halvparten av klærne blir returnert:

– Det er for enkelt å sende tilbake

BERLIN/OSLO (TV 2): Tre av ti nordmenn som handler på nett, returnerer varene tilbake til butikken. Hos klesgiganten Zalando er tallet enda høyere.

En fersk forbrukerundersøkelse gjennomført av Ipsos på oppdrag for Posten og Bring, viser at ni av ti nordmenn velger å handle på Internett.

I undersøkelsen kommer det tydelig frem at nordmenn handler mye på nett.

– Gjennomsnittet er at vi handler tolv ganger i året, men de mest ivrige handler mer enn en gang i uka, sier kommunikasjondirektør i Posten Norge, Elisabeth Gjølme til TV 2.

Og tallene øker. Bare fra i fjor økte nordmenns netthandel med 14 prosent.

– Dette er et område som bare øker og øker, konstaterer Gjølme.

Saken ble først omtalt av Dagens Næringsliv.

Høye returtall

I tillegg til at nordmenn handler mye på nett, blir også flere varer sendt i retur til butikkene.

– Vi kjøper flere størrelser og prøver varene hjemme, og så returnerer vi det som ikke passer, sier Gjølme.

Ifølge undersøkelsen, er det klær som oftest blir returnert, etterfulgt av sko.

Europas ledende nettbutikk innen mote og livsstil ser på den høye returandelen som svært problematisk.

Omtrent halvparten av alle klesplagg som blir kjøpt hos Zalando, blir returnert. En tredjedel av returene skyldes feil størrelse.

STØRRELSESDIREKTØR: Stacia Carr i Zalando sier feil størrelse oftest er grunnen til at kunder returnerer varer. Foto: TV 2
STØRRELSESDIREKTØR: Stacia Carr i Zalando sier feil størrelse oftest er grunnen til at kunder returnerer varer. Foto: TV 2

– Hos Zalando fokuserer vi på de returene vi faktisk kan gjøre noe med, nemlig de som har med størrelse å gjøre. Vi bruker moderne teknologi for å hjelpe kunden til å velge riktig størrelse ved første forsendelse, sier størrelsesdirektør Stacia Carr til TV 2.

– En del av vår forretningsmodell

Carr forklarer at nettbutikken bruker en 3D-scanner som tar bilder av ulike klesplagg samt måler vekt, lengde og kroppstype på ulike modeller. Dette gjør det enklere for nettbutikken å anbefale riktig størrelse til kunden.

– Hvorfor tilbyr dere kundene deres gratis retur?

– Gratis retur er en del av vår forretningsmodell. Det har alltid vært slik og det vil også fortsette slik i framtiden. Vi vil at kundene våre skal kunne utforske uten å bekymre seg for prislappen, sier Carr.

– Hva skjer med varene som blir returnert?

– 97 prosent av klærne får vi solgt på nytt, og de resterende tre prosentene må vi sende til outlets og dermed redusere prisen, forklarer hun.

Bekymret for utviklingen

Ingun Grimstad Klepp er forsker i SISO ved OsloMet, og har studert nordmenns klesvaner og miljø. Hun er bekymret for utviklingen hun nå ser.

– Jeg mener at det burde vært undersøkt bedre hva transport og emballasje her betyr, men ikke minst hva som skjer med de returnerte varene, sier Grimstad Klepp til TV 2.

SISO-forskeren mener rettighetene for netthandel bør ligne mer på rettighetene for butikkhandel.

– Det er et tankekors at reglene er såpass ulike for handel i butikk og handel i nettbutikk. Det er kanskje på tide å se på de reglene samlet. Altså reglene for netthandel og reglene for handel, sier hun.

Hun mener at myndighetene bør sette seg bedre inn i problematikken.

– Jeg tenker at myndighetene må ta grep. Men myndighetene trenger først og fremst kunnskap for å ta de rette grepene, sier hun.

OVERRASKET: Influencer og YouTuber, Ingrid Bergtun (27), er overrasket over nordmenns returvaner. Foto: Mina Rise, TV 2
OVERRASKET: Influencer og YouTuber, Ingrid Bergtun (27), er overrasket over nordmenns returvaner. Foto: Mina Rise, TV 2

– Er for enkelt

Den 27 år gamle influenceren og YouTuberen Ingrid Bergtun er over gjennomsnittet opptatt av gjenbruk og miljø. Hun er overrasket over nordmenns returvaner.

– Jeg tror det er for enkelt å handle og bare sende tilbake, sier Bergtun til TV 2.

Hun mener det er mye som må endres i klesindustrien og er enig i at rettighetene for netthandel bør endres.

– Det er så utrolig mye med klesindustrien som er feil og som må endres på. Vi må endre synet vårt på det og endre reglene rundt det, sier hun.

– Bør revurdere

Bergtun tror folk hadde vært villig til å ofre både tid og penger på å velge bærekraft.

– Jeg tror at hvis det hadde vært enklere å velge bærekraft, så hadde enda flere gjort det, sier hun.

Ingrid Bergtun mener at nettbutikker med lange og gratis returavtaler bør revurdere bærekraften i dette.

– Når man tenker seg om, så skjønner man hvorfor det er slik. Vi handler mer på nett, og når det er gratis å returnere så gjør man jo det, sier hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook