Frp-politikere på Stortinget vurderer å trosse Siv Jensen

BOM-BRÅK: Siv Jensen (t.v.) og Sylvi Listhaug etter FrPs ekstraordinære landsstyremøte om bompenger onsdag.Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
BOM-BRÅK: Siv Jensen (t.v.) og Sylvi Listhaug etter FrPs ekstraordinære landsstyremøte om bompenger onsdag. Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix Foto: Fredrik Hagen
Siv Jensen og Frp fikk utsatt avstemningen om nye bompenge-milliarder til etter Frps krisemøte. Nå vurderer et knippe stortingsrepresentanter fra Frp å stemme imot bompengene. Carl I. Hagen er en av dem.

Denne uken fikk Fremskrittspartiet utsatt behandlingen av to bomprosjekter til 10 milliarder kroner.

I utgangspunktet skulle voteringen i Stortinget skje samme dag som Frps krisemøte, men behandlingen ble utsatt etter ordre fra partilederne i regjeringspartiene.

De to prosjektene er nye firefelts-motorveier, E 18-strekningen Langangen – Dørdal i Telemark og E 6-strekningenUlsberg – Melhus i Trøndelag.

Til sammen skal det innkreves 10,1 milliarder kroner i bompenger på de to nye strekningene.

Nå skal flere representanter etter det TV 2 er kjent med vurdere å gjøre opprør og stemme for en annen finansiering når prosjektene skal opp i Stortinget 19. juni.

Carl I. Hagen har ledet an i bompengeopprøret i partiet og bekrefter TV 2s opplysninger.

– Ja, flere vurderer å stemme for en alternativ finansiering i tråd med landsmøtets vedtak, sier Hagen, som er vararepresentant på Stortinget for Mazyar Keshvari.

En Frp-kilde sier «opprørerne må snakke sammen» om hvordan de skal håndtere behandlingen den 19. juni.

På landsmøtet vedtok Frp at man skal bruke Oljefondet til å slette all bompengjeld, etter forslag fra Carl I. Hagen. Det skjedde ikke uten kamp, og både partilederen og Sylvi Listhaug advarte mot forslaget.

Sjansene øker hvis forhandlingene ikke er ferdig

Krisemøtet i Frp

Siv Jensen innkalte Frps landsstyre til ekstraordinært møte om bompenger den 06. juni.

Etter nærmere fire timer fikk Jensen og Frp-ledelsen klar beskjed fra landsstyret om at de må få mer gjennomslag i bompenge-politikken.

Jensen fikk med seg en liste inn i forhandlingene:

  • Stoppe nye bypakker
  • Endre nullvekstmålet
  • Kutte kostnader i eksisterende bypakker
  • Slette bompengegjeld
  • Være imot veiprising
  • Når staten bidrar med penger til byområdene må det stilles strengere krav til egenandel fra lokal myndigheter.

Nå skal Frp forhandle med Venstre, KrF og Høyre innenfor rammene av Granavolden-plattformen.

KrF og Venstre har allerede slått ned flere av punktene. Trine Skei Grande sa på Nyhetskanalen torsdag at flere av punktene strider med regjeringsplattformen.

Siv Jensen har i VG slått fast at Frp ikke vil stanse de tre prosjektene

– Vi forholder oss til de sakene vi har blitt enige om i regjering. Vi er en ansvarlig regjeringspartner. Dette er prosjekter som skal gå til vei. To har gratis omkjøring på sidevei og dette er etterlengtede prosjekter som er en del av nasjonal transportplan, sa Jensen.

Men flere sitter på gjerdet og vurdere å stemme imot enigheten. De som vurderer å stemme imot finansieringen er i klart mindretall i Frps stortingsgruppe.

Samtidig som behandlingen av bomprosjektene nærmer seg, sitter regjeringspartiene i forhandlinger om bompenger.

Får ikke bompenge-opprørerne i Frp vite hva som ligger på bordet når den 19. juni nærmer seg, vil sjansene øke for at de stemmer imot bompengeprosjektene, ifølge TV 2s kilder.

