Da regjeringen lagde statsbudsjettet i fjor høst, tok man høyde for at folk ville kjøpe mange elbiler og lavutslippsbiler.

Men salget av slike biler har vært langt høyere enn regjeringen antok. Det betyr at staten går glipp av store inntekter i form av bilavgifter.

I revidert nasjonalbudsjett kommer det fram at staten vil ta inn over tre milliarder kroner mindre i bilavgifter enn det man la til grunn i fjor høst. Finansminister Siv Jensen (Frp) trekker fram dette som en hovedgrunn til at regjeringen bruker mer oljepenger i revidert budsjett.

– Det selges nå så mange elbiler at vi har måttet nedjustere de strukturelle skatte- og avgiftsinntektene med over tre milliarder kroner, sier Jensen til TV 2.

Avgiftsfritak

Kjøpere av nullutslippsbiler slipper unna engangsavgift og moms, de unngår trafikkforsikringsavgift, og de kjører gratis eller med stor rabatt gjennom landets bomringer.

I tillegg bidrar elbilister med null kroner i avgifter på fossilt drivstoff. Når man fyller bensin eller diesel, går 60 kroner av hver hundrelapp rett i statskassen i form av avgifter.

På Stortinget snakker nå flere partier – både fra regjeringen og fra opposisjonen – om at avgiftsfritaket for elbiler begynner å bli kostbart for staten.

Varsler nye avgifter

Selv om regjeringen i utgangspunktet har fredet avgiftsfritaket til 2021, utelukker de ikke at det kan komme endringer.

– Det er en diskusjon vi må ta i tida framover, sier Rigmor Aasrud (Ap).

Regjeringen har varslet at de vil gå gjennom hele systemet med bilavgifter, og Aasrud sier hun ser fram til å studere det nye avgiftsregimet og se det i en større sammenheng.

Også Høyres Henrik Asheim tror det blir avgift på elbiler om få år.

– Ja, det tror jeg. Stortinget sier at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippbiler. Det betyr at hvis vi ikke har noen avgifter på dem, så har vi ikke penger til å bygge vei, vedlikeholde vei, ha politi og så videre. Fra Høyres ståsted er det nå på tide å sette i gang diskusjonen om hvordan vi kan pålegge noen avgifter også på elbilene, sier Asheim.