Frp-topp om høyres klima-løfte:

– Svært bekymringsfullt, og et varsel til velgerne

ET VARSEL: Frp-politiker Tybring Gjedde reagerer på Høyres utspill om byrådets nye klimastrategi.
ET VARSEL: Frp-politiker Tybring Gjedde reagerer på Høyres utspill om byrådets nye klimastrategi. Foto: Heiko Junge
Høyre sier byrådets nye klimastrategi ikke er ambisiøs nok. Frp-politiker Christian Tybring-Gjedde kaller dette bekymringsfullt, og et varsel til velgerne.

Det har vært noen hektiske dager for byrådsleder Raymond Johansen (Ap) etter at byrådet lanserte sin klimastrategi om å gjøre Oslo til verdens første utslippsfrie storby fredag.

Og reaksjonene har ikke latt vente på seg.

– Vi har fått mange positive reaksjoner på at vi våger å sette klare mål. Så er det selvfølgelig noen som mener at vi har tatt litt vel mye Möllers Tran, sier Johansen til TV 2.

Passivt

En av reaksjonene kommer fra Saida Begum, Høyres ordførerkandidat.

– Tiltakene de foreslår monner ikke for å nå målet, sier Begum.

Byrådets strategi baseres blant annet på å utvide kollektivtilbudet, bygge en ny T-banetunnel gjennom Oslo sentrum, og utvikle sporveiene som går inn til byen.

Men ordførerkandidaten mener byrådets planer er altfor passive.

– I motsetning til byrådet vil Høyre ha en massiv utbygging av nye T-banelinjer der folk bor og jobber. Vi vil bygge T-bane til Grünerløkka, Sagene, Bislett og Ullevål Sykehus, sier ordførerkandidaten.

UENIG: Ordførerkandidat Saida Begum.
UENIG: Ordførerkandidat Saida Begum. Foto: Tore Meek

Den omstridte T-banetunnelen ønsker Høyre å bygge lenger nord, og allerede i mai varslet Høyre at dette ville bli en viktig valgkampsak.

Byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg (Mdg) avskriver utsagnet til Begum som tull.
Hun sier at det første Mdg gjorde da de kom inn i byråd var å fremskynde Høyres klimamål.

– Byrådet er i full gang med den største utbyggingen av kollektivtilbudet siden T-banen ble bygget etter krigen. Nye trikker, T-bane til Fornebu og en ny T-banetunnel vil gi mange flere avganger på T-banestasjoner over hele byen, sier Berg til TV 2.

Frp reagerer

Oslo-politiker Christian Tybring-Gjedde synes utsagnet til Høyres ordførerkandidat om at «klimastrategien ikke er ambisiøs nok» er bekymringsverdig.

Byrådsleder Raymond Johansen og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg lanserte fredag byrådets nye klimastrategi.
Byrådsleder Raymond Johansen og byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg lanserte fredag byrådets nye klimastrategi. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

– Det er svært bekymringsfullt, og et varsel til velgerne, sier Tybring-Gjedde til TV 2.

Han understreker at det vil bety at Høyre vil måtte legge enda flere restriksjoner på folks adferd.

– Og kanskje enda flere avgifter, sier han.

Selve klimastrategien til byrådet er han også skeptisk til.

– Oslos ledende politikere har glemt hva de er satt til å gjøre. Politikernes fremste oppgave er å gjøre dagliglivet bedre og enklere for folk, sier Tybring-Gjedde.

Klimaambisiøst

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) reagerer på Høyres påstand om at klimastrategien er for passiv. Han tror ikke Høyres T-baneløsning vil kunne løse problemene med utbyggingen av kollektiv transport.

– Høyre er først og fremst opptatt av å stå frem som originale, uten at det løser utfordringen, sier Johansen.

Videre legger han til at Høyre har bestemt seg for å samarbeide med Frp og Bompengepartiet.

– Ett parti benekter menneskeskapte klimaendringer, og ett vil fjerne bomringen og dermed øke trafikken. Jeg har vanskelig for å se for meg at det er veldig klimaambisiøst, sier Johansen.

Visjon

Målet for byrådets klimastrategi er å kutte klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030.

Da skal alle kjøretøy være uten klimautslipp, biltrafikken redusert med en tredel, og byen skal fase ut all bruk av fossil diesel på bygge-og anleggsplasser.

Raymond Johansen mener det er mulig, men sier de er avhengige av hjelp fra staten og næringslivet.

POSITIVE: Raymond Johansen (Ap) og Lan marie Nguyen Berg. (Mdg)
POSITIVE: Raymond Johansen (Ap) og Lan marie Nguyen Berg. (Mdg) Foto: Junge, Heiko

– Når Karsten Warholm og Ingebrigtsen-gutta setter seg hårete mål og når dem, kan vi også klare det, sier han.

For å klare det sier han at staten er nødt til å følge samme regler som kommunen når det gjelder fossilfrie byggeplasser. Et samarbeid er også viktig for å få bilene over til å bli elektriske innen 2030.

– Staten har sagt de ønsker et forbud mot fossilbiler etter 2025. De må fortsette å fjerne moms, og det må være billigere for elbiler i bomring, sier Johansen.

– Men hvis så mange biler forsvinner fra veiene, så vil bompengeinntektene gå ned. Hvordan kan vi da finansiere sykkelveier, T-bane og veier?

– Vi kommer ikke til å bli et samfunn helt uten biler, jeg skal i hvert fall ha bilen min, sier Johansen.

Videre sier han at det fortsatt vil koste å kjøre på veiene, og at utbyggingen av sykkelveinettet på sikt vil bli ferdig, og kollektivtilbudet vil utbedres. For å finansiere det er de avhengig av at kommunen investerer, og at staten også bidrar.

– Løpende drift må kommunen selv ta ansvar for, og de investeringene skal vi gjøre, sier Johansen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook