kommentere det faktum at etterlatte savner fortløpende informasjon og tilbakemeldinger.

Når det gjelder helikopterulykken i Sør-Korea opplyser Airbus at et teknisk team har vært på plass for å bistå i arbeidet med etterforske ulykken.

Tar tid

Til TV 2 anslo Eriksson høsten 2018, at det ville gå mot rettssak dersom man den gang ikke kom til enighet med helikopterprodusenten i løpet av et halvt år.

– Nå er det gått et år siden den gang...

MINNE: Før ulykken var de fem. Nå har familien på fire de gode minnene å ta vare på. Foto: Kåre Breivik
MINNE: Før ulykken var de fem. Nå har familien på fire de gode minnene å ta vare på. Foto: Kåre Breivik

– Ja, dette har tatt lengre tid enn vi forventet. Vi trodde dette skulle ha løst seg innen sommeren 2019. Men denne type prosesser tar tid, sier Eriksson.

– Hvorfor tar det så lang tid?

– Vi brukt blant annet tid på å finne ut hvilket lands lovverk som skal benyttes, forklarer Eriksson.

«Produktskade»

Sentralt i saken vil være spørsmålet om en såkalt «produktskade». Det var feil i selve girboksen i helikopteret, som førte til Turøy-ulykken.

Advokatselskapet mener helikopterprodusenten må stilles til ansvar for ulykken og kjører hardt på det faktum at problemet med girboksen var kjent fra en tidligere ulykke. Dersom helikopterprodusenten hadde fulgt alle råd de fikk etter den ulykken, kunne Turøy-ulykken vært unngått.

Det er Airbus Helicopters, og ikke produsenten av selve girboksen, som holdes ansvarlig, presiserer Eriksson.

Turøy-ulykken ble etterforsket av Vest politidistrikt og senere henlagt av statsadvokaten som intet straffbart forhold bevist.