Åpnet for annen finansiering

Før krisemøtet torsdag uttalte sentralstyremedlem Christian Tybring-Gjedde at man måtte finansiere de to vedtakene i Stortinget på en annen måte, for at Frp skulle bli i regjering.

– Hva skal til for at Frp blir i regjering?

– For min del at vi sletter bompengegjelden på hundre milliarder og finansiere de to andre vedtakene i Stortinget på en annen måte, svarte Tybring-Gjedde, og viste til prosjektene som ble utsatt.

Tybring-Gjedde har ikke besvart TV 2s henvendelser i denne saken.

De to veisakene er ferdig behandlet i transport- og kommunikasjonskomiteen i Stortinget, og i innstillingen var Frps tre medlemmer i komiteen for prosjektene.

Før krisemøtet tok Frps samferdelspolitiske talsperson, Morten Stordalen, forbehold overfor VG:

– Det må vi vurdere og komme tilbake til da sakene ikke skal behandles før 19. juni, skrev Stordalen i en SMS til VG.

Vil stemme for

Nå sier Stordalen at Frp vil stemme for, og han er ikke kjent med eventuelle utbrytere.

– Frp er mot bompenger, men har ikke flertall for dette, og prosjektene som skal voteres over har vi forpliktet oss til, sier Stordalen til TV 2.

Samme dag som de to sakene skal voteres over i Stortinget, skal en tredje veisak til godkjennelse: E6 Moelv - Øyer i Hedmark og Oppland. Den saken innebærer innkreving av 5,4 milliarder kroner i bompenger.

– Frp stemmer for de tre bompengeproposjonene som omhandler utbygging av firefelts motorveier i regi av Nye Veier AS. I to av prosjektene er det også bomfritt på sidevei som er i tråd med Frps ønsker. Da er det reelt alternativ til de som ønsker det.

Han påpeker at prosjektet blir bygd raskere og rimeligere med Nye Veier AS enn det som ville vært tilfelle med Statens vegvesen.

– Bare i et av prosjektene er prisen redusert med nærmere 5 mrd siden Nye Veier AS overtok prosjektet. Trygge moderne møtefrie veier får ned alvorlige ulykker og reduserer reisetiden som igjen næringslivet og samfunnet tjener på, sier Stordalen.

– Er dere enige om dette? Eller er det medlemmer av stortingsgruppen som vurdere å stemme imot?

– Er ikke kjent med annet enn at gruppen følger opp avtalen vi er forpliktet til og hva grupper tidligere har ment. Endelig behandling i Stortinget er som kjent ikke før 19. juni, svarer Stordalen.

Jensen: – Frp er for

Frp-leder Siv Jensen sier til TV 2 at de tre prosjektene er en del av Nasjonal Transportplan, som Frp er for.

– Dette er tre prosjekter med firefelts motorvei med 110 km/t som er etterlengtet av bilistene og som følger av Nasjonal Transportplan, som Frp er for. De skal bygges av Nye Veier og kommer før tiden og til en rimeligere pris enn først antatt, og til forskjell fra bypakkene så går pengene folk betaler til vei. I tillegg er det slik at på to av tre strekninger er det mulighet for å kjøre gratis på omkjøringsvei.

Hun legger ikke skjul på at veiene helst skulle vært finansiert uten bompenger, men:

– Med Frp i regjering har vi klart å redusere hvor mye bompenger det blir på disse strekningene. Vi har systematisk jobbet for å bygge mer vei med mindre bompenger. Veisatsingen i Norge har økt 10 ganger mer enn bompengene. Vi har senket avgifter og økt veibudsjettene slik at det bygges nå mer vei enn det bilistene betaler i bilavgifter. Det hadde aldri skjedd uten Frp, sier Frp-lederen.

Frps parlamentariske leder, Hans Andreas Limi, skriver i en tekstmelding i at han ikke vil bidra til spekulasjoner før avstemningen 19. juni.

– Nå er det fullt fokus på forhandlinger med de andre tre for å finne tiltak som reduserer bompengebelastningen, skriver han i en tekstmelding til TV 2.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook