Om det er mulig å hente ut data fra enheten, vet man foreløpig ikke. Opptakeren ble sterkt skadet i brannen som oppsto etter ulykken. Franske havarietterforskere har tatt med seg enheten til Frankrike for analyse.

Opptaksutstyret er ikke det som vanligvis omtales som en «svart boks» i et fly, forklarer avdelingsdirektør Kåre Halvorsen.

– En «svart boks» er laget for å tåle høye temperaturer og stor mekanisk påkjenning. Enheten som var montert i ulykkeshelikopteret, er det vi kaller en lettvektsrecorder. Det betyr at det ikke er en tradisjonell ferdsskriver, men en enhet som lagrer bilder framover. Det gjør ikke en ferdsskriver, sier Halvorsen til TV 2.

Lagrer video og lyd

Enheten er rigget for å filme rett fram mellom stolene i cockpit slik at man kan se instrumentene og dels ut av frontvinduet. Den tar også opp lyd, men vil ikke klare å fange opp samtale i kabinen.

– I praksis vil man kunne bruke lydopptaket til å analysere om det er noe galt med motor og girboks, sier Halvorsen.

Opptakeren lagrer også GPS-data, slik at man kan hente ut posisjon, hastighet og høyde. Enheten inneholder i tillegg informasjon om helikopteret svinger og om nesen peker opp eller ned.

– Hvor viktig er det for etterforskningen at man klarer å få ut dataene fra denne enheten?

– Det er for tidlig å si, men det vil helt klart være mye lettere å komme til en fast konklusjon når man har det. Ellers kan man ende opp med flere hypoteser der man må vekte mellom ulike hypoteser, sier Kåre Halvorsen.

ANALYSERES I FRANKRIKE: Minneenheten fra datalagringsenheten (Appareo Vision 1000). Foto: SHT
ANALYSERES I FRANKRIKE: Minneenheten fra datalagringsenheten (Appareo Vision 1000). Foto: SHT

Fra før er det kjent at politiet har sikret seg Snapchat-videoer som ble sendt fra passasjerer i helikopteret i minuttene før det havarerte.

Mulig drone i området

IFinnmark skriver torsdag at avisen har bilder av det som muligens var en drone i nærheten av helikopteret som fraktet ned vrakdeler fra ulykkesstedet tirsdag. Det var flyforbud i området, og avisen delte sitt bildemateriale med politiet og Luftfartstilsynet.

Også Havarikommisjonen ble gjort oppmerksom på observasjonen mens vrakdelene ble fraktet ned fra ulykkesstedet.

– Da vi ble kjent med det, måtte vi ta en pause før piloten ønsket å fly videre. Det var flyforbud i området, og at folk velger en sånn handling som setter flysikkerheten på spill synes vi er svært uheldig, sier Kåre Halvorsen.

Havarikommisjonen er ferdig med undersøkelsene på ulykkesstedet. Vrakdelene som er sikret, var torsdag formiddag fortsatt underveis til Havarikommisjonens lokaler på Kjeller ved Lillestrøm.