Eksperter slår alarm om trendy treningsdrikke

TRENDY: En kvinne tar seg en proteinshake etter kettleballtrening.
TRENDY: En kvinne tar seg en proteinshake etter kettleballtrening. Foto: Illustrasjonsbilde/Charles Krupa
Energidrikker og proteinshaker som er tilsatt BCAA gjør deg både deppa og tykkere, skal vi tro australske forskere. Norsk ernæringsprofessor fraråder nordmenn å kjøpe dem.

Forskere ved Universitetet i Sydney har sett nærmere på bivirkningene av langvarig inntak av BCAA-tilskudd.

BCAA er forkortelsen for Branched-Chain Amino Acids, altså forgrenede aminosyrer.

Sportsdrikker, shaker og kosttilskudd med BCAA er blitt dagligdags for treningsglade mennesker verden over, da det sies å både bygge og reparere muskler.

I den australske studien blir det påstått at langvarig inntak av forgrenede aminosyrer ikke bare reduserer levetiden din, men også gjør deg deppa og tykkere.

I en pressemelding skriver Universitetet i Sydney dette: «Legg fra deg proteindrikken – varierte proteiner er bedre for helsa».

POPULÆRT: På nett kan man kjøpe en rekke produkter, som proteinpulver, energidrikker og gummibjørner, som er tilsatt BCAA. Foto: Skjermdump
POPULÆRT: På nett kan man kjøpe en rekke produkter, som proteinpulver, energidrikker og gummibjørner, som er tilsatt BCAA. Foto: Skjermdump

– Skader helsen

Totalt finnes det ni essensielle aminosyrer. At de er essensielle betyr at dette er aminosyrer som kroppen ikke klarer å lage selv. Derfor må vi tilføre de gjennom mat og drikke.

BCAA består av tre av disse aminosyrene – leucin, isoleucin og valin.

I studien, som er publisert i fagbladet Nature Metabolism, er det blitt sett nærmere på hvordan store mengder BCAA påvirker stoffskiftet, reproduksjon, appetitt og aldring.

Testene er blitt gjennomført med mus, som er blitt gitt forskjellige mengder av BCAA.

Musene ble gitt dobbel mengde BCAA, standardmengde BCAA, halvparten og én femtedel.

Musene som fikk dobbel mengde BCAA, økte matinntaket, og ble dermed kraftig overvektige, i tillegg til at de levde kortere.

«Massiv overspising»

Professor Stephen Simpson forklarer at BCAA påvirker tryprofannivået i kroppen, og dermed også serotoinnivået i hjernen.

Tryptofan og serotoin er nært forbundet, da kroppen ikke kan danne serotonin uten riktig nivå av tryptofan. Serotoin kalles ofte «lykkehormonet», da det påvirker blant annet sinnsstemning, søvn og apetitt.

ERNÆRINGSGURU: Lege og ernæringsprofessor Christian A. Drevon under en «TV 2 hjelper deg»-reportasje.
ERNÆRINGSGURU: Lege og ernæringsprofessor Christian A. Drevon under en «TV 2 hjelper deg»-reportasje. Foto: TV 2 hjelper deg

– BCAA-tilskudd senket serotoninnivået i hjernen, som igjen påvirket apetitten. Serotoninsenkning forårsaket av BCAA-inntak førte til massiv overspising hos våre mus, som ble svært overvektige og levde kortere, påstår Simpson.

Norsk professor er enig

Christian A. Drevon (74) er professor i ernæring ved Universitetet i Oslo.

Heller ikke han anbefaler bruk av BCAA-tilskudd.

– Det er gjort så mange funn vedrørende forgrenede aminosyrers negative helseeffekt, at vi på ingen som helst måte kan anbefale ekstra inntak av disse aminosyrene, sier han til TV 2.

Han forteller at høye konsentrasjoner av forgrenede aminosyrer er forbundet med en rekke sykdommer, som for eksempel diabetes 2.

– De australske forskerne hevder at forgrenede aminosyrer kan gjøre deg deppa og gi deg et kortere liv. Hva mener du om det?

– Det er nok å ta litt hardt i, men som sagt finnes det ikke god forskning som viser at ekstra inntak av forgrenede aminosyrer er å anbefale, svarer han.

Det blir påstått at BCAA gjør at musklene kommer seg raskere etter trening, og at man blir mindre sår i etterkant.

– Det finnes ikke gode data for at dette stemmer, sier professoren.

TV 2s «Matkontrollen» har tidligere gått den populære energidrikken Nocco i sømmene. Drikken er tilsatt vitaminer, koffein og BCAA.

– Det er ingenting som tyder på at tilskudd av BCAA fører til bedre prestasjon, bedre muskelvekst eller bedre treningsresultater over tid, sa doktor i idrettsvitenskap, Therese F. Mathisen, i programmet.

Positivt – for noen

Ernæringsfysiolog med mastergrad i samfunnsernæring, Camilla Lind, sier at hun ikke kjenner til den australske studien, men forteller at proteindrikker kan være positivt – for noen.

– De som ikke får i seg riktig mengde proteiner på andre måter kan ha glede av proteindrikker. Det er ikke alle spiser så variert, sier hun til TV 2.

De fleste proteindrikker inneholder mange kalorier, i tillegg til de forgrenede aminosyrene som personer med et normalt sunt kosthold ofte ikke trenger.

– Man kan jo si at vinningen går opp i spinningen. En proteindrikk inneholder gjerne like mange kalorier som du har forbrent på trening. De aller, aller fleste trenger ikke påfyll av mer enn et glass melk og ei skive etter trening, sier hun.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook