Tromsø: Brennende tråler kantret

TROMSØ (TV 2): Den russiske tråleren som brant i Tromsø, kantret torsdag morgen.

SISTE: Klokken 11.35 opphevet politiet evakueringen som ble iverksatt etter trålerbrannen.

– Det er ikke lenger behov for et sikkerhetsområde som følge av brannen i tråleren i Breivika. Politimesteren har opphevet evakueringen, og trafikken vil bli normalisert så snart det er praktisk mulig, skriver Troms politidistrikt på Twitter.

Kantret

Etter at den russiske tråleren Bukhta Naezdnik har stått i brann i havna i Breivika i Tromsø siden onsdag klokken 11, kantret den klokken 09.15 torsdag morgen. Store deler av skipet ble liggende under vann.

Se video øverst i saken.

Det var fortsatt stor røykutvikling fra skipet, som hadde 200.000 liter dieselolje om bord da brannen brøt ut. Det er lagt ut lenser ved havaristen.

Ingen ammoniakk

Politi og brannvesen var bekymret for om det var ammoniakk i røykgassen fra brannen, men klokken 10.10 sier brann- og redningssjef Øystein Solstad til TV 2 at de ikke har målt ammoniakk i røyken.

– Vi finner ingen ammoniakk i gassene per nå. Det betyr at ammoniakk ikke er noen risiko, men røykgass er i seg selv farlig. Vi pleier å si at alle branngasser er giftig, sier Solstad.

– 23 timer er gått siden brannen startet. Hva forteller det at skipet kunne brenne så lenge på tross av de enorme vannmengdene som er pøst om bord?

– Det forteller at det å slukke en fremmed båt er svært krevende. Årsaken til det er blant annet at det er masse tette skott, det er masse dører, det er trange rom og det er ikke enkelt å komme til med slukkemiddel der kanskje arnestedet er.

Stålet smeltet

– Vet dere hva årsaken til brannen er?

– Jeg kan ikke bastant si hva årsaken er, men vi vet at brannen startet i baugen på båten. Sannsynligvis er det hydraulikkolje sammen med garn og tau, og så er det noe der som har startet brannen.

Brannsjefen forteller om en varmeutvikling om bord som var så kraftig at stålplater smeltet.

KRENGER: Torsdag morgen krenget den russiske tråleren tungt over på siden. Foto: NTB scanpix
KRENGER: Torsdag morgen krenget den russiske tråleren tungt over på siden. Foto: NTB scanpix

– Det var som å stå oppi en grill. Etter hvert var det nesten umulig å vøre om bord, sier Solstad.

Klokken 11 var brannen slukket, forteller TV 2s reporter på stedet. Det ble fortsatt pøst vann på havaristen, men røykutviklingen var mindre og skyldtes trolig at varmen i skroget skapte damp.

Samtidig var det satt i gang en omfattende aksjon for å hindre at olje fra havaristen skal forurense miljøet.

Unntakstilstand

Den kraftige brannen i tråleren i Tromsø skapte unntakstilstand i byen. Flere veier og skoler ble stengt, mens sykehuset i Tromsø satte krisestab og vurderte om avdelinger må stenges.

Ansatte kom seg ikke på jobb torsdag morgen fordi veier var stengt på grunn av trålerbrannen.

– Hovedutfordringen er å få folk på jobb. De fleste veiene til sykehuset er stengt, og ansatte kommer seg ikke på jobb. Det er klart det vil kunne få konsekvenser for driften av sykehuset om vi ikke finner en løsning på det. Her jobber vi tett med politiet og vi har fått informasjon om en del mindre veier som er åpne så vi kan få folk på jobb, sa kommunikasjonsrådgiver Jørn Resvoll ved Universitetssykehuset Nord-Norge (UNN) torsdag morgen.

Røyken fra brannen gjorde at sykehuset måtte stenge deler av ventilasjonsanlegget.

– Vi sitter i kriseledelse nå og vurderer situasjonen minutt for minutt, sa Resvoll til TV 2 klokken 08.40.

Røyk-problemer for sykehuset

Den russiske tråleren, som begynte å brenne like før klokken 11 onsdag, ligger like ved sykehuset.

De ansatte ble bedt om å holde vinduene lukket for å hindre røyk i å komme inn.

– Vi kan ikke bruke så offensive slokkemetoder som vi ellers kunne ha gjort av hensyn til nærheten til sykehuset. Når vi pøser vann rett på brannen, drives røyken opp mot sykehuset, og det kommer inn i ventilasjonsanlegget der med de følgene det kan risikere å gi, sa operasjonsleder Beate Helberg i Troms politidistrikt tidlig torsdag morgen.

Forsyningsskipet Strilborg ble like over midnatt plassert ved havaristen, for å pøse på vann med vannkanon.

Torsdag morgen lå tråleren tungt over på den ene siden, etter å ha blitt pøst med tusenvis av liter vann.

Sivilforsvaret i sving

De kraftige vannkanonene kunne imidlertid ikke bare rettes mot flammene, da det drev røyken oppover mot sykehuset.

Vannmassene ble også rettet mot skroget for å kjøle ned skipet.

Politimesteren i Troms politidistrikt beordret klokka 23 onsdag kveld at alle beboere innenfor en radius på 300 meter fra den brennende tråleren skulle evakueres.

Tidlig torsdag morgen brant det fremdeles kraftig på den russiske tråleren, som ligger ved kai i Breivika havn i Tromsø. Foto: NTB Scanpix
Tidlig torsdag morgen brant det fremdeles kraftig på den russiske tråleren, som ligger ved kai i Breivika havn i Tromsø. Foto: NTB Scanpix

130 personer i dette området er evakuert, blant dem 30 bussjåfører som bor på Havna hotell i Breivika.

Sammen med Sivilforsvaret ble beboere hentet fra boligene sine og overlatt til Tromsø kommunes folk, som tok videre hånd om dem.

Veier og skole stengt

Hele Breivika var sperret for all trafikk, noe som førte til at trafikken tettet seg til overalt. Stakkevollvegen, som går tvers gjennom Breivika, og er Nord-Norges mest trafikkerte, var stengt.

TRAFIKKAOS: Torsdag var det lange bilkøer inn mot Tromsø, da det fremdeles brenner fremdeles i den russiske tråleren Bukhta Naezdnik ved kai i Breivika havn. Foto: NTB scanpix
TRAFIKKAOS: Torsdag var det lange bilkøer inn mot Tromsø, da det fremdeles brenner fremdeles i den russiske tråleren Bukhta Naezdnik ved kai i Breivika havn. Foto: NTB scanpix

I tillegg var Tverrforbindelsen som går på tvers av Tromsøya stengt, samt Breivikatunnelen og Tromsøysundtunnelen.

På grunn av ekplosjonsfaren holder både Ishavsbyen videregående skole og Tromsø international school stengt, melder Nordlys.

Postnord måtte onsdag stenge sin terminal, som ligger rett ved kaia der det tråleren ligger. Stengingen fører til at gods til og fra Tromsø blir forsinket resten av uken.

Mangler kontroll

Problemer med å få kontroll over flammene og frykten for at varmen skulle få en stor ammoniakktank til å eksplodere, var bakgrunnen for å beordre evakuering.

Eksplosjonsfaren torsdag morgen beskrives som mindre farlig.

Brannen startet da hydraulikkolje og trålposer i baugen av tråleren skal ha tatt fyr. Siden spredte flammene seg videre til hele skipet. Natt til torsdag så brannen ut til å spre seg lenger bakover i skroget før det på morgenkvisten på nytt blusset opp i åpne flammer foran i baugen.