Politiet: Her er de tre store utfordringer med el-sparkesyklene

UTFORDRINGER: Sjefen for trafikkorpset i Oslo sier de nye transportmidlene gir politiet hodebry
UTFORDRINGER: Sjefen for trafikkorpset i Oslo sier de nye transportmidlene gir politiet hodebry Foto: NTB Scanpix
Flere og flere kjører sparkesykkel. Politiet ser særlig tre bekymringer ved fremkomstmiddelet.

Stadig flere problemer dukker opp med de nye el-sparkesyklene som er blitt populære i hovedstaden.

Fra mai til juli ble det registrert 187 skadetilfeller.

– Man så kanskje ikke omfanget når de sa ja til frislipp av sparkesyklene. Man burde kanskje lært av andre byer som hadde dette lenge før Oslo, sier Finn Erik Grønli, sjef for trafikkorpset i Oslo til TV 2.

Tre hovedutfordringer

Han mener det er særlig tre praktiske konsekvenser som politiet sliter med å håndtere.

1. Antallet sparkesykler er for stort for byen.

– Det er veldig mange sykler. Det ser heller ikke ut til at det blir mindre. Det blir bare flere aktører, sier Grønli.

2. Oslo har et kompleks trafikkmiljø.

– Vi har alt fra blinde til t-bane, busser, drosjer, fotgjengere og privatbiler. Det krever en enorm samhandling. I tillegg skal ta hensyn til el-sparkesykler blir det enda verre, sier Grønli.

3. Føreren.

– Utfordringen er at folk ikke tar tilstrekkelig hensyn når de kjører. El-sparkesykler er klassifisert som sykkel, og det er regulert i lovverket, forteller Grønli.

Ingen klar alkoholregel

I helgen ble 28 personer siktet for å kjøre el-sparkesykkel i alkoholpåvirket tilstand i København. Noen promillekontroll blir det neppe i Oslo fremover.

– Hvordan vil politiet jobbe mot promillekjøring fremover?

– Vi kommer ikke til å ha noen organiserte promillekontroller rettet mot el-sparkesykler. Hovedstadpolitiet har enormt mange oppgaver, og må bruke ressurser på dette. Vi følger utviklingen og kommer til å handle i forhold til tiltak og lovendringer, sier Grønli.

0.5 i promille lovlig

Politiet opplyser til TV 2 at el-sparkesykler går under vanlige sykkelregler.

Grønli presiserer at det er etter veitrafikklovens paragraf 21 er forbudt å kjøre sykkel og el-sykkel i påvirket tilstand. Det er ikke legalgrense på 0.2 som på motorvogn. De fleste er påvirket i lovens forstand ved 0,5 i promille, uansett rusmiddel, mener Grønli.

– Situasjonen vi er i nå er ikke ønskelig. Jeg er helt sikker på at det finnes promillekjøring, men hvor mye det er snakk om, kan jeg ikke si noe om, sier Grønli videre.

Statssekretær: – Ikke aktuelt å endre loven.

Samferdseldepartementet vil ikke lage en egen promillegrense for kjøring av sparkesyklene.

– Per i dag er det ikke aktuelt å lage en egen grense for promillekontroller. Det største problemet er på dagtid, sier Allan Ellingsen (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet til TV 2.

– Reglene sier at man ikke skal ferdes i uskikket tilstand. Politiet kan gi bot om man sykler rusa, noe de også kan gjøre med sparkesykler, forklarer Ellingsen.

– Forståelig at de ikke prioriterer promille

Han forstår at politiet ikke prioriterer promillekontroll.

– Når man skal opprettholde lov og orden, så er ikke el-sparkesykler noe de må bruke mest ressurser på. Vi må jobbe med holdningene til brukerne. Både vi og aktørene har en egeninteresse av å få dette til å fungere optimalt, sier Grønli.

Politiet sier lovverket egentlig tillater sykling på fortau, men med visse regler. Blant annet kan man ikke sykle, eller i denne sammenhengen, bruke el-sparkesykkel på fortauet om det er mange fotgjengere der.

– Om det er forsvarlig å kjøre sykkel på fortau, så skal man passere fotgjengere med god avstand. Vi har sett mange situasjoner hvor sparkesykkel-brukere har sneid folk med to centimeters avstand. Det har de egentlig brutt loven, forteller Grønli.

– Holdningene er problemet

Ellingsen i Samferdselsdepartementet mener det er holdningene som er problemet.

– Var dere klar over de problemene som nå politiet karakteriserer?

– Sparkesyklene har bare vart i tre måneder. Vi kunne ikke forutse at at det massive trykket som nå har oppstått. At antallet er så høyt, viser at folk setter pris på det, svarer Ellingsen.

– Sparkesyklene går under veitrafikkloven som har en rekke lover og forskrifter som regulerer bruken. Problemet er ikke reglene, men folk som ikke har de rette holdningene, blant annet ved ferdsel på fortauet, sier Ellingsen.

Statssekretæren sier departementet vil innkalle alle el-sparkesykkelaktørene etter sommerferien.

– Vi kaller inn alle sammen når sommeren er over. Der skal vi høre hvordan de ser for seg fremtiden og hvordan vi skal løse de utfordringene som politiet blant annet forteller om, sier Ellingsen.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook