Frp vil stanse nye bommer i Oslo

KLART FOR INNKREVING: Den nye bomstasjonen i Dyvekes vei blir del av Indre ring. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
KLART FOR INNKREVING: Den nye bomstasjonen i Dyvekes vei blir del av Indre ring. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
Frp ber om at utplasseringen av de 53 nye bomstasjonene i hovedstaden stanses.

1. juni våkner Oslos bilister til en helt ny bomhverdag. En ny bomring langs Ring 2 og en ny bomring langs bygrensen kommer i tillegg til den eksisterende bomringen i byen.

Nå trekker Frp i bremsen. I et forslag til bystyret tar partiet til orde for å stanse utplasseringen av de 53 nye bomstasjonene.

– Opprøret mot bompenger må vi ta alvorlig. Vi lever i et demokrati, og i det øyeblikket befolkningen sier at dette vil vi ikke ha noe av – folk er forbanna – da må vi lytte til det, sier Carl I. Hagen til TV 2.

Vil ta av oljefondet

Sist helg ga et enstemmig Frp-landsmøte sin tilslutning til et forslag fra Hagen om å bruke 100 milliarder oljekroner på å slette all gjeld på bomfinansierte veiprosjekter.

Hagen sier at oljefondet har fått 738 milliarder kroner i merinntekter i første kvartal, og at det å bruke 100 milliarder på å slette all bompengegjeld, går helt fint.

– Hvis du hadde vunnet i Lotto, hadde du kanskje fått litt bedre bil, kanskje en litt større leilighet, du hadde gjort noe for å bedre situasjonen. Nå har vi fått masse mer penger, sa Hagen til Nyhetskanalen fredag morgen.

Bompenger skal brukes på bilister

Nå retter Hagen skytset mot bomringen i Oslo. I det ferske forslaget ligger også et forslag om å innføre en grense for hvor mye bompenger en enkelt bil skal kunne betale i løpet av ett år. Uansett hvor mye man kjører, skal beløpet ikke overstige maksgrensen.

Frp ønsker også dobbelt så lang nedbetalingstid av lån slik at bompengesatsene kan reduseres. I tillegg tar partiet til orde for en lovendring som begrenser bruken av bompenger til andre formål enn det som kommer bilistene til gode.

BOM-BONANZA: Frp vil stanse det nye bom-regimet i Oslo. Illustrasjon: Statens vegvesen
BOM-BONANZA: Frp vil stanse det nye bom-regimet i Oslo. Illustrasjon: Statens vegvesen

Minst 75 prosent av innbetalte bompenger skal brukes til forbedringer for bilister, og maks 25 prosent skal brukes til kollektivformål og sykkelveier.

– I Oslopakke 3 går 98 prosent av pengene til andre ting enn å bedre forholdene for bilistene, sier Hagen.

Forslaget er signert Carl I. Hagen, Aina Stenersen og Peter N. Myhre.

Mener Ap har fått panikk

Torsdag besluttet byrådet i Bergen å kutte to av de omstridte bomstasjonene rundt byen, og flytte en tredje. Beslutningen kom etter at bompengemotstanden har skapt et voldsomt engasjement hos vestlandsvelgerne.

På én måned har bompengepartiene doblet sin oppslutning. På TV 2s partimåling for hele landet får partiene 3,5 prosent av stemmene.

– Jeg tror befolkningen i Bergen er samstemt i at dette er et enormt panikkslag fra Arbeiderpartiet, sier Trym Aafløy i Folkeaksjonen Nei til mer bompenger.

– De bruker 23 dager på å skrote sin egen løsning med den nye bomringen som de har planlagt i måneder og år. De ser at velgerne foretrekker vårt parti, de flykter fra Arbeiderpartiet og da må Arbeiderpartiet gjøre noe i full fart for å prøve å ta sine velgere tilbake igjen. Det vil de ikke klare, fastslår Aafløy.

– Helt urimelig

Carl I. Hagen mener bompengesaken har tatt fyr fordi det nå er kommet til et punkt hvor bompengene rammer hardt.

– Bompenger er helt håpløst, for nå rammer det helt urimelig, helt uavhengig av inntekt og formue. Det er ingen som kjører rundt for moro skyld. Folk kjører fordi det er nødvendig. Og Norge er styrtrikt. Kan vi ikke da bruke litt av det og slette denne bompengegjelden? Det er fullt mulig, vi gjorde det med Gardermobanen. Nå kan vi gjøre det en gang til for å bedre situasjonen for folk flest.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook