Det har byrådspartiene Ap, SV og MDG blitt enige med Rødt om, skriver NRK.

– I dag er kapasiteten på T-banen i Oslo sprengt. En ny T-banetunnel er avgjørende for å kunne utvide tilbudet med mange flere avganger, slik at det blir enda enklere å reise miljøvennlig og la bilen stå, sier byrådssekretær Daniel Rees (MDG) til NTB.

«For det videre planarbeidet for ny sentrumstunnel legges følgende trasé til grunn: Majorstuen – Bislett – Stortinget – Grünerløkka ved Nybrua – Tøyen, med mulighet for forlengelse til Bryn», heter det i Byrådets vedtak.

I november lanserte byrådsleder Raymond Johansen (Ap) planene om den største kollektivutbyggingen i Oslo siden T-banen ble anlagt for over 50 år siden.

Den nye tunnelen skal ifølge Ruter knytte sammen Bislett og Grünerløkka til dagens T-banetunnel på Stortinget og kommer til å koste over 17 milliarder kroner.

Forventet byggestart er i 2024, og den skal ferdigstilles innen 2030.

Høyre gir seg ikke

De borgerlige partiene vil bygge ny tunnel lenger nord og varsler omkamp hvis de vinner valget.

– Det blir en viktig valgkampsak i Oslo og dette er ikke avgjort før etter valget. De rødgrønne tenker på Oslo som en småby der alt er konsentrert i sentrum, men Oslo er i ferd med å bli en europeisk storby, sier Høyres byrådslederkandidat, Eirik Lae Solberg, til TV 2.

Høyre mener Raymond Johansen og byrådet ensidig fokuserer på en T-bane gjennom sentrum innenfor Ring 1, og peker på at tunnelen vil slynge seg rundt den traseeen Oslo allerede har.

– Alle de andre borgerlige partiene ønsker en ny utredning, sier Lae Solberg.

Han mener dagens byråd og Rødt ikke legger til rette for å utvikle nye sentrumsområder i Oslo.

– Venstre, Høyre, KrF og Fremskrittspartiet kommer til å stemme for at det skal lages en alternativ utredning for en trase fra Majorstuen til Carl Berner og Ensjø, med nye stasjoner på Bislett, Ullevål sykehus, Sagene og Øvre Grünerløkka, sier Lae Solberg.