Ingstad-besetningen spent på havarikommisjon-rapporten:

– Det viktigste blir å lære av det som skjedde

Det er stor spenning knyttet til havarikommisjonen sin rapport om Ingstad-ulykken. – Besetningen er spente på hva folk vil si, sier skipssjef Lars Larsson.

Minnene fra ulykkesnatten 8. november i fjor sitter fortsatt friskt i hjernebarken for de to tidligere besetningsmedlemmene på KNM Helge Ingstad.

Tora Seth Reinertsen spiste i byssa, mens Kristian Lyngvær sov da fregatten kolliderte med oljetankeren Sola TS i Hjeltefjorden utenfor Bergen.

– Jeg var på lugaren og ble kastet ut av sengen. Lyset forsvant, og jeg så nesten ingenting. Jeg var helt desorientert, sier Lyngvær.

Hva tenkte du da kollisjonen skjedde?

– Akkurat der og da føltes det som om jeg ikke var tilstede. Alt gikk på automat og jeg klarte ikke tenke, men så fort jeg fikk summet meg så kjente man på panikken, sier han.

I likhet med de 135 andre besetningsmedlemmene på fregatten, ble Lyngvær og Reinertsen evakuert og fraktet trygt på land. Spørsmålet om hva som faktisk gikk galt har ennå ikke fått et konkret svar, men fredag kommer det.

En serie uheldige sammentreff

Nøyaktig ett år etter ulykken, legger nemlig Statens Havarikommisjon frem sin rapport etter hendelsen. Fredag kommer første del, som tar for seg minuttene som leder opp til kollisjonen og hva som gikk galt.

Den andre delen vil ta seg av det tekniske aspektet, og komme på et senere tidspunkt.

Slik så det ut da fregatten KNM Helge Ingstad lå havarert i Øygarden utenfor Bergen.
Slik så det ut da fregatten KNM Helge Ingstad lå havarert i Øygarden utenfor Bergen. Foto: Cornelius Poppe / Scanpix.

Etter det TV 2 erfarer er hovedkonklusjonen til kommisjonen at ulykken skyldes en serie uheldige sammentreff.

De tidligere besetningsmedlemmene på KNM Helge Ingstad vet at det blir en ny runde med stort fokus på hva som skjedde, når rapporten nå kommer.

– Jeg tror mange av oss hadde en tanke om at man kom til å bli ferdig med hendelsen i løpet av relativt kort tid, men besetningen har jo vært samlet i dag og jeg tror vi har konkludert med at det ikke kommer til å gi seg, sier Reinertsen.

– Spente på hva folk vil si

Skipssjef Lars Larsson har overtatt flere tidligere besetningsmedlemmer fra KNM Helge Ingstad.
Skipssjef Lars Larsson har overtatt flere tidligere besetningsmedlemmer fra KNM Helge Ingstad. Foto: Henrik Kaslegard

Lars Larsson er skipssjef på fregatten «KNM Otto Sverdrup», og har overtatt store deler av personellet på KNM Helge Ingstad.

Han sier mange er spente på morgendagens rapport fra Havarikommisjonen.

– Vi har jo fått vite en del ting om hva som skjedde, så det vi er spente på i morgen er egentlig hva media vil si, hva vennene vil spørre om, og hvordan folk de møter på butikken vil se på saken. Spenningen ligger rett og slett i hvordan resten av landet vil tolke rapporten, sier Larsson.

Siden ulykken, har Forsvaret bistått besetningen med psykolog-hjelp for de som har hatt behov for det. Det gjelder også fredag, når rapporten legges frem.

– Nå har det vært stille en periode, og nå kommer ting til å komme opp igjen. Da gjelder det for dem (besetningen) å forberede seg på at det kommer en ny bølge med oppmerksomhet. Det kan bli krevende, sier psykolog Sverre Sanden i Sjøforsvaret.

– Får litt flashbacks

Lyngvær legger ikke skjul på at Ingstad-ulykken har gitt ham en støkk.

Psykolog Sverre Sanden i Sjøforsvaret sier de bistår tidligere besetningsmedlemmer hvis noen trenger å snakke ut.
Psykolog Sverre Sanden i Sjøforsvaret sier de bistår tidligere besetningsmedlemmer hvis noen trenger å snakke ut. Foto: Henrik Kaslegard

– Jeg kjenner litt på følelsen når jeg er ute og seiler, nå. Hver gang det kommer en kraftig krenging, så spenner kroppen seg litt. Da får jeg litt flashbacks, som det kalles. En følelse av at jeg er tilbake på stedet, sier han.

Likevel kjenner Lyngvær på en stor takknemlighet overfor forsvaret, de andre besetningsmedlemmene, venner og familie som har bidratt med støtte.

– Vi er en ganske sammensveiset gjeng som backer hverandre opp når ting er fælt. Det å komme tilbake og seile igjen var en stor befrielse, sier han.

Reinertsen sier uansett at det viktigste med morgendagens rapport, blir at den gir en mulighet til å se fremover.

– Det viktigste nå er å lære av det som skjedde, og sørge for at det ikke skjer på nytt, sier hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook