For en uke siden endte Høyres byrådslederkandidat Eirik Lae Solberg og byrådsleder Raymond Johansen i full krangel hos TV 2.

– I avtalen om Oslopakke 3 står det krystallklart at Røatunnelen skal igangsettes fra 2020. Byrådet har ikke fulgt opp det, sa Eirik Lae Solberg til TV 2.

Bakgrunnen var at Høyre og Venstre mener byrådet brøt enigheten om samferdelspakken, da det ikke var satt av penger til oppstart av bygging av Røatunnelen.

– At vi vil ha en skikkelig utredning av tunnelløsningen og få en kvalitetssikret pris før vi budsjetterer med tunnelen i handlingsprogrammet, er over hodet ikke noe brudd på avtalen, sa Raymond Johansen til TV 2.

Få timer før bystyret skal stemme over avtalen, har partiene kommet til enighet.

Det bekrefter Lae Solberg overfor TV 2.

– Nå er det satt av 175 millioner kroner til byggestart av Røatunnel. Det er første gang. Det betyr at vi kommer i gang med byggingen i senest 2022.

– Utgangspunktet varen oppstart i 2020?

– Ja, men det var ikke mulig fordi byrådet har somlet, svarer Høyres byrådslederkandidat.

Etter det TV 2 forstår skal pengene tas fra andre prosjekter som går inn under andre kommunale veiprosjekter, noe som betyr at noen sykkelveiprosjekter vil bli forskjøvet i tid.

– Jeg er godt fornøyd med at vi har fått en avtale.

Det var NRK som først omtalte enigheten.

Det er fortsatt flertall for et bompengesystem i Oslo.

– Det er bra for byen, fordi det gir penger til viktige kollektiv- og sykkelinvesteringer, bedre luft, mindre kø og tryggere skoleveier, sier Arild Hermstad, byråd for miljø og samferdsel (MDG), i en pressemelding.

SE DEBATTEN I FORRIGE UKE UNDER: