Her er tallene: Ingen i verden betaler like mye bompenger som oss

Robert Næss fra Nordea har regnet på bompenger og kostnader, og funnet ut at ingen andre land samlet betaler mer i bompenger enn det nordmenn gjør.

Nordmenn er vant til bompenger. Siden 1932 har bomstasjoner finansiert bruer, tunneler, kollektivtiltak og motorveier i Norge.

Så lenge politikerne har kunnet vise til at veiprosjektene ble fullført, og betalingen ble avviklet når regningen var betalt, så aksepterte man stort sett at de som bruker veiene må være med på spleiselaget.

Årsaken til det pågående bompenge-opprøret er en stor økning nye bomstasjoner, som kjennes på lommeboka til veldig mange.

Siviløkonom og invisteringsdireøtør i Nordea, Robert Næss, har regnet på bompengetallene, og slår fast at vi betaler rekordmye bompenger i Norge.

Tredobling

– For syv år siden var det 600.000 passeringer per dag. I fjor var det hele 1,8 millioner passeringer per dag, sier Næss til TV 2. Det er en tredobling av antall passeringer på seks år.

– Med økningen nå i år, er vi snart oppe i to millioner daglige passeringer, sier Næss.

I 2018 var det 1,8 millioner bompengepasseringer i Norge. I år blir det enda flere. Grafikk: Nordea/Statens Vegvesen
I 2018 var det 1,8 millioner bompengepasseringer i Norge. I år blir det enda flere. Grafikk: Nordea/Statens Vegvesen

I 1990 betalte vi samlet én milliard kroner i bompenger. Estimatene for 2019 er 13 milliarder kroner.

Mer enn prisstigningen

– Det er klart at de generelle prisene har steget litt i disse årene, men ikke så så mye. Hvis man kjøpte en VW Golf på begynnelsen av 90-tallet, kostet den cirka 250.000 kroner, nå koster den rundt 300.000 kroner. Så prisene har gått opp, men den viktigste faktoren er at antall bompengepasseringer har økt, sier Næss.

Vi betaler 13 ganger så mye i bompenger i dag, som i 1990. Grafikk: Nordea/Statens Vegvesen
Vi betaler 13 ganger så mye i bompenger i dag, som i 1990. Grafikk: Nordea/Statens Vegvesen

Dyrest i verden

– Bruker man 2019-estimatet på Norge finner jeg ingen land som ligger høyere enn Norge, sier Næss.

– De som kommer nærmest er Østerrike og Slovenia, men her lyver tallene da disse landene har mye internasjonal gjennomgangstrafikk som må betale for å kjøre på motorveiene.

Næss har regnet ut at inntekter fordelt på befolkningen i disse landene gir et resultat på rundt 2000 kr per person. Samtidig vet man at man i disse landene kan kjøpe et årsabonnement som koster knappe 90 euro. Det er viser at en stor del av inntektene til bompengeselskapene kommer fra gjennomgangstrafikken.

Grafen viser samlede bompenger fordelt på antall innbyggere. Grafikk: Nordea
Grafen viser samlede bompenger fordelt på antall innbyggere. Grafikk: Nordea

– Jeg fant også tall fra USA som viser at de ligger langt under nivået i Norge. Singapore er kanskje de som er mest kjente for bompengene sine, men også de ligger langt lavere enn i Norge, sier økonomen.

Næss utelukker ikke at det finnes byer eller områder hvor innbyggere lokalt reelt sett betaler mer for vei, men som land og befolkning under ett, er regnestykket klart:

– Når vi ser på samlede bompenger for landet og deler på antall innbyggere har jeg ikke funnet et land hvor man betaler mer enn i Norge, sier han.

Nordmenn betaler kanskje mest for å bruke veiene, men vi bruker også mest penger på veibygging og vedlikehold, viser tallene Næss har gjennomgått.

Klager på veikvaliteten

På en undersøkelse publisert av World Economic Forum over kvaliteten på veiene rundt om i verden, havner Norge nesten helt på bunn i Europa. Denne undersøkelsen blir ofte brukt for å slå et politisk poeng: «Norge her dårligere veier enn Albania».

Næss påpeker imidlertid at måten denne undersøkelsen er utført på, gjør at man må ta lista med en klype salt.

– De har spurt innbyggere i de ulike landene om hva de selv synes om kvaliteten på veiene deres. Det er ingen objektiv vurdering av kvaliteten på veiene våre sammenlignet med andre lands veier, sier økonomen.

Selv om vi bruker mye penger på vei, er altså nordmenn misfornøyd med veiene i landet vårt. Man kan også snu på det å si at når vi betaler såpass mye for dem, har vi desto høye krav.

Dyrt å kjøre uten brikke

Næss har også sett på hvor mange som kjører på norske veier uten å bruke brikke. Bruker du ikke brikke går du glipp av alle rabattene de ulike kommunene har innført på bompengepasseringer.

Hele 20 prosent av oss kjører gjennom bomstasjoner uten å ha brikke.

En av fem passerer bomstasjoner uten brikke. Dette tallet har vært ganske stabilt i ti år. Grafikk: Nordea
En av fem passerer bomstasjoner uten brikke. Dette tallet har vært ganske stabilt i ti år. Grafikk: Nordea

– Det å ikke ha brikke kan bli virkelig dyrt siden en kan risikere å måtte passere mange bommer i løpet av en time. Andelen med brikke ligger å være stabilt på 80 prosent - så her er det en del som må skjerpe seg, sier Næss.

Her skåler politikerne etter bomring-vraking

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook