Mann ble frastjålet BankID – må betale 100.000 kroner

En mann ble utsatt for identitetstyveri, men må likevel dekke bankens tap på over 100.000 kroner for et forbrukslån, slår Agder lagmannsrett fast.

HOLDES ANSVARLIG: Mannen som ble svindlet, hadde lagt BankID-brikken sin i en skuff på jobben. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
HOLDES ANSVARLIG: Mannen som ble svindlet, hadde lagt BankID-brikken sin i en skuff på jobben. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Våren 2017 reiste mannen på ferie, men BankID-brikken ble liggende igjen i skuffen på jobben. Da han kom tilbake, var den borte, skriver Finansavisen.

I en fersk dom fra Agder lagmannsrett er mannen dømt til å betale Easybanks tap på over 100.000 kroner på et forbrukslån en person tok opp i mannens navn ved hjelp av denne kodebrikken. Easybank tapte i forliksrådet, men fikk medhold i tingretten og nå også i lagmannsretten.

Et ektepar, der en av partene i en kort periode hadde adgang til mannens arbeidsplass, benyttet mannens BankID-brikke til å sende en elektronisk søknad om forbrukslån på 101.000 kroner hos Easybank. Paret ble dømt for dette høsten 2017.

For å få utbetalt et lån, er det i tillegg til BankID-brikken nødvendig å ha en personlig kode. Hvordan ekteparet har fått tak i mannens kode er ikke avklart gjennom rettssaken.

I dommen heter det at mannen ikke aktsomt har «etterlevd de reglene som gjelder for alle brukere av personlig BankID, verken når det gjelder den personlige BankID-koden eller når det gjelder den fysiske BankID-brikken».

(©NTB)