Spår el-fly på vingene i Norge om seks år

EL-FLY I LUFTA MIDT PÅ 2020-TALLET? Widerøe samarbeider med Rolls-Royce om elektrifisering av kortbanenettet i Norge. FOTO: Stein Roar Leite/TV 2
EL-FLY I LUFTA MIDT PÅ 2020-TALLET? Widerøe samarbeider med Rolls-Royce om elektrifisering av kortbanenettet i Norge. FOTO: Stein Roar Leite/TV 2
– Vi kommer ikke til å kunne drifte kortbanenettet uten el-fly, sier sjefen i Widerøe. Flyselskapet inngår samarbeid med verdens nest største flymotor-produsent, Rolls-Royce.

Er du av dem som føler flyskamrødmen i kinnene, så er det snarlig håp om bli kvitt den. Det vil si, om forventningene til el-fly innfris.

– Med dagens drivstoffpriser og avgifter er det uaktuelt å operere kortbanenettet i Norge, sier administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, til TV 2.

Flyselskapet inngår nå et tett samarbeid med Rolls-Royce, som har en teknologiavdeling i Trondheim.

Uunnværlig

For de som er bosatt i Nord- og Vest-Norge er det lett å kjenne igjen sammenlikningen. Flyene på kortbanenettet er for dem som t-banen er for innbyggerne i Oslo – ofte uunnværlig.

– Men med det avgiftsnivået vi har i dag er det ikke mulig å få det til å gå rundt kommersielt, hevder Stein Nilsen.

Han sier de er tvunget til å tenke nytt og annerledes, og for tre år siden begynte de et løst, uformelt samarbeid med flymotorprodusenten Rolls-Royce.

– Da vi og Avinor begynte å snakke høyt om dette for tre år siden, ristet de fleste på hodet av oss nede på kontinentet. Men mye har endret seg siden da, nå setter vi agenda, påstår Widerøe-sjefen.

Rolls-Royce-motor

Hos Rolls-Royce i Trondheim får TV 2 bare filme det de vil at skal filmes. Ingen forretningshemmeligheter må avsløres. Teknogiganten har en utviklingsavtale med både NTNU og SINTEF, og støttes også av Innovasjon Norge.

ROLLS-ROYCE ER MED PÅ LAGET: Hos Rolls-Royce i Trondheim får vi filme bare det selskapet selv vil, men verdens nest største flymotorprodusent er i gang. FOTO: Stein Roar Leite/TV 2
ROLLS-ROYCE ER MED PÅ LAGET: Hos Rolls-Royce i Trondheim får vi filme bare det selskapet selv vil, men verdens nest største flymotorprodusent er i gang. FOTO: Stein Roar Leite/TV 2

– Vi tror og håper at kortbanenettet blir en av de første flystrekningene i verden som elektrifiseres, bekrefter administrerende direktør Sigurd Øvrebø i Rolls-Royce Norway.

– Vi står foran en enorm teknologiutvikling de neste ti åra, og bare de siste åra har vi kommet enormt langt, fortsetter han.

Også klima- og miljøministeren i Norge har stor framtidstro når det gjelder denne teknologien.

– I løpet av de neste seks-syv åra tror jeg vi har et kommersielt kortbanenett, sier Ola Elvestuen.

Elvestuen fikk selv prøve å styre et el-småfly i sommer. Ikke lenge etter at han landet gikk det samme el-flyet i vannet. Det havarerte 14.august i år i Arendal.

Rekkeviddeangst?

Det var Avinor-sjefen selv, Dag Falk-Petersen, som styrte flyet som havarerte. Til alt hell gikk det bra med de to som befant seg ombord.

KLIMA-OG MILJØMINISTEREN I LUFTA: Ola Elvestuen begeistret etter å ha fått føre Avinors eget el-fly i sommer. FOTO: Privat
KLIMA-OG MILJØMINISTEREN I LUFTA: Ola Elvestuen begeistret etter å ha fått føre Avinors eget el-fly i sommer. FOTO: Privat

– Ingen trenger å engste seg for verken rekkeviddeangst eller annen angst, mener Sigurd Øvrebø i Rolls-Royce, for alt vil være like sikkert ombord i et el-fly som i de konvensjonelle flymaskinene.

Men fremdeles er el-fly på eksperimentstadiet, og det finnes ingen el-fly som Widerøe kan kjøpe idag.

ENERGI NORGE SIER DE ER KLARE: Kortbanenettet er perfekt for igangsetting av elektrifiserte flystrekninger, mener direktør Toini Løvseth.
ENERGI NORGE SIER DE ER KLARE: Kortbanenettet er perfekt for igangsetting av elektrifiserte flystrekninger, mener direktør Toini Løvseth.

– Vi tror de første flyene vil være hybridfly, sier Nilsen, og vi ser det sånn at vi er nødt til å ha en reservemotor. Men kanskje kan denne være en hydrogenmotor, og da snakker vi jo fremdeles om nullutslippsfly.

Ifølge Widerøetoppen kan svært små fly, med maks seks passasjerer, antagelig være rent batteridrevet allerede i 2025.

Mens elektrifiserte større fly, med over 20 seter, kan være på vingene i 2030.

– De gigantiske maskinene, som Airbus 350, vil kreve vanvittige energimengder f.eks på en mangetimerstur, så når det gjelder elektrifisering av slike er veldig vanskelig å si noe om, ifølge Rolls-Royce sin direktør i Trondheim.

– Klare når luftfarten er klar

Myndighetene må stille krav til nullutslippsløsninger - da får man det til!

Dette er både Widerøe og Energi Norge enige om.

Energibransjens interesseorganisasjon er sikre på at kortbanenettet, altså de mange små flyplassene, er perfekt å starte med.

– Nå har vi øvd oss på biler og båter, så vi er klare når luftfarten er klar, sier direktør Toini Løvseth, Energi Norge.

– Vi har nok strøm til dette i Norge, forsikrer Løvseth.

El-fly vil, i tillegg til at de har betydelig lavere energikostnader, også bli atskillig lettere å vedlikeholde. Med andre ord en vinn-vinn situasjon for både miljøet og flyselskapene.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook