Maktparets sykkelsti-protest:

«En ideologisk svanedans helt uten omtanke for de som rammes»

INGEN SKAM Å SNU: Christian Tybring-Gjedde og Ingvil Smines Tybring-Gjedde oppfordret byrådet til å snu.
INGEN SKAM Å SNU: Christian Tybring-Gjedde og Ingvil Smines Tybring-Gjedde oppfordret byrådet til å snu. Foto: NTB Scanpix
Ingvil Smines Tybring-Gjedde og Christian Tybring-Gjedde tok i en klage til Bymiljøetaten et knallhardt oppgjør med de planlagte sykkelstiene utenfor deres hjem.

Tidligere i sommer gikk den mangeårige stortingspolitikeren, Christian Tybring-Gjedde (Frp), hardt ut mot sykkelsatsningen i Oslo.

Han slo fast at Frp gikk til valg for bilistene og ville vinne valget mot

– Vi vil ikke ha det sånn, vi vil ha parkeringsplassene våre. Vi trenger bilen for å komme til jobb, og for å handle. Ærlig talt, du går ned på Glasmagasinet for å kjøpe med deg en svær vase. Skal du ha den i ryggsekken og sykle hjem med den? Det er ikke sånn verden er. La oss ha en politikk i henhold til hvordan verden er, og ikke skape en verden som ikke finnes, sa han i et intervju med TV 2.

TV 2 intervjuet han utenfor leiligheten til ekteparet i den vakre og brede Gyldenløvesgate på Frogner, der bilene enn så lenge står parkert på rekke og rad.

Snart skal det rulles ut røde sykkelveier i begge retninger på den største delen av veistrekningen, og da må bilene vike.

Nå kan TV 2 fortelle at Tybring-Gjedde og hans kone, statsråd Ingvil Smines Tybring-Gjedde, allerede i januar engasjerte seg privat i saken. Protesten ble sendt dagen før Tybring-Gjedde ble utnevnt til statsråd 22. januar.

«Påbegynt av Kong Oscar»

TV 2 har fått innsyn i ekteparets klage til Bymiljøetaten i Oslo kommune. Der refser de byrådet for å «ødelegge idyllen».

«Gyldenløves gate er en av Oslos vakreste alleer. Gaten er en perle til glede for de som bor i den, for bilister, syklister og gående. Den er stille med plass til alle som ønskes å ferdes i den. Gyldenløves gate skilles av en bred «rideallè» påbegynt av Kong Oscar, med vakre trær og hvor det er god plass for både bilister og syklister i begge retninger. Nå ønsker altså byrådet ved Bymiljøetaten å ødelegge denne idyllen og gjøre også Gyldenløves gate om til en kampplass mellom bilen og syklisten. Det er et ordtak på engelsk som heter «if it ain’t broken, don’t try to fix it», men det er akkurat det Bymiljøetaten nå ønsker å gjøre.»

Les hele protesten her

BEBOERPROTEST MOT PLANLAGTE SYKKELSTIER I GYLDENLØVES GATE!

Gyldenløves gate er en av Oslos vakreste alleer. Gaten er en perle til glede for de som bor i den, for bilister, syklister og gående. Den er stille med plass til alle som ønskes å ferdes i den. Gyldenløves gate skilles av en bred «rideallè» påbegynt av Kong Oscar, med vakre trær og hvor det er god plass for både bilister og syklister i begge retninger. Nå ønsker altså byrådet ved Bymiljøetaten å ødelegge denne idyllen og gjøre også Gyldenløves gate om til en kampplass mellom bilen og syklisten. Det er et ordtak på engelsk som heter «if it ain’t broken, don’t try to fix it», men det er akkurat det Bymiljøetaten nå ønsker å gjøre. Til store protester fra beboerne i gaten velger Bymiljøetaten å overkjøre alle dem som må leve med konsekvensene av etatens vedtak. Ingen berørte har bedt om sykkelstier i Gyldenløves gate, men nær samtlige beboere har bruk for parkeringsplassene langs gaten. Syklister som ferdes i Gyldenløves gate har mer plass i dag enn de har på de aller fleste andre gater i Oslo, men allikevel velger byrådet/Bymiljøetaten å ture frem. I en ideologisk svanedans helt uten omtanke for de som rammes. Helt uten positive konsekvenser for miljøet og med store negative konsekvenser for nærmiljøet. Og hvem er så alle disse syklistene som Bymiljøetaten ønsker å gi egne dedikerte stier/veier. Jo, det er gjerne unge spreke menn fra Ullern, Heggedal, Slemdal og Holmenkollen som suser nedover til prestisjejobber i Oslo sentrum. Og kanskje er det mor som kjører barna til skolen…?

