Derfor måtte de gi opp den unike bergingsaksjon

Det er snart ti måneder siden båten Northguider gikk på grunn utenfor Svalbard. Der blir den liggende en god stund til.

I et av verdens strengeste verneområde, 80 grader nord for Svalbard, ligger reketråleren Northguider.

Det er snart ti måneder siden båten gikk på grunn i Hinlopenstredet. Slik blir den liggende, for bergingsaksjonen er nå avsluttet.

Et av verdens største bergingsselskap fra Nederland har de siste ukene gjort fem til seks forsøk på å få båten fjernet, men varierende værforhold har gjort at man må avslutte hele prosessen.

At man ikke har klarte å fjerne båten betyr ikke at man gir opp. Kravet om at Northguider skal vekk står ved lag uansett kostnad.

– Båten skal bort. Den ligger i et av de mest vernede områdene vi har i Norge. Her skal det ikke være noen form for forurensning. Dette området er forbeholdt forskning, og da kan det ikke ligge en båt der som går i oppløsning, forteller Rune Bergstrøm, prosjektleder hos Kystverket.

Svært ille i år

Han sier en slik operasjon, på 80 grader, er spesielt.

– Det er aldri gjort slike bergingsoperasjoner i denne type farvann før. Det er så langt unna med kommunikasjonsmuligheter at det er vanskelig å ha daglig kontakt med mannskapene som skal utføre bergingen. Det er ikke gjort noe lignende i verden noen sted, forteller Bergstrøm.

Dette året har det vært helt spesielle forhold, og man skal mange år tilbake for å finne tilsvarende forhold når det gjelder mengde is.

"Northguider" omgitt av is. Bilder er fra mai i år. Foto: Kystverket
"Northguider" omgitt av is. Bilder er fra mai i år. Foto: Kystverket

– Det har vært spesielt ille i år. Mannskapene som har jobbet med å heve Northguider har forklart at de er skremt over forholdene og hvor fort de endret seg, sier Bergstrøm.

Reketråleren gikk på grunn den 28. desember 2018. Det var bekmørkt og dårlig vær. Om bord var det et mannskap på fjorten som fikk beskjed om å evakuere.

Dramatisk redningsaksjon

To helikoptre fra Sysselmannen på Svalbard ble sendt ut i det som er blitt beskrevet som en dramatisk redningsaksjon.

Det er lange avstander og vanskelige forhold, men alle 14 kunne spasere ut fra helikoptrene da de landet på Gullgraverbyen lufthavn sent på kvelden.

Båten ble liggende, men for å unngå en miljøkatastrofe i de sårbare områdene, ble det igangsatt en helt unik operasjon i januar. Ved hjelp av tusen liter store plastdunker ble båten sakte men sikkert tømt for 332 tusen liter med marin diesel, motorolje, trålvinsj og annet løsøre.

Denne operasjonen hadde ikke vært mulig uten mannskapene og ressursene til kystvaktskipet og isbryteren KV Svalbard. I flere døgn gikk små lettbåter i skytteltrafikk mellom kystvakten og havaristen.

Tråleren har fått omfattende skader. Foto: Kystverket
Tråleren har fått omfattende skader. Foto: Kystverket

I ettertid er dette blitt beskrevet som en unik nødlosseoperasjon som er gjennomført under svært krevende forhold.

Omfattende skader

Siden januar har Northguider ligget der. Is, vind og strømforhold har gjort at båten har fått mer omfattende skader enn da den gikk på grunn.

– Det er et hull på 15 meter ganger fem meter på siden av båten som vender ned mot sjøen. Skadeomfanget var for stort til at de kunne sveise og tette dette igjen med plater, så vi måtte gi opp og må finne en annen måte å gjøre dette på, sier Bergstrøm i Kystverket.

Runer Bergstrøm, Prosjektleder, Kystverket
Runer Bergstrøm, Prosjektleder, Kystverket

Forsikringsselskapet GARD ønsker ikke å kommentere hva bergingsoperasjonen har kostet så langt, men at det blir kostbart er det ingen tvil om.

Rederiet som eier Northguider ønsker å berømme den jobben som er gjort så langt og at det har vært et godt samarbeid mellom alle parter.

Støtter avgjørelsen

– Det er klart at vi vil se båten bort fra Hinlopenstredet. Vi har et pålegg fra kystverket, og vi støtter de avgjørelsene som er gjort på havaristedet, sier Asle Birkeland hos rederiet Opilio på Storebø utenfor Bergen.

Han har selv vært kaptein på «Northguider» og innrømmer at det er litt spesielt å se sin gamle arbeidsplass på denne måten når den ligger der som et nediset spøkelses skip.

– Det er klart at det er spesielt. Jeg var oppe på havaristen i januar og tømte den for utstyr og bunkersolje. Jeg har fått det litt på avstand og jeg er takknemlig for at det gikk bra med folk, forteller Asle Birkeland.

Asle Birkeland er tidligere kaptein på "Northguider"
Asle Birkeland er tidligere kaptein på "Northguider"

Når plan A ikke lot seg gjennomføre, må man nå se på andre muligheter til å få fjernet tråleren. Det kan være å få løftet den bort på lektere eller å hugge den opp i biter der den ligger.

Utfordrende værforhold gjør at man vurderer en ny oppstart igjen første august i 2020. Det jobbes med nye planer nå.

– Er du skuffet over at dere ikke klarte å fjerne båten nå?

– Vi er jo skuffet over at båten ikke er borte, derfor er vi glad for at vi fikk fjernet alt av forurensning tidligere i år, sier Bergstrøm.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook