BEKYMRET OVER DØDSFALL: Flere byer varsler tiltak mot elektriske sparkesykler etter alvorlige ulykker i flere land. Illustrasjonsfoto: Philippe Lopez (Scanpix)
BEKYMRET OVER DØDSFALL: Flere byer varsler tiltak mot elektriske sparkesykler etter alvorlige ulykker i flere land. Illustrasjonsfoto: Philippe Lopez (Scanpix)

Storby forbyr el-sparkesykler etter dødsulykke

Nashvilles ordfører har gitt beskjed til de syv selskapene som leier ut sparkesykler i byen at kjøretøyene skal vekk fra gatene.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Byens myndigheter har tidligere vurdert et forbud mot elektriske sparkesykler, men det var et dødsfall som gjorde utslaget.

I mai ble en 26 år gammel mann drept mens han kjørte en el-sparkesykkel. Mannen var beruset da han krasjet med en bil.

Setter ned foten

– Vi har sett kostnadene disse innretningene medfører innen sikkerhet og tilgjengelighet, og det er ikke rettferdig overfor våre innbyggere at dette fortsetter, skriver ordfører David Briley i et brev han la ut på Twitter fredag, skriver The Verge.

– Om disse innretningene skal gjeninnføres i framtiden, skal det skje etter en offentlig prosess, på våre vilkår, med strenge regler for antall, sikkerhet og tilgjengelighet, fortsetter han.

I Nashville har syv ulike selskaper tilbudt innbyggerne 4000 sparkesykler. Men, som i mange europeiske byer, har myndighetene slitt med spørsmålet om hvordan markedet skal reguleres.

Flere dødsulykker

Paris' ordfører erklærte nylig at det hun omtalte som sparkesykkel-anarkiet må opphøre. Også i Sverige, Tyskland, Spania og Storbritannia kommer det nå lovverk som regulerer blant annet effekt og maksfart på slike sparkesykler, samt hvor de er tillatt å kjøre. Det viser en oversikt Euronews har laget.

I Nashville kan det bli aktuelt å la ett eller to selskaper komme tilbake med et lite antall sparkesykler etter å ha blitt godkjent av byens transportmyndigheter.