– Jeg visste jeg hadde rett, men NAV «visste» bedre

Trygve Mellvang Tomren-Berg jobbet i 2010 som kommunikasjonsjef i ESA. Nå er han kommunikasjonsjef i Norsk Fjernvarme. Foto: Øystein Andreas Bjerke
Trygve Mellvang Tomren-Berg jobbet i 2010 som kommunikasjonsjef i ESA. Nå er han kommunikasjonsjef i Norsk Fjernvarme. Foto: Øystein Andreas Bjerke
Han var ansatt i ESA, med tilgang til den beste ekspertisen på EØS-avtalen. Likevel møtte han veggen hos NAV i en trygdesak. – Føltes litt håpløst, sier Mellvang Tomren-Berg.

Trygve Mellvang Tomren-Berg ble ansatt som kommunikasjonsjef i EØS-tilsynet ESA i 2010. Tre år tidligere hadde han og familien flyttet til Brussel, med norsk abeidsgiver og med medlemskap i den norske folketrygden.

Derfor mottok de barnetrygd for deres to barn. Dette skulle vise seg å bli problematisk.

Dette skrev han om først i et debattinnlegg i Agenda Magasin.

Fikk utbetalt penger

Da Tomren-Berg ble ansatt i den internasjonale organisasjonen ESA, måtte han melde seg ut av folketrygden og gå inn i en privat helseforsikring organisert av ESA. Han sendte en utmelding til NAV og fikk en bekreftelse.

Flere måneder senere oppdaget de at hans ektefelle fortsatt fikk utbetalt penger til en konto som ikke ble sjekket så ofte.

De visste de ikke hadde krav på disse pengene, og tok derfor kontakt med Nav for å få vite hvor pengene skulle bli tilbakebetalt. Etter flere måneder fikk de et brev i retur.

NAV hadde undersøkt og konkludert med at de ikke skulle hatt barnetrygd i Belgia i noen av årene var bosatt der, og krevde derfor mer penger enn det de i utgangspunktet skulle betale.

I et standardbrev fra NAV brukte de ord som «uaktsomt» og «i strid med redelighet og god tro». Dette fikk dem til å føle seg som trygdesvindlere.

– Å få et sånt brev var selvfølgelig ikke noe hyggelig. Ingen synes det, sier Tomren-Berg.

Overveldende

Det endte med at ekteparet betalte bare for å få saken løst. Etter måneder med diskusjoner frem og tilbake, der de visste at de hadde sitt på det rene, ble det for overveldende å stå i.

Han har tenkt mye på sin situasjon etter at NAV-skandalen ble kjent. Han lurer på om det hadde gjort en forskjell hvis ESA formelt hadde sett på hans sak.

– Jeg angrer på at jeg ikke leverte klagen til en av mine kolleger i ESA. Da hadde dette kanskje fått mer oppmerksomhet, sier Tomren-Berg.

For han var fullt klar over at også privatpersoner har rett til å klage inn til ESA. De er et uavhengig tilsynsorgan som skal passe på at Norge overholder EØS-avtalen. Daglig holdt han foredrag der han understreket denne rettigheten.

OM ESA:

Blant ESAs hovedoppgaver er å sikre at de berørte EFTA-statene oppfyller sine forpliktelser etter EØS-avtalen og enkelte andre avtaler, samt sikre anvendelsen av konkurransereglene i EØS.
Dersom ESA oppdager brudd på bestemmelsene, skal dette påpekes og eventuelt bringes inn for EFTA-domstolen, ifølge det store norske leksikon.

Ifølge Tomren-Berg vurderer ESA alle klager som kommer inn - og de er forpliktet til å avgjøre om de gå videre med dem, eller ikke, innen et år. Det er ingen krav for å klage, du trenger ikke hyre advokat, det holder å sende et postkort hvor du forklarer saken. Så er det opp til EØS-ekspertene i ESA å ta den videre.
Du kan lese mer her: http://www.eftasurv.int/internal-market-affairs/complaints/how-complaints-are-dealt-with/

Men ikke på noe tidspunkt ble han informert av NAV om at han hadde mulighet til å klage inn sin sak. Det mener han Nav burde informere om i saker som har med EØS-regelverket å gjøre.

– Det er ille at folk er dømt til fengsel, uten at noen har fortalt dem om denne klagemuligheten, sier Tomren-Berg.

Kuriosa

Han sammenlikner på ingen måte sin situasjon med dem som ble fengslet eller som måtte betale tilbake store summer. Til slutt fikk ekteparet også en innrømmelse fra NAV om at de hadde tatt feil til slutt.

KLAGEN: Dette er et bilde av den originale klagen de sendte til Nav. Foto: Privat
KLAGEN: Dette er et bilde av den originale klagen de sendte til Nav. Foto: Privat

– Vår historie er jo nærmest en artig kuriosa i sammenlikning. Det er trist å se at mange som ble utsatt for relaterte ting ble fengslet, sier Tomren-Berg.

Han mener det generelt er for dårlig kunnskap om nordmenns rettigheter gjennom EØS-avtalen, og at det er under-kommunisert i norsk offentlighet. Det er få som vet at det er mulig å benytte seg av systemet som skal beskytte rettighetene til borgerne i EØS-landene.

– Folk flest forholder seg ikke til EØS-avtalen. Men NAV-skandalen viser at den faktisk har en betydning for folk flest. Det bør være en vekker, sier Tomren-Berg.

Informasjon

Liv Tove Espedal, kontorsjef i ytelsesavdelingen i NAV svarer følgende på kritikken om mangelfull informasjon:

«Vedtakene fra NAV skal inneholde informasjon om klageadgang og klagefrist. Dette gjelder både vedtak om stans av barnetrygd samt et eventuelt vedtak om om tilbakekreving av beløp som er feilutbetalt.

Våre brev oppdateres fortløpende, og vi tar med tilbakemeldinger i våre vurderinger når vi oppdaterer brevene. Vi ønsker at folk skal ha en god opplevelse i møte med Nav.

Nav ønsker å gi brukerne best mulig informasjon om rettigheter og plikter, og på nav.no finnes det informasjon om retten til barnetrygd ved flytting til utlandet».

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook