Etter at regelverket ble endret i fjor, er det fritt fram for alle i alle aldre å bruke de stadig mer populære framkomstmidlene.

– Vi anbefaler alle å bruke hjelm når de bruker el-sparkesykkel. Men når det gjelder barn, vil vi gjerne ha et påbud. Dette kommer vi til å ta opp igjen, sier direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk til NTB.

I Oslo har skadeomfanget økt hver eneste måned siden el-sparkesyklene inntok hovedstaden.

I juni registrerte Oslo skadelegevakt 3,6 skader per døgn.

Selv om det er flest voksne som blir skadd, er det stadig flere barn å se på el-sparkesykler, ifølge Johansen.

Inntil i fjor var det 16-årsgrense på el-sparkesykler, men denne ble opphevet av daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

– Vi foreslo 12-årsgrense for bruk av el-sparkesykkel, men dette ble ikke tatt til følge. Så nå er det fritt fram, sier Johansen.

El-sparkesykler er klassifisert som sykkel, og dermed gjelder de samme reglene og aktsomhetskravene.

Ifølge Bymiljøetaten i Oslo er det i dag seks firmaer som leier ut el-sparkesykler – Voi, Tier, Zvipp, Circ, Ryde og Lime. Anslagsvis er det nå mellom 2.000 og 4.000 slike tohjulinger i hovedstaden.

(©NTB)