Rekordmange svindelforsøk mot DNB:

Ser du hva som er feil med dette bildet?

HELT LIKT: Bortsett fra nettadressen i søkefeltet er det ingenting som avslører svindelsiden.
HELT LIKT: Bortsett fra nettadressen i søkefeltet er det ingenting som avslører svindelsiden. Foto: Screenshot/DNB
Utspekulerte svindlere finner stadig nye metoder for å lure godtroende nordmenn.

2019 har så langt vært et rekordår for avdekket svindel mot DNB.

Så langt har DNBs Financial Cyber Crime Center, avdelingen der bankens svindeljegere jobber, avdekket 28 prosent flere tilfeller av bedrageri som på samme tid i fjor.

– Vi ser en svært tydelig økning i antall ofre, sier Terje Fjeldvær, leder for svindelgruppen i DNB.

Han forteller at det dreier seg om både svindel mot store bedrifter, men at privatpersoner også i langt større grad enn tidligere blir mål for kriminelle.

De mest omtalte svindelmetodene er kjærlighetsbedragerier og investeringsbedragerier. Fellestrekket for disse metodene er at offeret blir kontaktet av en motpart de etter hvert får et tillitsforhold til.

Les også: Uvitende nordmenn hvitvasker penger for menneskehandlere

Offeret blir deretter en inntektskilde for svindleren – enten ved at de tror de har opprettet et kjærlighetsforhold, og blir bedt om å sende penger – eller ved at offeret innbiller seg at de har satt penger i et investeringsobjekt. I sistnevnte tilfellet dreier det seg ofte om kryptovaluta, som for eksempel Bitcoin.

Den siste tiden har DNB også sett en ny, kreativ metode for å lure godtroende nordmenn.

Identisk nettbank

Bakmennene for svindelforsøkene har kopiert designet på DNBs nettsider slik at uttrykket er helt identisk.

  • Det hele begynner med at uvitende DNB-kunder får tilsendt en e-post med en melding om at de har nye bankdokumenter de må lese, og en lenke til en nettside.
Skjermdump
Skjermdump
  • Om man trykker på lenken, kommer man til en nettside som er helt identisk med DNBs egen nettbank. Den eneste forskjellen er nettadressen man ser i søkefeltet øverst i nettleseren.
Skjermdump
Skjermdump
  • Hvis man forsøker å logge seg på vil man komme til en side som ber om bank-id, akkurat slik som nettbanken til DNB ville gjort. Dermed gir man fra seg innloggingsinformasjon til sin egen nettbank.
Ser du hva som er feil med dette bildet?

Denne typen svindelforsøk, en form for phishing, har forekommet så sent som i juni.

Fjeldvær forteller at DNB var i stand til å stoppe samtlige svindelforsøk av denne typen.

Risikerer straffeforfølgelse

Bakmennene for svindelen er ofte store kriminelle nettverk.

Om man blir et offer for denne typen bedrageri, det svindeljegerne kaller sosial manipulering, er det risiko for at man blir et såkalt pengemuldyr for kriminelle nettverk.

Økokrim har tidligere advart mot å la seg lure i denne typen svindelforsøk, fordi man risikerer å ble medskyldig i hvitevasking av penger for kriminelle organisasjoner som driver med våpen- eller menneskehandel.

– De som driver med kompromitterte e-poster er de samme som driver med kjærlighetsbedrageri for å få tilgang på muldyr. Dette er et virkemiddel de har for å hele tiden kunne flytte penger gjennom norske bankkontoer, sier Fjeldvær.

Pengemuldyr er personer og bankkontoer som blir brukt i en kjede transaksjoner. Pengene blir hvitvasket ved at de blir sendt gjennom flere troverdige kontoer. Deretter blir pengene sendt tilbake til organiserte kriminelle, for eksempel i Nigeria.

De kriminelle nettverkene forsøker å opprette pengemuldyr over hele Europa. Europol identifiserte over 1500 «pengemuldyr» verden over i fjor. Økokrim anslår at titalls millioner har blitt hvitvasket i Norge. Og antallet saker ser ut til å øke.

– Vi har anmeldt mange flere slike saker i år enn i fjor, sier Fjeldvær.

Om man er et pengemuldyr, risikerer man å bli straffeforfulgt, og uvitenhet er ingen unnskyldning. En 78 år gammel kvinne ble i 2017 dømt for medvirkning til hvitvasking og underslag. Kvinnen hadde totalt overført i underkant av 400.000 kroner til ulike konti. Hun ble dømt til fem måneders betinget fengsel.

Advarer mot sommersvindel

Fjeldvær forteller at vi nå er på vei inn i en periode der bedrifter og foreninger normalt er mer utsatt for bedrageri.

– Moduset endrer seg. Sommeren er høysesong for «direktørbedrageri». Det er langt flere vikarer og frivillige som håndterer kontoinformasjon og utbetalinger, sier han.

Han forteller at de ser personer som ikke er like godt drillet i bedriftens eller foreningens rutiner, og går på en smell. DNB har sett en oppblomstring av dette den siste tiden.

– Jeg vil anbefale vikarer som betaler regninger om å gå nøye gjennom rutinene. Om du er usikker må du ringe til noen som kan det, ikke bruk e-post til å spørre i tilfelle uvedkommende leser den, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook