Hele ni babyer skal i løpet av det neste året tilbringe tid sammen med fjerdeklassingene på Notodden.

I løpet av det neste året får de se babyen vokse. Ved å tilbringe tid sammen med barnet og observere henne, skal ti-åringene lære om følelser. Dette skal igjen hindre mobbing og gi et bedre klassemiljø.

– De babyene som er med på dette skal først og fremst være seg selv. De skal vise sin sårbarhet, de skal vise sine følelser, slik at vi bedre kan gjenkjenne våre egne følelser og tolke dem, sier Åshild Bergstøl til God morgen Norge. Hun er ledende jordmor i Notodden og prosjektleder for Roots of Empathy.

Det var NRK som først omtalte saken.

– Ikke glad når babyen gråter
Helene er med i klasserommet en gang i måneden og da sitter elevene rundt henne.

– Der skal babyen hilse på alle elevene. Han eller hun får ligge på et teppe der fjerdeklassingene kan observere henne. Griner hun? Hva gjør det med oss når hun griner eller er glad? Hva kan vi gjøre for å trøste? Det er noen av tingene vi ser på, forteller prosjektlederen.

BANEBRYTENDE: Notodden er først i Norden til å prøve ut prosjektet. Foto: Privat/ Åshild Bergstøl.
BANEBRYTENDE: Notodden er først i Norden til å prøve ut prosjektet. Foto: Privat/ Åshild Bergstøl.

En av elevene som allerede har fått besøk av Helene er ti år gamle Fuad Sabri Zabalavi ved Tinnesmoen skole. Når Helene gir lyd fra seg i God morgen Norge - studio spør programleder Siri Avlesen om hva han tenker:

– Jeg blir ikke så veldig glad når babyen gråter. Jeg vil ikke at de skal føle seg dårlig. Jeg vil at de skal være glade, sier ti-åringen.

Mamma Yngvild Bergstøl er datter av Åshild, og fikk dermed høre om prosjektet. Slik ble fire måneder gamle Helene med på dette.

– Jeg synes det er et fint prosjekt. Jeg kan se at Helene synes det er veldig stas. Hun er glad i mennesker, forteller Yngvild.

Først i Norden
Prosjektet kommer fra Canada. Der har de hatt det i over 20 år. Notodden er ifølge Bergstøl først i Norden til å prøve ut dette.

– De har forsket mye på det. De ser at dette minsker aggresjon og det minsker mobbing. Elevene hjelper hverandre og er mer inkluderende. De trives også bedre i klasserommet, og lærer bedre når de har det godt, forteller Åshild.

De håper på samme resultater her i Norge.

– Det er viktig at vi viser at det ikke er feil å gråte og være lei seg. Alle følelser er gode å ha. Er vi lei oss kan vi kan trøste og hjelpe hverandre, forteller hun.

Starter i september


– Det er gøy å ha babyen på besøk. Vi synger og leker for henne. Når vi gjør det smiler hun og ser rundt seg, sier Fuad.

– Det er fint at en baby bringer frem følelser hos oss alle og ikke bare oss foreldre, forteller mamma Yngvild.

Nå har de utdannet instruktører, og i september skal babyene ut på skolene.