29. oktober 2018 lettet Lion Air Flight 610 fra Indonesias hovedstad Jakarta.

Etter 12 minutter styrtet flyet, og alle de 189 menneskene om bord omkom.

Flyet var av typen Boeing 737 Max 8.

10. mars i år styrtet den samme flytypen igjen, da et Ethiopian Airlines-fly gikk ned kort tid etter avgang fra Etiopias hovedstad. Alle 157 mennesker om bord omkom.

Programvarefeil

Begge ulykkesflyene var relativt nye og hadde bare vært i drift noen få måneder.

Etter ulykken i Etiopia har Boeing satt alle Max 8-fly på bakken. Det forventes at flyene er tilbake i drift i løpet av noen måneder.

Ulykkene i Indonesia og Etiopia hadde likhetstrekk, og det ble rettet oppmerksomhet mot programvaren MCAS. Programvaren skal tvinge flyenes nese nedover dersom en sensor registrerer at flyets vinkel i luften er for steil.

Det mistenkes at en feil ved dette systemet bidro til ulykkene.

Visste ikke om systemet

New York Times er blant mediene som nå melder at piloter fra American Airlines advarte Boeing om Max 8-flyene etter ulykken i Indonesia.

I et lukket møte ba pilotene om at Boeing umiddelbart begynte arbeidet med å undersøke flyene. Det kunne resultert i at flyene i en periode måtte settes på bakken.

New York Times har fått tilgang til et lydopptak fra møtet. Der kommer det frem at representantene fra Boeing nektet å følge pilotenes anbefaling.

– Det er enda ingen som har konkludert at årsaken til det som skjedde var denne funksjonen i flyet, sa Boeings visepresident Mike Sinnett under møtet.

Pilotene på sin side mente de ikke hadde fått nok informasjon om flyets relativt nye system.

– Disse pilotene visste ikke engang at det jævla systemet var på flyet, og det visste ingen andre heller, sa Mike Michaelis, sikkerhetssjef i pilotforeningen.

Brev

Boeing sendte ut ekstra instruksjoner om systemet etter Lion Air-ulykken, slik at piloter skulle vite hva de skulle gjøre om en feil oppstod.

I et brev som AFP har fått tak i, mente Michaelis imidlertid at disse instruksjonene ikke var tilstrekkelig.

Under det nevnte møtet spurte Michaelis om Boeing skulle vurdere å gjøre en programvareoppdatering – en oppfordring de altså valgte å ikke følge.

Boeing jobber på spreng med å finne en løsning, men har foreløpig ikke klart å gjøre flyene klare for normal trafikk.