Vil gi redde passasjerer spesial-tilbud – ekspert tror Norwegian kan måtte vurdere det samme

GIR LØFTE: Administrerende direktør i United Airlines, Oscar Munoz, lover at han vil gi passasjerer hjelp til å unngå Boeing 737 MAX-flyene dersom de ønsker det. Bildet i bakgrunnen viser en 737 MAX 9 som tar av.
GIR LØFTE: Administrerende direktør i United Airlines, Oscar Munoz, lover at han vil gi passasjerer hjelp til å unngå Boeing 737 MAX-flyene dersom de ønsker det. Bildet i bakgrunnen viser en 737 MAX 9 som tar av. Foto: United Airlines // Don Emmert / AFP
United Airlines sier de har forståelse for at noen vil være engstelige for å fly med ulykkesflyet Boeing 737 MAX. Flyselskapet lover å hjelpe passasjerer som vil unngå flytypen.

29. oktober 2018 styrtet et Boeing 737 MAX 8-fly fra Lion Air i Indonesia. 189 mennesker omkom.

10. mars 2019 mistet 157 mennesker livet, deriblant norske Karoline Aadland, da et 737 MAX 8-fly fra Ethiopian Airlines styrtet like etter avgang.

De katastrofale ulykkene førte til at alle MAX 737-fly verden over ble tatt ut av drift.

Nå, mange måneder senere, er det omsider ventet at flyene snart skal være tilbake.

Det var FlySmart24 som først omtalte saken i Norge.

Gratis ombooking

Boeing 737 MAX-flyene ble grundig undersøkt som følge av ulykkene, og det er det datastyrte stabiliseringssystemet MCAS som har fått skylden.

Pilotene om bord på både Lion Air og Ethiopian Airlines kjempet en desperat kamp mot datasystemet, som kontinuerlig tok kontroll over flyet og styrte det rett ned mot bakken.

Boeing har oppdatert og testet MAX-flyene, og håper de vil sertifiseres for flyvning innen utgangen av året. Et av de største flyselskapene i verden, United Airlines, mener imidlertid det kan bli vanskelig å gjenoppbygge folks tillit til flyet.

Derfor har flyselskapet varslet at de vil hjelpe alle som er redde for å fly med 737 MAX-flyene, ved å tilby dem ombooking.

– Hvis du kommer til gaten og det av en eller annen grunn er et fly du ikke vil fly med, hvis det er en MAX, skal vi sette deg på et annet fly, sa informasjonssjef Andrew Nocella, ifølge CNN, under en konferanse.

– Skal være åpne

United Airlines vil la passasjerer booke om flyet uten at de må betale noe ombestillingsgebyr. Nocella mener det er vanskelig å forutse hvordan reisende vil reagere på at 737 MAX-flyene er tilbake.

– Vi må gjennomføre prosessen med å sertifisere flyene, sette dem tilbake i drift og se hvordan det utvikler seg. Hvis noen ikke føler seg komfortable med å sette seg på flyet, skal vi sørge for at de kan sette seg på et annet fly, sier han.

Oscar Munoz, som er United Airlines' administrerende direktør, sier ifølge Travel Pulse at flyselskapet er ivrig etter å få 737 MAX tilbake i drift. Samtidig understreker han at de forstår behovet for å bygge opp folks tillit til flytypen.

– Først og fremst er det sikkerheten til våre passasjerer og ansatte som er avgjørende. Vi skal være veldig åpne. Du skal vite at du flyr et MAX-fly, og hvis du ikke ønsker det, skal vi booke om flighten din, sier Munoz.

Noe for Norwegian?

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair sier til TV 2 at United Airlines' utspill kan tvinge andre flyselskaper med 737 MAX-fly til å gjøre noe lignende.

– Det er markedets makt. Hvis ett selskap gjør det, fører det til at andre følger etter. Det kan skape en presedens også i Europa, sier Elnæs.

Hvorvidt dette er noe flere flyselskaper vil innføre, sier eksperten i stor grad avhenger av konkurransesituasjonen og hvordan markedet vil reagere på at MAX-flyene kommer tilbake.

Norwegian har 18 MAX-fly på bakken, og er derfor et av selskapene som kan komme til å møte på utfordringer med passasjerer som ikke vil fly med 737 MAX.

– Vi kan ikke se bort fra at Norwegian også vil vurdere dette. De kan komme i en situasjon hvor de hvert fall må vurdere noe tilsvarende, sier Elnæs.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix

– En form for markedsføring

Flyanalytikeren sier det vil være enklere for større selskaper med mange fly å ha et slikt spesialtilbud for engstelige passasjerer. For mindre selskaper, som for eksempel ikke har andre flyvninger enn med 737 MAX til en spesifikk destinasjon, vil det være umulig å ha et lignende ombookings-tilbud.

– Jeg har vært klar på at jeg ikke tror markedet vil velge bort MAX-flyene når de kommer tilbake. Dessuten er det slik at jo flere muligheter du gir til å velge bort MAX, jo mer vil markedet reagere på det, sier Elnæs.

Han poengterer videre at toleransen for å fly med 737 MAX også kan være høyere i Europa enn den er i USA.

United Airlines' løfte er etter sigende ment for å skape større trygghet hos passasjerene, men enkelte vil nok tenke at de heller gjør det motsatte. Elnæs kaller det et markedsutspill.

– Det er nok heller et konkurransemiddel og en form for markedsføring. Kunden skal tenke at de får et valg, sier Elnæs.

– Mest inspiserte flyet i verden

Elnæs advarer reisende mot å tro at det vil være helt kostnadsfritt å booke om fra et MAX-fly. Selv om du skal slippe å betale ombestillingsgebyr, har han liten tro på at setet du kjøper på et annet fly vil koste nøyaktig det samme.

– Det er garantert ikke samme pris, så det kan bli kostbart for kunden, sier Elnæs.

Norwegian er foreløpig ikke sikre på når de vil ha Boeing 737 MAX tilbake i trafikk, men har i utgangspunktet planlagt vinterprogrammet uten MAX-flyene. Det innebærer at de tidligst vil komme tilbake rundt mars/april.

Senior kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian sier de aldri vil sette et fly i trafikk som ikke er sikkert.

– Vår viktigste prioritet er sikkerheten til våre kunder og våre ansatte, og det vil vi aldri gå på kompromiss med. Innen MAX’en er tilbake i trafikk, vil det være det mest inspiserte flyet i verden, sier Næss.

Hun sier selskapet må komme tilbake til andre detaljer når de vet mer om når 737 MAX er tilbake.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook