Her har trikkesporene ligget ubrukt i fem år – er «plen» i minst ett år til

SPERRET: Gresset gror frodig i trikketraseen i Dronning Eufemias gate. Fortsatt er det ett år til trikkene begynner å trafikkere her. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
SPERRET: Gresset gror frodig i trikketraseen i Dronning Eufemias gate. Fortsatt er det ett år til trikkene begynner å trafikkere her. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
Det er minst ett år til trikkene begynner å gå i Oslos plagede prestisjegate – Dronning Eufemias gate.

Den 43 meter brede gaten i Bjørvika var ferdig i 2014 og ble offisielt åpnet i 2015. Her er det vakre trær og brede fortauer, sykkelfelt og kjørefelt for kollektivtrafikk og biler – pluss trikkespor.

Gaten har blitt heftig kritisert, blant annet fordi bussene stoppet midt i sykkelfeltene og tvang syklister til å bruke bilenes kjørefelter for å ta seg fram.

Nå bygges gaten om nok en gang for å redusere faren for konflikt mellom syklister og busser. Siden gaten åpnet i 2014 har Vegvesenet gjennomført små og store tiltak for nær 10 millioner kroner i gaten, ifølge en oversikt Aftenposten har laget.

Blindspor

Mens biler, busser og sykler kjemper om plassen, er det stille i trikketraseen midt i gaten. Trikken glimrer nemlig med sitt fravær – fem år etter at gaten ble tatt i bruk.

Årsaken heter Bispegata. Den 350 meter lange strekningen er en fortsettelse av Dronning Eufemias gate i østlig retning.

RUSTES OPP: Bispegata er en liten, men viktig del av fremtidens kollektivtrafikk i hovedstaden. Illustrasjon: Oslo kommune/Mapbox
RUSTES OPP: Bispegata er en liten, men viktig del av fremtidens kollektivtrafikk i hovedstaden. Illustrasjon: Oslo kommune/Mapbox

Her skal det bygges trikkespor som kobler traseen i Dronning Eufemias gate til traseen i Oslo gate. Før denne biten blir ferdigstilt, er det et blindspor.

Politioverbetjent Finn Erik Grønli i trafikkorpset i Oslo politidistrikt mener den tomme trikketraseen i Dronning Eufemias gate kunne vært brukt til for eksempel busser i påvente av at trikken begynner å kjøre.

– Fra et trafikksikkerhetsmessig synspunkt er det helt feil at man har plassert den svakeste trafikantgruppen – syklistene – skulder til skulder med bussene. Det er 20 centimeters klaring mellom syklistene og bussene. Det synes jeg er uheldig. Det var derfor jeg i sin tid foreslo å legge asfalt på duk i trikketraseen så bussene kunne kjøre der, sier Grønli til TV 2.

Slåsskamp

Politiet har vært kjent med problemstillingene knyttet til Dronning Eufemias gate helt siden åpningen i 2014. En av utfordringene heter Oslo S, et av Norges travleste trafikknutepunkter.

I forbindelse med ferier og perioder med buss for tog kan det oppstå en «ganske intens trafikal situasjon», som Grønli kaller det. Alle bussene må nemlig skvise seg ut i Dronning Eufemias gate gjennom et allerede belastet kryss, hvor det i tillegg er et digert parkeringshus.

I august ble en kundeveileder hos Vy angrepet av en drosjesjåfør i trafikk-kaoset utenfor Oslo S.

– Det var tilnærmet kaotiske tilstander og stort tidspress. Det kan trigge sånne ting. I tillegg er det for dårlig avsetning i Dronning Eufemias gate. Trafikken stopper opp, det blir ikke noe flyt. På toppen av det kjører masse biler der ulovlig, påpeker Grønli.

Når trikken begynner å gå i Dronning Eufemias gate, får alle trafikantene enda et element å ta hensyn til.

– Vi ser helt klart det. Det blir spennende å se hvordan de løser det i et relativt stort kryss med mange tilførselspunkter, sier Grønli.

FERDIG OM ET ÅR: Bispegata blir en ren kollektivgate. Illustrasjon: Oslo kommune
FERDIG OM ET ÅR: Bispegata blir en ren kollektivgate. Illustrasjon: Oslo kommune

Kollektivselskapet Ruter opplyser til TV 2 at det ikke vil komme nye trafikklys når trikkene kommer.

Ny jernbane

I 2008 ble det bestemt at transportsystemet i det som omtales som Fjordbyen i Oslo skulle tilrettelegges for skinnegående løsning. Dronning Eufemias gate ble bygd ferdig i 2014.

Bispegata ble satt på vent i påvente av Follobaneprosjektet og at det bygges nye jernbanespor til Oslo S. Follobanens trasé krysser nemlig Bispegata, og man ville unngå å grave opp gaten flere ganger.

Nå er opprustningen av Bispegata i full gang. Her skal det anlegges trikketrasé, holdeplasser og sykkelfelt.

BYGGEPLASS: Fortsatt er det mye arbeid som gjenstår i Bispegata. Bildet er tatt der Bispegata krysser Oslo gate. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
BYGGEPLASS: Fortsatt er det mye arbeid som gjenstår i Bispegata. Bildet er tatt der Bispegata krysser Oslo gate. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Kulturminner over og under bakken og ustabile grunnforhold gjør arbeidet utfordrende. Veien må fundamenteres ved hjelp av peler som bores ned i bakken.

Ferdig om et år

Arbeidet er rundt tre måneder forsinket som følge av uforutsette hendelser i forbindelse med utbyggingen av Follobanen, opplyser Bymiljøetaten i Oslo kommune til TV 2. Ved utgangen av oktober 2019 ligger det an til at trikketrafikken flyttes til Dronning Eufemias gate høsten 2020.

– Planlagt ferdigstillelse av prosjektet er i slutten av 2020, skriver pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter i en epost til TV 2.

I enda et år får gresset gro uforstyrret i trikketraseen. Det er ikke aktuelt å følge politiets forslag om å flytte busstrafikken dit.

– Trikkesporene er blitt brukt til buttspor i ulike avvikssituasjoner. Det har ikke vært aktuelt å bruke trikkesporene til buss, heter det i eposten fra Ruter.

Opprustningen av Bispegata har en kostnadsramme på 500 millioner kroner.

FOLLOBANEN: Slik blir det nye tilførselssporet som kobler Follobanen til Oslo S. Fire spor overbygd kulvert under deler av Middelalderparken. Bispegata er merket med grått på illustrasjonen. Illustrasjon: Bane Nor/ViaNova
FOLLOBANEN: Slik blir det nye tilførselssporet som kobler Follobanen til Oslo S. Fire spor overbygd kulvert under deler av Middelalderparken. Bispegata er merket med grått på illustrasjonen. Illustrasjon: Bane Nor/ViaNova
Lik TV 2 Nyhetene på Facebook