Gyldenløves gate bebos av folk med ulike behov. I vår oppgang med seks leiligheter finnes det eksempelvis en barnefamilie og en håndverkerfamilie. Barnefamilier trenger bil til kjøring av barn til barnehage/skole og kjøring og henting på fritidsaktiviteter. Da er man helt avhengig av at det finnes en parkeringsplass i nærheten. Eller hva mener bymiljøetaten at man skal foreta seg? Håndverkere er helt avhengig av bilen i sitt daglige virke. Hvor mener Bymiljøetaten at disse skal parkere om natten? Kanskje er det slik at Bymiljøetaten mener disse familiene ikke bør bo i området? Bare flytte unna området hvor de er vokst opp? Kvitte seg med sine leiligheter som mange har arvet? Det er ingen skam å snu. Faktisk står det stor respekt av politikere som evner å snu når ny informasjon foreligger.

Mvh Ingvil og Christian Tybring-Gjedde

Videre tar Frp-paret et oppgjør med det de mener er en ideologisk svanedans.

«I en ideologisk svanedans helt uten omtanke for de som rammes. Helt uten positive konsekvenser for miljøet og med store negative konsekvenser for nærmiljøet. Og hvem er så alle disse syklistene som Bymiljøetaten ønsker å gi egne dedikerte stier/veier. Jo, det er gjerne unge spreke menn fra Ullern, Heggedal, Slemdal og Holmenkollen som suser nedover til prestisjejobber i Oslo sentrum. Og kanskje er det mor som kjører barna til skolen…?»

Ingvil Smines Tybring-Gjedde ønsker ikke å svare på spørsmål om protesten. Christian Tybring-Gjedde sier til TV 2 at han står inne for alt som er blitt skrevet.

– Det er lov å være privatperson. Det er et beboerengasjement som er sterkt og man har mennesker som sier de må flytte på grunn av dette, sier han til TV 2.

– Har du dokumentasjon på at personene som sykler er de dere beskriver?

– Man må komme fra Ullern, Heggedal, Slemdal og Holmenkollen hvis man skal sykle forbi her til sentrum, hvis man ikke tar en omvei. Hvis man sykler forbi her til sentrum, er det fordi du skal på jobb. Det er bilistene som betaler for dette og hele prinsippet er usosialt. Man later som man skal redde jordkloden, og derfor skal man stjele fra bilistene. De har null omsorg for innbyggerne. Det er skummelt at man ikke ser hele byen, svarer Frp-politikeren.

Totalt fikk Bymiljøetaten inn 181 innspill etter at det ble sendt ut naboinformasjon til 5.200 privatadresser i området. 145 av de 181 uttalelsene stiller seg kritiske til fjerning av parkeringsplasser, ifølge et dokument fra Bymiljøetaten.

I løpet av året vil ca. 4.250 parkeringsplasser være fjernet siden de det rødgrønne byrådet kom til makten, ifølge NRK. Snaut 1.700 plasser er fjernet for å gi plass til sykkelveier og sykkelfelt.

Tok av på sosiale medier

Utsagnet til Tybring-Gjedde sin seiersgang rundt i Oslo og på nett. Blant annet ble det opprettet en folkeaksjon for å få fraktet vaser hjem til Tybring-Gjedde, og Foodora sier de vil frakte svære vaser. Hashtaggen vasegate er også hyppig brukt på Twitter.

Om morsomhetene sa Christian Tybring-Gjedde dette til TV 2:

– Jeg syntes folk burde være så rimelig, og ikke minst journalister, burde være så redelig, at de forstår hva jeg sa i den kommentaren. Så lager man mye morsomt rundt dette, og det er noe de for så vidt kan gjøre, sier Tybring-Gjedde.

– Hva syntes du om at folk vil levere vaser hjem til deg?

– Nei, men det er jo hyggelig, det. Jeg trenger mange vaser, jeg, så det er bare bra, svarer Tybring-Gjedde med et glimt i øyet.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook