Fredag formiddag presenterte Havarikommisjonen den første delen av sin utredning om ulykken.

Havarikommisjonen peker på en rekke faktorer som medvirket til ulykken. Blant årsakene er manglende opplæring og erfaring blant besetningsmedlemmene.

Ny mistenkt

Fra tidligere har tre personer status som mistenkt i saken – losen på tankskipet Sola, vaktsjefen på KNM Helge Ingstad og operatøren ved trafikksentralen på Fedje.

Kort tid etter at rapporten ble fremlagt, sa politiet til NRK at en fjerde person har fått status som mistenkt.

– Vi vil avhøre en fjerde person som mistenkt. Det er kapteinen på Sola TS, sier politiadvokat Bjørn Mevatne i Vest politidistrikt til statskanalen.

Overfor TV 2 bekrefter Mevatne at de skal gjøre et avhør av kapteinen, men beskriver ham ikke som mistenkt.

Etter det TV 2 forstår har politiet også tidligere avhørt kapteinen.

Glemte plotting

Sjøtrafikksentralen på Fedje bet seg merke i to sentrale punkter i Havarikommisjonens rapport. At trafikklederen glemte å plotte fregatten da den kom inn i området, og at det ikke ble varslet om at TS Sola gikk fra Stureterminalen.

– Nå har vi mottatt kommisjonsrapporten i dag, og den ser ut til å være grundig og omfattende. Den beskriver et komplisert årsaksbilde med to klare tilrådninger til Sjøtrafikksentralen, sier Kystverkets direktør Einar Vik Arset.

– Hvordan kunne det skje at man glemte å plotte «Helge Ingstad»?

– Når AIS slås av, som militære fartøy kan gjøre, og radar-ekkoet i tillegg er svakt, dekker ikke våre tekniske systemer opp for tilstrekkelig sikring av det manuelle arbeidet. Der skjedde det, sier Arset.

– Hva har trafikklederen forklart om det som skjedde den natta?

– Dette er en systemgjennomgang. Vi forholder oss til det kommisjonen har lagt frem, og er i gang med en rekke tiltak knyttet til det.

(NTB / TV 2)