Airbus inspiserer flere helikoptermodeller etter Alta-ulykken

Som følge av foreløpige funn gjort i undersøkelser, ba Airbus Helicopter om umiddelbar inspeksjon av flere helikoptermodeller etter Alta-ulykken.

ULYKKESSTED: Vraket av helikopteret som havarerte i en fjellsiden ved Kvenvikvannet ved Alta. Seks personer omkom i ulykken.
Foto: Tom Skoglund / Altaposten / NTB scanpix
ULYKKESSTED: Vraket av helikopteret som havarerte i en fjellsiden ved Kvenvikvannet ved Alta. Seks personer omkom i ulykken. Foto: Tom Skoglund / Altaposten / NTB scanpix

Tirsdag ble de første detaljerte undersøkelsene av komponenter fra ulykkeshelikopteret gjennomført. De foreløpige funnene er knyttet til aksel-forbindelsen mellom motoren og hovedgirboksen.

Inspeksjonene gjaldt alle nyere helikopter av typen AS350, AS550 og EC130.

– Airbus Helicopters karakteriserer inspeksjonen som en «føre var»-inspeksjon for å ivareta luftdyktigheten til helikoptertypen, heter det i en pressemelding fra Statens havarikommisjon for transport natt til onsdag.

Luftfartstilsynet opplyser til TV 2 at det er totalt 87 helikoptre av typen AS350 og seks maskiner av typen EC130 registrert i norsk luftfartsregister.

– Det er totalt registrert 93 maskiner i Norge, men kravet gjelder bare maskiner som har flydd 300 timer eller mindre, så det er snakk om mellom 10 og 20 maskiner, opplyser Wenche Olsen, fagdirektør i Luftfartstilsynet.

Onsdag ettermiddag melder Luftfartstilsynet at alle aktuelle helikoptre i Norge er sjekket og funnet i orden, det opplyser Wenche Olsen.

Jobber videre

Havarikommisjonen har foreløpig ikke fastslått hvorvidt svikt i akselforbindelsen mellom motor og hovedgirboks har bidratt til ulykken.

– For å få en fullstendig forståelse av ulykken vil Havarikommisjonen sammenholde all informasjon fra undersøkte komponenter, eventuelle data fra lagringsenhet, ulykkessted, vitner og andre som har vært involvert i produksjon, vedlikehold og drift av helikopteret, skriver Havarikommisjonen.

Onsdag morgen opplyser Helitrans at de i morgentimene onsdag har gjennomført visuelle inspeksjoner av 15 helikoptre etter oppfordring fra Airbus.

– Kravet fra Airbus var sjekk av seks maskiner som har driftstid på mindre enn 300 timer. Vi valgte å sjekke 15 maskiner og alt er funnet i orden, sier daglig leder Richard Simonsen i Helitrans til TV 2.

Han legger til at dette er inspeksjoner som uansett er helt vanlige og som gjøres ofte.

– Denne type inspeksjoner gjøres hver hundrede time med flytid, sier han.

Seks omkomne

Ulykken skjedde 31. august i forbindelse med Høstsprell-festivalen i Alta. Fem av de omkomne, ungdommer som alle kom fra Alta, deltok i en sightseeingtur over området som en del av tilbudet fra festivalen. Festivalen ble avlyst etter ulykken.

Havarikommisjonen sier at den ikke har indikasjoner på at helikopteroperatøren, Helitrans AS, har utført arbeid utover foreskrevet visuell inspeksjon i det nevnte området.

Helikopteret var av typen Airbus H125, tidligere kjent som AS350. Det var helt nytt og ble levert til Helitrans i juni i år. Ifølge Helitrans hadde det fløyet knapt 73 timer.

Komponenter

Undersøkelsene som ble fullført tirsdag, ble gjort med bistand fra den franske havarikommisjonen (BEA) og tekniske rådgivere fra Airbus Helicopters og motorprodusenten Safran Helicopter Engines.

Forrige uke ble Havarikommisjonen og politiet ferdig med undersøkelser på ulykkesstedet.

Havarikommisjonen har tidligere uttalt at helikopteret har en elektronisk motorstyring og drivstoffkontroll samt minnefunksjoner som kan bidra med informasjon til kommisjonens kartlegging av hendelsesforløpet.

– Minneenheten fra helikopterets lagringsenhet er fortsatt til undersøkelse. Enheten var mer varmeskadd enn første observasjon indikerte, heter det i pressemeldingen.