– Jeg kunne gått istedenfor å bruke elsparkesykkel

ELSPARKESYKKEL: Mohammed (29), Emilie (21) og Emilie (21) bruker elsparkesykkel istedenfor gange.
ELSPARKESYKKEL: Mohammed (29), Emilie (21) og Emilie (21) bruker elsparkesykkel istedenfor gange. Foto: Vilde Brandtzæg Clausen / TV 2
Flere TV 2 har snakket med forteller at de bruker sparkesykkel når de kunne brukt beina.

Mandag publiserte Transportøkonomisk Institutt (TØI) en rapport som viser at over halvparten av turene med elsparkesykkel erstatter gange.

TV 2 har snakket med flere som selv bruker elsparkesykkel i Oslo sentrum.

– Jeg syns ikke elsparkesykler burde forbys, det finnes andre måter å være aktiv på, sier Emilie (21).

Hun er selv aktiv i hverdagen og trener jevnlig. For henne erstatter ikke sparkesykkelen hverdagsaktivitet.

– Det er veldig lett tilgjengelig, så hvis jeg skal et sted og trenger å komme dit raskt, så tar jeg en sparkesykkel istedenfor buss, forteller hun.

Til og fra jobb

Mohammed (29) bruker elsparkesykkel hver dag, som fremkomstmiddel mellom jobb og t-banen.

– Er det langt å gå fra jobben?

– Nei, det tar bare tre minutter. Jeg tar elsparkesykkelen for å rekke banen, men jeg ville nok rukket den likevel, forteller Mohammed.

Også han er i aktivitet hver dag, og mener elsparkesyklene er noe folk hygger seg med og bruker om de skal fra A til B.

Ørjan (20) bruker elsparkesykkel for første gang. Foto: Vilde Brandtzæg Clausen / TV 2
Ørjan (20) bruker elsparkesykkel for første gang. Foto: Vilde Brandtzæg Clausen / TV 2

– Jeg syns heller politikerne skal konsentrere seg om viktigere ting, som å fjerne alle bompengestasjonene, sier han.

– Kunne gått

Ørjan Skårnes (20) fra Bergen bruker sparkesykkel for første gang på mandag, sammen med to kompiser.

– Vi bruker elsparkesyklene for å se oss rundt i Oslo. Vi har vært oppe ved slottet og på Aker Brygge. Vi kunne absolutt ha gått den distansen, men det var veldig greit å bruke elsparkesyklene, sier Skårnes.

Han syns det var en ulempe å bruke elsparkesyklene i trafikken, men at kjøretøyene ellers er kommet for å bli.

– Det er ganske greit for oss som vil korte distanser, og er lei av å gå, sier han.

Se hvordan det gikk da TV 2s reporter sammenlignet en tur med elsparkesykkel og en gåtur:

– Politikere må ta ansvar

Onsdag reagerte både Ulf Ekelund, som er professor ved seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøyskole, og fysisk og mental trener Pia Seeberg på tallene fra TØI.

– Dersom elsparkesykler blir mer og mer vanlig, og det fortsetter å erstatte gange, så har vi et problem, sa Eklund til TV 2.

Seeberg mener det kan bli nødvendig med tiltak for å møte inaktiviteten i samfunnet.

– Det er synd at ikke flere politikere og andre på høyt nivå i samfunnet tar grep for å aktivisere nordmenn, sa Seeberg.

– Forenkling

Uttalelsene har vakt reaksjon hos Høyres helsepolitiske talsperson Sveinung Stensland. Han mener det er helt feil at politikere skal regulere bruken av elsparkesykler for folkehelsens skyld.

Stensland mener de elektriske sparkesyklene har kommet for å bli, og mener ikke politikere burde regulere bruken av elsparkesykler.

– Jeg syns dette blir litt rart, det er ikke en så stor andel mennesker som bruker elsparkesyklene. Det er ikke sånn at folk ikke går lenger, sier Stensland.

Han mener det blir feil å problematisere at elsparkesykler går utover folkehelsen.

– Spørsmålet er hvilket ansvar vi politikere skal ta? Skal vi begrense bruken av elsparkesykler eller lage forbud? Det blir det samme som å si at man går mindre dersom man bruker sykkel, mener Høyre-politikeren.

HØYRE: Helsepolitisk talsperson Sveinung Stensland.
HØYRE: Helsepolitisk talsperson Sveinung Stensland. Foto: PETER MYDSKE

– Ta ansvar selv

Stensland mener det er folk selv som må ta ansvar for sin egen helse.

– Dette er et tiltak som gjør hverdagen enklere for folk, så får de ta ansvar for egen helse, sier Stensland og legger til:

– Det blir nesten parodisk å kalle dette et folkehelseproblem. Det er tvert om. Elsparkesyklene gjør heller at folk er ute i friluft istedenfor å sitte på trikken.

Han mener sparkesyklene gir fleksibilitet, og er et hjelpemiddel som gjør at folk får en enklere hverdag.

Er lei

Stensland har sett seg lei på at det stadig kommer forespørsler fra folk om at politikere må legge til rette for mer aktivitet i hverdagen for folk flest.

– Folk må ta ansvar for seg selv. Man kan ikke vente på at folk på Stortinget skal be deg om å gå, du må gå selv. Folk må selv ta på skoene og gå ut døra, så kan de nyte turstiene vi har laget for dem, sier Stensland.

Han mener det er et steg mot å stoppe den teknologiske utviklingen dersom man forbyr hjelpemidler som elsparkesykkelen.

– Stillesitting er ikke bra, men det er langt fra stillesitting til å skulle regulere elsparkesykkelbruken, sier Stensland.

Forbud i Trondheim

Han mener det viktigste er at folk tar innover seg at man får dårligere helse dersom man ikke er i aktivitet.

– Vi kan ikke stoppe utviklingen i samfunnet, avslutter han.

Et sted politikere derimot har tatt grep for å begrense elsparkesyklene er i Trondheim.

I august besluttet formannskapet at utleie av de elektriske sparkesyklene på kommunal grunn skulle stoppe med umiddelbar virkning.

Fra 1. september ble Trondheim den første kommunen i Norge som krever retningslinjer for utleie.

De to retningslinjene som må på plass for at sparkesyklene kan komme tilbake til byen er en avtale mellom utleier og kommune, og faste parkeringsplasser for de elektriske syklene.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook