VIKTIG: Å vite hva man skal gjøre hvis ulykken inntreffer kan bety forskjellen på liv og død. Nå lanseres 113.no for å informere om nettopp dette.
VIKTIG: Å vite hva man skal gjøre hvis ulykken inntreffer kan bety forskjellen på liv og død. Nå lanseres 113.no for å informere om nettopp dette. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Dan børge akerø fikk hjerteinfarkt:

– Å vite hva man skal gjøre, kan være forskjellen på liv og død

Når ulykken først inntreffer, gjelder det å vite hva man skal gjøre. Det reddet livet til Dan Børge Akerø (68) tilbake i 2014.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For fem år siden falt Dan Børge Akerø (68) om og holdt på å dø av hjerteinfarkt. Hadde det ikke vært for hans kone, Mette, og at ambulansemannskaper var rekordraskt på stedet, kunne det hele endt der.

– Min kone forsto alvoret og ringte 113 med en eneste gang. Jeg bor rett ved sykehuset, så en ambulanse var like i nærheten. På tre minutter og 17 sekunder var de som kalles paramedic på stedet. Det skal ha vært en rekordrask utrykning, så jeg var heldig, sier den tidligere TV-profilen.

Det var med på å redde livet til Dan Børge, for når ulykken først er ute kan tiden være knapp.

– Hvis man får den typen hjerteinfarkt som jeg fikk, kalt «Widowmaker», er det veldig viktig å få raskt hjelp. Man må få hjelp i løpet av ni minutter har jeg fått opplyst i etterkant, ellers ligger man veldig dårlig an, sier Akerø til TV 2.

Heldig

Denne type hjerteinfarkt betyr at åren som gir blod og oksygen til hele fremsiden av hjerte blokkeres. Det hindrer 40 prosent av hjertets blod av pumpe rundt i kroppen, og er et veldig alvorlig type hjerteinfarkt.

– Det viste seg i etterkant at jeg hadde vært veldig heldig. Hadde det gått lenger tid ville det kanskje ikke endt slik som det gjorde, sier Akerø.

I løpet av 15 minutter var den folkekjære programlederen på operasjonsbordet.

– Jeg må si at jeg har enorm respekt for det norske helsevesenet sett i lys av hendelsen. Reaksjonstiden til ambulanse og hele systemet var mektig imponerende, sier Akerø.

Ikke bare et telefon-nummer

Nå er ikke lenger 113 bare et nummer du kan ringe i nødstilfeller, men også et nettsted med informasjon om førstehjelp. Den flunkende nye nettsiden kalt 113.no ble lansert 2. juli, og målet er at den skal hjelpe til med å redde over 200 liv i året.

– Jeg tror den nye nettsiden til 113 kommer til å være et veldig godt hjelpemiddel, men det burde ikke brukes i stedet for å kontakte 113 på telefon. Det er bedre å ringe om man er usikker, for hvis det faktisk er alvorlig er all den tid man kan spare veldig verdifull, sier Akerø.

Akerø synes det burde være enda mer fokus på førstehjelp i skolen, og understreker hvor viktig det er med kunnskap om temaet.

– Den nye siden er som et oppslagsverk i førstehjelp og burde være pensum i skolen. Å kunne førstehjelp skikkelig kan jo faktisk være livsviktig, sier Akerø.

Stort forbedringspotensiale

En landsdekkende undersøkelse fra Norstat der 1000 personer ble spurt, viser at det er et stort forbedringspotensiale for i nordmenns kunnskap og evne til å gi førstehjelp. Nesten halvparten sier at det er fem år eller mer siden de har hatt førstehjelpskurs.

Hver femte person over 50 år sier at de har vurdert å vente på ambulansen fremfor å starte med førstehjelp selv, viser undersøkelsen.

Bare halvparten av deltakerne i undersøkelsen vet nøyaktig hvilken kombinasjon av brystkompresjoner og innblåsinger ved hjertestans.

Halvparten av respondentene sier at de ikke føler seg trygge på at de ville gitt rett førstehjelp.

REDDE LIV: Helsedirektør Bjørn Guldvog sier at det å ha god kunnskap om hvordan man skal yte førstehjelp kan være forskjellen på liv og død.
REDDE LIV: Helsedirektør Bjørn Guldvog sier at det å ha god kunnskap om hvordan man skal yte førstehjelp kan være forskjellen på liv og død. Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Kan gjøre en forskjell

Direktør i Helsedirektoratet, Bjørn Guldvog, sier at det er utrolig hva en enkeltperson kan utrette hvis man kan førstehjelp.

– De som er på stedet de første minuttene etter at en person har fått hjertestans kan gjøre en utrolig viktig innsats. Med veiledning over telefon og egen kunnskap kan man redde liv, sier Guldvog til TV 2.

Den nye nettjenesten 113.no er en del av prosjektet «Sammen redder vi liv», som er er et satsningsprosjekt for å få bedre befolkningens kunnskap og evner til å utføre god og riktig førstehjelp.

– Målsetningen vår er å være med på å redde 200 flere liv i året. Vi tror dette kan være med på å oppnå dette, sier Guldvog.